מחקרים רבים כבר הוכיחו שחשיפה ארוכה ומוגזמת לרשתות, גם בימי שלום, מזיקה לרווחה הנפשית. אז מה קורה לנו עכשיו, כשאפילו החדשות בטלוויזיה משודרות ללא הפסקה והרשתות גועשות מתמיד? ד”ר טלי גזית מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר־אילן, שחוקרת את הפסיכולוגיה של האינטרנט, מציעה מה כדאי לעשות כעת, כשקשה כל כך להתנתק.

תיעוד: הושמדה מנהרת טרור בקרבת בי"ס בעזה; דיווח: התקדמות במגעים להפסקת אש
לראשונה זה יותר מ-40 שנים: אוגדת מילואים מלאה פועלת בעזה | תיעוד

1. לבחור שעה או שעתיים ביום שבהן אנחנו לא פותחים את הטלפון בכלל. קוראים לזה ג’ומו (joy of missing out). בזמן הזה אנחנו מבלים עם הילדים, מבשלים, קוראים ספר, עושים מדיטציה, מטיילים עם הכלב או כל דבר אחר שמתאים לנו. רק לא מסך!

2. בשאר הזמן שבו אנחנו כן ברשתות, בואו נבחר לעקוב אחר משפיענים מיטיבים ואחראים.

3. היו פעילים ברשתות. אם אתם כבר שם, אל תישארו פסיביים. מחקרים שבדקו את הקשר בין פעילות ברשת לרווחה הנפשית מראים שהגלישה הפסיבית היא זו שעושה לנו רע. כתבו, הביעו את עצמכם, הגיבו. אל תסתפקו רק בלייק אלא נסו להגיב ממש. עצם התגובה הוא פעולה שיוצרת קשר אמיתי יותר עם הכותב/ת ומניעה בנו גלגלי אמפתיה ואף דוחה את הבדידות.

4. בהמשך לסעיף הקודם, נסו לשתף תכנים אותנטיים, כאלה שאתם יצרתם.

5. אל תפתחו כל לינק. בכלל, אני מציעה לקבוע בקבוצות הוואטסאפ כלל בין כל החברים שלא מעבירים תכנים בלי לכתוב בדיוק במה מדובר ועד כמה זה מאומת. אנחנו חשופים כעת ללוחמה פסיכולוגית מתוחכמת, שנועדה להגביר בנו את הפחד והחרדה. בואו נתגבר על הסקרנות שלנו ולא נשתף עם זה פעולה. זה לא משרת אותנו אלא את האויב.

6. התנדבו: מי שיכול כרגע, ואני יודעת שלא כולם מסוגלים, שיעשה משהו למען מישהו אחר. כל פעולה כזו שאנחנו עושים למען אחרים מאפשרת הסחת דעת בריאה, מחזירה לנו את תחושת השליטה שאבדה ומרחיבה לנו את הנפש.

7. שמרו על הילדים! זה הזמן ללמד אותם (ואת עצמנו) קצת אוריינות מידע ואוריינות דיגיטלית. כלומר, איך והיכן מחפשים מידע אמין, כיצד מאמתים אותו עם מקורות שונים, מיהם מקורות המידע הרשמיים (למשל פיקוד העורף, המשטרה).

8. נתקלתם בתוכן אלים ברשתות? בהתלהמות? בתמיכה בטרור? אל תגיבו ואל תשתפו! אם מדובר בתומכי טרור ישראלים - פנו למשטרה עם צילומי מסך. ובכל מקרה, דווחו על הפוסט בפלטפורמה שבה הוא פורסם כדי שהתכנים האלה ייחסמו מהרשת. מטא וטוויטר משקיעות מיליונים רבים וצוותי כוח אדם ברחבי העולם כדי לנטר תכנים לא הולמים. אם תשתפו אותו, תעלו את הוויראליות של הפוסט והוא יגיע ליותר אנשים. לעומת זאת אם תדווחו עליו ותבקשו גם מחברים לדווח - הוא ייעלם וכותב הפוסט אולי גם ייחסם.

9. הגדירו את הפרטיות שלכם ברשתות השונות, כך שלא כל אחד יוכל להיחשף לתכנים שלכם.

10. השתמשו ברשת להעצמה. שימו שיר או קליפ ביוטיוב שעושים לכם טוב, הקשיבו לפודקאסט מעניין, צפו במערכון מצחיק. שמרו על הנפש שלכם. היא פגיעה מאוד עכשיו וזקוקה לחיזוקים מכל כיוון שרק אפשר.