שפעת בפתח הקיץ: אלפי ישראלים פנו בשבועות האחרונים לרופאי הקהילה ולחדרי המיון בעקבות תסמינים דמויי שפעת, שעקרם כאבי בטן, הקאות, שלשולים, משולבים בחום, תשישות, נזלת, כאבי שרירים ואפילו שיעול. הסיבה היא התפשטות מקדימה של נגיפים במקרים מסויימים משולבים בחיידקים הגורמים לתחלואה דמויית שפעת.

פרסום ראשון: התפרצות דלקת כבד בישראל - כל הפרטים | ד"ר איתי גל
לא רק בתל אביב: יתושי נגיף קדחת מערב הנילוס מתפשטים

בשנים האחרונות תחלואה דומה נצפית בעולם המערבי לרוב בשלהי הקיץ, ובשל הדמיון לשפעת החורף, עם דומיננטיות תסמיני מערכת העיכול, ניתן לה השם העממי "שפעת קיץ" או "שפעת המזגנים". כאמור על פי דיווחים של קבוצות רופאים ארציות בקהילה ובחדרי המיון, טופלו בשבועות האחרונים בישראל רבבות עם תסמינים דומים, חלקם פונו לחדרי המיון בשל התייבשות וטופלו בנוזלים. התחלואה נצפית הן בתינוקות, הן בילדים, בצעירים ובקשישים. גל תחלואה משמעותי נצפה לפני מספר שבועות גם בקרב חיילות וחיילים.
 
עדיין לא ברור לחלוטין מדוע הנגיפים הללו מתפתחים דווקא בקיץ, אולם על פי ההערכות החדרים הממוזגים הסגורים, כמו בחדרים הסגורים בחורף – תורמים להתפשטות הנגיפים והחיידקים. המזגנים גורמים גם לירידה בלחות וביובש בריריות הנחיריים, מה שמקל על הנגיפים והחיידקים לחדור לגוף.
 
כדי להימנע מהדבקה, ההנחיות הזיהומיות קובעות כי יש להקפיד על שטיפת ידיים במים ובסבון לאחר ביקור בשירותים ולפני מגע עם אוכל. אנשים הסובלים משיעול צריכים להשתעל אל המרפק ולא לחלל האוויר או לכף היד. בחדרים ממוזגים מומלץ לדאוג לפתח אוורור אחד לפחות. במקרה של מעל 3 הקאות רצופות יש לפנות לטיפול רפואי במוקד או בחדר המיון לשקילת טיפול בנוזלים. במקרה של שלשולים יש להקפיד על שתיה מרובה, עדיף משולבת בתמיסת מינרלים אותה ניתן לרכוש ללא מרשם.

מתי לפנות לרופא?

  • במצב של חום ממושך מעל חמישה ימים.
  • בכל מצב של קוצר נשימה המתבטא בכיחלון בשפתיים, נשימת יתר (בילדים מעל 40 נשימות בדקה, במבוגרים מעל 20 נשימות בדקה).
  • בכל מצב של הופעת חום עם פריחה נקודתית אדומה על העור שאינה נעלמת בלחיצה או מתיחה של העור.
  • אם מתרחשת ירידה במצב ההכרה, אם ניכרים בלבול, חוסר יציבות בהליכה או חוסר הכרה.
  • בכל מצב של התייבשות: הקאות מרובות, שלשול דמי או רירי, יובש בריריות הפה או אי-מתן שתן מעל עשר שעות.