החלטתם להפסיק ליטול את זריקת ההרזיה? היכונו לעליה במשקל: יותר ממחצית מהאנשים שטופלו בזריקות וויגובי וסקסנדה סיימו את הטיפול מוקדם מדי ולא הגיעו ליעד הירידה במשקל, כך עולה ממחקר של חברת ביטוח בריאות גדולה בארצות הברית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

את הממצאים ניתח איגוד חברות הביטוח האמריקאי Blue Cross Blue שבדק את נתוני בתי המרקחת מכ-170 אלף איש בין יולי 2014 לדצמבר 2023. הממצאים הראו ש-58% לא השלימו ארבעה חודשים של טיפול. כמעט אחד מכל שלושה מטופלים הפסיקו את הטיפול תוך ארבעה שבועות, עוד לפני ההגעה למינון המומלץ.

על פי נתוני היצרנית נובו נורדיסק, השפעתן של זריקות ההרזיה מתחילה רק לאחר ההגעה למינון הטיפולי, הפסקה מוקדמת מדי, אינה מביאה לירידה במשקל. מחקרים קודמים כבר הצביעו על הצורך להמשיך וליטול את זריקות ההרזיה זמן רב, וכי אלה שהפסיקו את הטיפול בהן, גם לאחר שנה ויותר – העלו בחזרה במשקל.

זריקות ההרזיה הנקראים אגוניסטים לקולטן GLP-1 הפכו פופולרים מאוד בקרב הצרכנים ועל פי דו"ח אמריקאי, רק בשנה שעברה המכירות הרבעוניות של הזריקות הללו עלו על 1.1 מיליארד דולר. התרופות שימשו תחילה לטיפול בסוכרת, ומאוחר יותר נמצא שהן גורמות גם לדיכוי תיאבון, ירידה במשקל, הפחתה ברמות הסוכר והשומנים, וגם הפחתה משמעותית בסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי.

בישראל מאושרת התרופה סקסנדה שיעילותה בירידה במשקל עומדת על הפחתה של כ-8% ממשקל הגוף לאחר שנה של טיפול. הזריקה החדשה וויגובי אושרה בישראל לפני מספר חודשים והחלה להימכר בבתי המרקחת תחת מרשם פרטי. הטיפול מתחיל במינון של 0.5 מ"ג בשבוע, ועולה בתוך כמה חודשים למינון היעד של 2.4 מ"ג, הוא המינון שאמור להביא לירידה של כ-20% ממשקל הגוף.

אלא שכאמור אי הגעה למינון הטיפולי, והפסקה של נטילת הזריקות אינה מביאה לירידה במשקל, ואף גורמת להשמנה, לעתים גם מעל המשקל הבסיסי. חברת נובו נורדיסק הדנית לא הגיבה לתוצאות המחקר.