סירוב החרדים להתגייס מוביל לגל עזיבה רופאים מהארץ: כך מתריעים היום אלף רופאות ורופאים שפרסמו מסמך עמדה בו הם קוראים לממשלה ולחברי הכנסת לפעול לשוויון ולגיוס החרדים. במסמך הם מתארים את הפעילות "ההרסנית לעתידנו" וקוראים לפעול ליישום אסטרטגיה חברתית לאומית כלכלית "שתחזיר את המדינה לתוואי בר קיימא".

על המסמך כאמור חתומים אלף רופאות ורופאים בכירים, רובם מנהלי מחלקות ומרכזים רפואיים. במסמך כתבו:"גם בשעתה הקשה ביותר של מדינת ישראל, מערכת הבריאות ממשיכה להוות משענת איתנה הפועלת ללא לאות להבטחת שלומם ובריאותם של אזרחי ישראל. אך לא לעולם חוסן - איתנותם של המשק, השירות הציבורי, והכלכלה בישראל מוטלים כיום בספק נוכח אי השוויון ההולך וגובר בנטל השירות הביטחוני, השירות הציבורי ותשלומי המיסים. המשך קיומה של המדינה, נוכח האיומים הביטחוניים והאתגרים האזרחיים העומדים לפתחה, תלוי במידה רבה בהשתתפות כל קבוצות האוכלוסייה בנטל החובות האזרחיות.

"אנו, רופאות ורופאים בכירים במערכת הבריאות, מתנגדים בתוקף ליוזמת החקיקה שתנציח את אי השוויון בנטל, ותגדיל משמעותית את מספר ימי המילואים של הציבור המשרת. לפי תזכיר החוק שהוגש לאחרונה, מספר ימי המילואים השנתיים צפוי לגדול משמעותית – עד 42 ימים בשנה לחוגרים עד גיל 45 לעומת 18 יום עד גיל 40, ועד 55 ימי מילואים בשנה לקצינים עד גיל 50 ורופאים עד גיל 52 (לעומת 28 ימים עד גיל 45).

כמחצית מהסטודנטים והסטודנטיות לרפואה, המתמחות והמתמחים הצעירים הם משרתי מילואים פעילים" מוסיפים הרופאים, "ציבור מסור זה הינו עמוד השדרה של מערכת הבריאות בפרט ושל החברה הישראלית בכלל. בימי שגרה תורם מזמנו ומרצו לקידום חברה טובה וצודקת יותר, ובשעת חירום, מסכן את עצמו למען הכלל. הארכת שירות המילואים תפגע קשות בזמינות  רופאות ורופאים מומחים מומחים במערכת הבריאות ובהכשרת פרחי רפואה - סטודנטים ומתמחים".

סרבנות הגיוס. רופאים כבר החלו לעזוב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
סרבנות הגיוס. רופאים כבר החלו לעזוב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"שוויון בנטל הוא אבן יסוד בחברה דמוקרטית וצודקת, ומהווה תנאי הכרחי לסולידריות חברתית ולקיומה של מדינת ישראל. תהליכים אלו הינם הרסניים. בחודשים האחרונים, נוכח העתיד הצפוי למדינה, אנו עדים לעזיבת רופאות ורופאים את הארץ. מדובר בתופעה "שקטה" אך מורגשת היטב במסדרונות מערכת הבריאות ואף מחוצה לה, בסקטורים הטכנולוגיים, העסקיים והאקדמיים. קיימת סכנה ממשית כי האוכלוסיה שתיוותר בישראל תהיה פחות משכילה ופחות יצרנית וכך במנגנון של "ספירלת קריסה" תעודד הגירה נוספת של הציבור המשכיל והעובד, עד לריקון המדינה ממשאבים אנושיים ההכרחיים להמשך קיומה".

המומחים סיכמו את פנייתם: "אנו קוראים נחרצות לממשלה, לכנסת ולכל קברניטי המדינה, לחדול מיד מפעילות הרסנית לעתידנו כאן, ולפעול בנחישות ליישום אסטרטגיה חברתית-לאומית-כלכלית אשר תחזיר את המדינה לתוואי בר-קיימא".