מדי שנה ב-31 במאי מצוין ברחבי העולם "יום ללא עישון", במטרה להעלות את המודעות לנזקי תעשיית הטבק. לרגל היום שבו גם צפוי משרד הבריאות לשחרר את נתוני העישון בישראל, אנחנו עושים לכם סדר, ומנפצים את כל המיתוסים על העישון לסוגיו.

דו"ח בריאות: הישראלים שמנים יותר, מעשנים יותר וחולים יותר
מחקר מצא: צניחה בסיכון למחלות סרטן לאחר הפסקת עישון

רק הניקוטין מסוכן בסיגריה

מוצרי הטבק מכילין בין 4,000 ל-7,000 כימיקלים בהם 350 מסוכנים ו-70 מתוכם מסרטנים. בין החומרים המסרטנים והרעילים נמצאים אצטון, אפתילאמין, מתנול, נפטלין, מתכות, אמוניה, ארסן, פנול, דידיטי, בוטן ופחמן דו חמצני.

העישון לא גורם למוות ולראייה יש מעשנים רבים קשישים

על פי ההערכות עישון אחראי לכ-20% מכלל מקרי המוות מסרטן. מלבד סרטן הריאה קשור עישון מוצרי טבק גם לסרטן חלל האף והפה, הלוע, הגרון, הוושט, הקיבה, הכבד, הכליה, הלבלב, שלפוחית השתן, המעי הגס, צוואר הרחם וסרטן הדם.

סיגריות אלקטרוניות לא מסוכנות

בנוזלי המילוי של סיגריות אלקטרוניות ישנם חומרים רעילים ובהם ניקוטין, חומרים גורמי סרטן, מתכות כבדות כמו ניקל, עופרת ובדיל.

מותר לעשן סיגריה אלקטרונית בכל מקום

סיגריות אלקטרוניות מוגדרות כמוצר עישון לכל דבר, אסור לעשן אותן במרחבים הציבוריים והעוברים על החוק צפויים לקנס. כמו כן חל איסור על מכירתן לקטינים מתחת לגיל 18.

נרגילה לא מסוכנת

בני נוער ומבוגרים סבורים שבשל טעמי הנרגילה היא אינה מסוכנת. האמת היא שמדובר בתערובת המכילה טבק בתוספת חומרי טעם וריח. בעת שריפת הטבק נוצר גם זפת. העשן מכיל כמויות משמעותיות של זפת, ובנוסף גם ניקוטין ומתכות כבדות. יחסית לעשן של סיגריה אחת, נרגילה נמצאה כמכילה גבוהות של חומרים רעילים ומסרטנים, כמו ארסן, כרומיום ועופרת.

עישון נרגילה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
עישון נרגילה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

המים בנרגילה מסננים את החומרים הרעילים

אמונה מוטעית נוספת, הרווחת בנוגע לעישון נרגילות, היא שעשן הנרגילה פחות מזיק מכיוון שהוא "מסונן"או "מדולל" דרך המים. העובדה שהוא עובר דרך המים אולי מפחיתה את תחושת הצריבה בגרון שנגרמת כתוצאה מעישון סיגריות, אך היא אינה מנטרלת את השפעתם של החומרים המזיקים ואת ספיגתם בגוף, שמתחילה עוד בפה, בדומה לעישון מוצרי טבק אחרים. 

משך החשיפה לחומרים אלה הוא ממושך בכל סבב של עישון, מכיוון שעישון נרגילה יכול להימשך 45 דקות וגם יותר, בעוד שסיגריה אחת מעשנים במשך מספר דקות, וכפי שטוענת קצינת רפואה העובדת בארגון הבריאות העולמי, לעישון נרגילה אחת יש השפעה כמו לעישון חפיסת סיגריות שלמה.

מסיגריה אחת עוד אף אחד לא התמכר

מחקרים הראו שניתן להתמכר לעישון גם מסיגריה אחת או סיגריות בודדות. ההסבר נעוץ בהשפעת הניקוטין,  אך גם לעתים מסיבות סביבתיות – לחץ חברתי, עישון הורים, או צפייה במפורסמים מעשנים.

הפסקת עישון משמינה

זה אולי אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בנוגע להפסקת עישון. סיגריה אמנם מרבירה את חילוף החומרים בגוף, ותיתכן עליה של קילוגרמים בודדים לאחר הפסקת העישון, אך רוב אלה שהפסיקו לעשן יורדים את הקילוגרמים העודפים, ומצליחים לבצע פעילויות גופניות שלא הצליחו קודם עקב קוצר הנשימה והירידה בתפקוד הלב.

גמילה מעישון גורמת לעצבנות וחרדה

מחקרים הראו שדווקא העישון ורעלני הסיגריה הם שגורמים לתחושות מתח לחץ והחרדה.