לקראת יום המאבק הבינלאומי בעישון החל בסוף חודש מאי, ערכה חברת אלן קאר דו"ח מחקר מעמיק, עדכני ומדויק של מאפייני המעשנים בישראל באמצעות חברת הסקרים רושניק. ממצאי הדו"ח מטלטלים ומחזקים את התחושה הלאומית שאנו חווים מאז ה 7/10 והשפעותיה. אנו מתכבדים להגיש את ממצאי הדו"ח המפורט שנערך בקרב למעלה מ – 1200 משיבים, במדגם אקראי מייצג של גילאי 18-70 לרבות קהל מהמגזר החרדי והערבי. הסקר נערך במחצית חודש מאי 2024 .

מאפיינים עיקריים של המעשנים בישראל 

על פי ממצאי הדו"ח של אלן קאר כמעט כל ישראלי שלישי מעשן כיום באופן קבוע/מידי פעם כאשר השיעורים גבוהים של מעשנים זוהו בקרב: גילאי 25-29, 30-39, 50-59 , גברים, ערבים, בעלי הכנסה נמוכה/ממוצעת.

השיעורים הגבוהים ביותר של עישון לפחות קופסת סיגריות ביום, זוהו בקרב: גברים, גילאי 50-59 וערבים.

תקופת המלחמה הגבירה בצורה דרמטית את העישון בישראל, ומאז שפרצה נרשמים נתוני שיא של עשור. כך למשל עולה מנתון הדו"ח כי מחצית מהמעשנים הגבירו את תדירות העישון מאז ה 7/10 .

אבל הנתון שמשקף בצורה החד משמעית ביותר את השפעת המלחמה על הרגלי העישון הוא הנתון הבא - אחד מכל ארבעה ישראלים שמעשן כיום, הפסיק בעבר אבל חזר לעשן לאחר ה- 7 באוקטובר. 

מילואימניקים ומפונים מעשנים יותר

ההשפעה הגדולה ביותר על שינוי והגברת הרגלי העישון נרשמת אצל קהל המילואימניקים והמפונים לעומת קבוצות אחרות באוכלוסייה. בשני קהלים אלה זוהה שיעור גבוה יחסית של עישון, הן באופן כללי והן בתדירות יומיומית וכמו כן  זוהה שיעור גבוה יחסית של חזרה לעישון לאחר ה- 7 באוקטובר.

כ-24% מהמילואימניקים מעשנים באופן קבוע ו-23% מעשנים מדי פעם – סה"כ 46%. 23% מהמפונים מעשנים באופן קבוע ו-16% מעשנים מדי פעם – סה"כ 39%.

מאפייני המעשנים של ישראל על פי דו"ח אלן קאר 2024  - צעירים והקשר המשפחתי 

כ- 65% מהמעשנים, נוהגים לעשן באופן יומיומי כאשר מוצר העישון השכיח ביותר הינו הסיגריות. 

כ- 7% החלו לעשן לראשונה  במהלך השנה החולפת.

אחד מכל חמישה  ממעשני הסיגריות, מעשנים לפחות קופסה ליום, וכמחצית מהמעשנים מדווחים כי בילדותם, אחד ההורים נהג לעשן באופן קבוע. 

חיבור ישיר לנתון הקודם וההשפעה של התא המשפחתי על הרגלי העישון בקרב בני נוער  (גילאי 15-17) 8% העידו כי הם מעשנים באופן קבוע ומדי פעם, אבל הנתון המדאיג והמצלצל ביותר הוא ש 27% מגילאי 15-17 התנסו בעבר בסיגריה אלקטרונית. עוד נתון מעניין עולה מנתוני הדו"ח, בקרב המעשנים הצעירים רוב הקונוטציות לעישון אמנם חיוביות אבל רובם (כ- 77%) מעוניינים להפסיק ורובם (כ- 71% ) מתחרטים שהתחילו לעשן.

מגזרים – חרדיות לא מעשנות 

במגזר החרדי מצב העישון דומה בקרב הגברים כאשר כחמישית מהגברים מעשנים באופן קבוע (21%) וכ-13% מעשנים מדי פעם. אצל הנשים החרדיות המצב מצוין – רק כ-1% מהנשים מעשנות באופן קבוע. 

במגזר הערבי לעומת זאת המצב גרוע במיוחד -  34% מעשנים באופן קבוע ועוד 18% מעשנים מדי פעם – כלומר 53% מעשנים.

וקצת חדשות אופטימיות: אמנם מרבית המעשנים טוענים שיש לסיגריות קונוטציות חיוביות כמו: מרגיע (27%) וכיף (23%), אבל 77% מהמעשנים מתחרטים שהחלו לעשן במידה רבה (38%) או חלקית (39%) וכ-71% מהמעשנים רוצים להיגמל כאשר כמעט שליש (29%) מעוניין מאוד להגמל.

בעקבות הנתונים הקשים על מצב העישון בקרב חיילי המילואים, אלן קאר מעניקה סדנאות חינם לגמילה מעישון 

ל-5,000 מילואימניקים כאשר מחצית מעלות הסדנא מסובסדת על ידי אלן קאר ומחצית ניתנת על ידי הקרן לסיוע לחיילי מילואים.