ניתוחי הסרת שקדים הם אחד הניתוחים השכיחים ביותר בעולם, וכעת מסמך הנחיות חדש שפרסמה ההסתדרות הרפואית קובע את ההתוויות לביצוע הניתוח על סמך הספרות הרפואית, למול הסיכונים. את ההנחיות חיברו מומחי האיגוד הישראלי לאא"ג.

השקדים הם מבני בלוטות לימפה השייכים למערכת החיסון וממוקמים בלוע האחורי. תפקידם הוא לפעול כנגד מזהמים החודרים לגוף, אלא שבזמן דלקת הם מוגדלים, אדומים, כואבים וגורמים לקשיי בליעה ובמקרים קשים גם לדום נשימה בשינה.

לעזור לעכל: מה כדאי לאכול כשיש גזים? | פרופ' רפי קרסו

במסמך ההנחיות החדש נקבע כי המקרים שבהם נדרש ניתוח להסרת השקדים כוללים ברובם הפרעות נשימה בשינה או דום נשימה בשינה, דלקות שקדים חוזרות לפחות שבע פעמים בשנה או חמש פעמים בשנה במשך שנתיים, או שלוש דלקות בשנה במשך שלוש שנים ומעלה, במקרים של הופעת מורסה, במחלות גידוליות של השקדים, או במקרים של ריח פה אופנסיבי שמקורו בשקדים.

לפני בדיקות דם נדרשות שתי בדיקות דם: ספירת דם ותפקודי קרישה, בשל סכנת הדימום בעקבות הניתוח. בניגוד לעבר קובעים המומחים כי אין עוד חובה לבצע בדיקה במעבדת שינה שאמורה לאתר דום נשימה בשינה, זאת לאחר שהתברר כי הבדיקה אינה מדויקת ואינה בהכרח משקפת לילה אופייני.

הניתוח הקלאסי כולל כריתה מלאה של השקדים, אולם בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגוברת של ביצוע כריתה חלקית, בעקבות עבודות בספרות שמצביעות על החלמה מהירה ושיעור נמוך יותר של סיבוכים ובעיקר הפחתת הדימום.

במסמך ההנחיות נקבע כי ניתן לבצע את הניתוח גם במסגרת של אשפוז יום, ולשחרר את המנותחים מתחת לגיל 16 עוד באותו יום לביתם. במקרים של פעוטות מתחת לגיל שנתיים, מנותחים מעל גיל 16, אלה שאינם מסוגלים לשתות בשל הכאב, ומי שסובל ממחלות רקע או סיבוכים בעת הניתוח או לאחריו קובעים המומחים כי יש להישאר באשפוז של לילה או יותר.

תופעת לוואי נפוצה בעקבות הניתוח היא כאב המוביל בעיקר לקשיי בליעה וסכנת התייבשות. לפיכך, נקבע כי יש להקפיד על מתן משככי כאב פראצטמול ואיבופרופן. המומחים מציינים כי עליית חום היא תופעה נפוצה לאחר הניתוח והיא לרוב חולפת מעצמה. בכל מקרה של דימום בעקבות הניתוח, גם קל ביותר, נדרש המטופל להגיע מיידית לחדר המיון הקרוב.

לאחר ניתוח הסרת שקדים ממליצים לרוב מומחים על מנוחה של כשבוע ימים, ובמהלכו יש להימנע ממאמצים גופניים וממזון חם וקשה. המטופלים נדרשים להקפיד על שתייה מרובה של נוזלים צלולים וקרים. שיעור ההצלחה של ניתוח שקדים כיום הוא גבוה מאוד וגם במקרים של דום נשימה בשינה או נחירות צפוי שיפור משמעותי בתוך כשלושה שבועות מהניתוח.