דובר צה"ל התיר הערב (רביעי) לפרסום כי סמ״ר עמר שרה בנג׳ו, בת 20, ממושב גיאה, בקרית איסוף יבשתי בגדוד 869, 'עוצבת הגליל' (91), היא החיילת שנהרגה הבוקר כתוצאה משיגור שבוצע משטח לבנון לבסיס בצפון הארץ במטח הכבד לעבר הגליל העליון. כתוצאה מהמטח נפצעו שמונה בני אדם נוספים. בן כספית ופרופ' אריה אלדד שוחחו הערב בתוכניתם ב-103FM עם פרופ' סלמאן זרקא, מנהל בית החולים "זיו" בצפת, אשר עדכן על מצבם של הפצועים וההיערכות לקראת הסלמה נוספת בגזרה הצפונית.

סימן מדאיג עבור ישראל? ארדואן התקבל במצרים באופן חגיגי במיוחד
משפחות החטופים במסר לעולם: "כאן לחשוף מה שעלול לקרות לקרוביכם"

"ירי לצפת, לפיקוד, לאזורים שונים. לצערי הרב, גם הרוגה וגם פצועים", אמר פרופ' זרקא. "הגיעו ל'זיו' עשרה פצועים, בזמן האירוע הגיעו שמונה. אחד התברר די מהר מצבו כקשה, למרות שתחילה הוגדר כקל. רסיסים שנכנסו לגולגולת, הדרדר, הורדם, הונשם ופונה מוסק לרמב"ם. כל הפצועים הם פצועי רסיסים, בעיקר בגפיים. החיילת עם רסיס בבטן שלשמחתנו לא פגע באיברים הפנימיים, כרגע לא צריכה ניתוח. בהמשך הגיעו גם פצועים נוספים, צפצופים באוזניים. בסך הכל קיבלנו עשרה פצועים".

"אנחנו מאז תחילת אוקטובר נמצאים יותר במרחבים הממוגנים שלנו. אנחנו בימי קרב, סליחה על מכבסת המילים, אז מדי פעם אנחנו יורדים יותר לממוגן, יש בכל זאת חולים בצפון, צריך לטפל בהם. יש לנו חולים אונקולוגיים, יש לנו מכון הקרנות, לא סביר שחודשים לא נטפל בהם. אנחנו בבלאנס בהערכת מצב עם פיקוד העורף ומשרד הבריאות, בהתאם אנחנו מגיבים. כרגע יש לנו בהחלט את היכולת גם לטפל בחולים וגם בפצועים במרחבים ממוגנים", ציין.

לדבריו, "בארבעת החודשים שעברנו טיפלתי בקרוב ל-180 פצועים שקשורים ישירות לפגיעה קרבית של נ"ט, כטב"ם, אז זה עדיין לא מוגדר מלחמה אבל הקרבות קורים כל יום, פצועים זה לא משהו בודד. אנחנו מטפלים בפצועים, במוכנות של מיגון, במוכנות גבוהה למלחמה. הצוות עובר תרגילים, רוכשים ציודים, מוכנים לכל התרחישים של נתק כזה או אחר. ועדיין זה לא נקרא מלחמה, זה אולי התהייה".

עוד אמר זרקא, כי "חלק מההיערכות של בית החולים שמנהל אותה משרד הבריאות, ואני חושב שביעילות טובה, היא תגבורים מבתי חולים אחרים. לפני כחודש החליט משרד הבריאות להפוך את 'זיו' למשרד העל, ואז החייל שפינית היום יכולתי לטפל בו. הרעיון הוא שאפשר להביא כוח אדם רפואי ממרכז הארץ ולאפשר טיפול יותר מהיר ולשלם לכל פצוע ללא תלות בחובת הפציעה שלו. יש גם רופאים יהודים אמריקאים מתנדבים שכבר היו אצלי ב'זיו', ומחכים לשריקה לבוא לעבוד. הגיעו רופאים ממיאמי, מגיעים גם מומחי טראומה. אלה רופאים אמריקאים שאנחנו מסדרים להם סידור מהיר בזכות הפעילות של המשרד הראשי לקבלת רישיון זמני לעסוק ברפואה. הם באים ל'זיו', שוהים שבועיים, מטפלים בחולים, גם מכירים את הצוות, ואני בטוח שאם מחר יוכרז מצב מלחמה בצפון יהיו לא מעט רופאים מארה"ב שרשומים אצלנו שיגיעו. גם רופאים שיצאו לפנסיה לפני שנה ושנתיים שגרים בתל אביב, גם הם כבר חברו אלינו ויסייעו לנו".

מנהל המרכז הרפואי זיו הפרופ' סלמאן זרקא בעדכון על הנפגעים מהמטח לצפת (צילום: המרכז הרפואי זיו)

לסיום אמר, "אני חושב שמשרד הבריאות מייצר סולידריות מאוד טובה. אני לא במוד חירום, הערכת המצב שלי משתנה. מדי שבוע אנו מקיימים הערכת מצב ובהתאם מגיבים. בתחילת אוקטובר ירדתי לתפוסה של 20 אחוזים בגלל היערכות גבוהה יותר, היום אני בתפוסות יותר גבוהות. אני מנהל שגרה מבצעית, ואני חושב שבסך הכל הצוות שלי מצליח לתת את המענה הדרוש".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM