בשורה לתחום בריאות הנפש: במסגרת פעולה מחקרית של המרכז הרפואי שיבא מבוסס טכנולוגיית מיקרוסופט בשיתוף עם KPMG פותחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית מחוללת (Generative AI) בשם "ליב", שמטרתה לסייע לפסיכיאטרים לבצע את ההערכה הראשונית של מטופלים המתמודדים עם מצבים נפשיים שונים, בהם פוסט טראומה, חרדה, דיכאון וקושי רגשי.

תוצאות השלב הראשון של המחקר שערכו המפתחים מצביעות על כך שמערכת הבינה המלאכותית הניסיונית מצליחה לזהות ברמת דיוק גבוהה מאוד (94%) מטופלים עם מצבים נפשיים שונים, בהם פוסט טראומה, חרדה, מאניה ודיכאון. מערכת "ליב בנויה בתצורת כלי שיחה אינטראקטיבי ומאפשרת למטופל לנהל שיחה קולית או כתובה בעברית, וליצור דמות מותאמת אישית שתדבר איתו. 

בעקבות השמועות על תפקודו המוחי של ביידן: כך נראה מבדק קוגניטיבי
חדש בישראל: בדיקת דם לאיבחון אלצהיימר – שנים לפני פרוץ התסמינים

תחום בריאות הנפש נמצא בביקוש גדול בשנים האחרונות, ובעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה ביקוש זה רק הולך וגדל וצפוי להתגבר עוד יותר. וזאת, למרות שמדובר בתחום שמזה שנים סובל ממשאבים הולכים וקטנים וממחסור בתקנים ומטפלים, בכלל זה פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים רגשיים. במרכז הרפואי שיבא זיהו בשלב מוקדם שהבשורה שמביאה טכנולוגית ה-Generative AI של מיקרוסופט יכולה לסייע לצוותים הרפואיים העמוסים בזיהוי ובהערכה ראשונית של אנשים הזקוקים לטיפול נפשי ועלולים לסבול מפוסט טראומה, והחלו לחקור תחום זה.

מטרת המחקר, שנעשה ב-ARC - מרכז החדשנות של שיבא, היא לייצר פלטפורמת בינה מלאכותית ראשונה מסוגה בעולם, שתהווה כלי תומך החלטה לפסיכיאטר ותייעל את תהליך האבחון ומיון של מטופלים מתחום בריאות הנפש. כך נוצרה "ליב" אשר בנויה בתצורת כלי שיחה אינטראקטיבי ומאפשרת למטופל לנהל שיחה בעברית בשפה טבעית.

בית החולים שיבא (צילום: נעמה עזריאל, דוברות שיבא)
בית החולים שיבא (צילום: נעמה עזריאל, דוברות שיבא)

המטופל יכול לבחור לקיים שיחה קולית או כתובה, וכן, ליצור דמות מותאמת אישית שתדבר איתו. הודות לטכנולוגיה החדשנית המערכת יודעת להביע אמפתיה כלפי המטופל ולנהל איתו שיחה נינוחה כנה ומעמיקה כשבסיומה מתקבל סיכום הכולל אבחנה, והמלצות לטיפול בהתאמה אישית, כנה, רחבה ומעמיקה. בסופה של השיחה, המערכת מייצרת עבור המטפלים סיכום שכולל אבחנה, אבחנה מבדלת והמלצות לטיפול בהתאמה אישית.

במסגרת המחקר, שמתקיים בימים אלה בהובלת פרופ' מרק וייזר, מנהל האגף לרפואת הנפש בשיבא וד"ר אסף כספי, מנהל מחלקת פסיכיאטריה א' בשיבא, השוו החוקרים את ההמלצות של "ליב" לאלה של פסיכיאטרים בהינתן אותם נתונים ומידע על מטופלים, ונמצאה התאמה גבוהה של מעל 94% בין ליב לרופאים.

נוסף על כך, משתתפי המחקר דיווחו כי האינטראקציה עם הבינה המלאכותית הייתה אמפתית וקשובה, לעתים אף יותר מזו שנעשתה מול מטפלים אנושיים. התוצאות הסטטיסטיות נותחו ע"י מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות. תוצאות הביניים המבטיחות של המחקר יוצגו בחודש מרץ 2024 במסגרת כנס HIMSS – כנס הרפואה הדיגיטלית הגדול בעולם.

פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל חדשנות וטרנספורמציה במרכז הרפואי שיבא: "הביקוש הגבוה בתחום בריאות הנפש בעולם כולו, ובישראל בפרט בזמנים המאתגרים הללו, מצריך פתרונות שיצליחו לגשר על הפערים הקיימים בכוח האדם. לבינה מלאכותית ול- Generative AI במיוחד יש את היכולת לעזור למטפלים לתת מענה ליותר מטופלים, להגיש להם טיפול אפקטיבי יותר ולשפר את הזמינות של טיפול איכותי.

העבודה מול מיקרוסופט ישראל ו-KPMG ממחישה חלק מהפוטנציאל של בינה מלאכותית לייצר מהלך שאנחנו מאמינים שישנה את פניו של תחום הבריאות. אנחנו צופים שבתוך כמה חודשים ליב תוכל כבר להיכנס לשימוש ולהביא ערך משמעותי למטופלים שלנו ולמטופלים נוספים בעולם".

"ליב" מבוססת על יכולות הבינה המלאכותית של Microsoft Azure שנסמכת על הפיתוחים של OpenAI בצורה מאובטחת ושומרת על פרטיות המשתמש והארגון. מיקרוסופט הטמיעה יכולות בינה מלאכותית מחוללת (Generative AI) בכל הפלטפורמות הטכנולוגיות שלה. המערכת  פותחה בזכות פריצת הדרך אותה השיגה Open AI לפני כשנה והוטמעה בענן של מיקרוסופט.

בינה מלאכותית, אילוסטרציה (צילום: מתוך אתר אוניברסיטת בן גוריון)
בינה מלאכותית, אילוסטרציה (צילום: מתוך אתר אוניברסיטת בן גוריון)

איך זה עובד? 

בשלב הראשון, המערכת מבקשת מהמשתמש למלא שאלון שכולל פרטים אישיים, לרבות שימוש בתרופות והמינון שלהן. לאחר השלמת השאלון, "ליב" תנהל את השיחה עם המשתמש בהתאמה למגדר, לגיל ולשאר הפרטים האישיים שהמטופל מסר בשאלון. השיחה תתנהל בעברית ותוך הפגנת אמפתיה, בדומה לשיחה עם בן אנוש. בהמשך, לאחר קבלת הסכמת המטופל, המערכת תוכל להתחבר לתיק הרפואי שלו בבית החולים, על מנת לקבל רקע רפואי נוסף שיאפשר אבחון מדויק יותר.

במקרים בהם המערכת תעריך שהמצב הרפואי מתאים להתערבות רכה יותר, היא תציע דרכים לטיפול רגשי דוגמת מיינדפולנס, תרגילי הרפיה, סרטוני הדרכה ועוד. לעומת זאת, במקרים שיזוהו כחמורים יותר המערכת תתריע בזמן אמת בפני הצוות הרפואי כי יש לתת מענה דחוף ומיידי למטופל, ותתריע גם בפני המטופל על כך שחשוב שהוא יקבל טיפול מיידי.

בתום השיחה, המערכת מייצרת סיכום המכיל את הרקע על המטופל והמלצות לטיפול, שמועבר לעיון המטפל האנושי. המטפל יאמת את ההמלצות שניתנו על ידי המערכת בשיחה אישית עם המטופל ויקבע את הטיפול המיטבי עבורו. המערכת צפויה לחסוך שעות מטפלים רבות ועל פי הערכות תכפיל פי 5 את כמות המטופלים שמטפל יוכל לקבל, בהשוואה למצב הנתון כיום. 

"הביקוש הגבוה בתחום בריאות הנפש בעולם כולו, ובישראל בפרט בזמנים המאתגרים הללו, מצריך פתרונות שיצליחו לגשר על הפערים הקיימים בכוח האדם" אמר פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל חדשנות וטרנספורמציה במרכז הרפואי שיבא, "לבינה מלאכותית יש את היכולת לעזור למטפלים לתת מענה ליותר מטופלים, להגיש להם טיפול אפקטיבי יותר ולשפר את הזמינות  של טיפול איכותי. אנחנו צופים שבתוך כמה חודשים ליב תוכל כבר להיכנס לשימוש ולהביא ערך משמעותי למטופלים שלנו ולמטופלים נוספים בעולם".

המערכת צפויה לחסוך שעות מטפלים רבות ועל פי הערכות תכפיל פי 5 את כמות המטופלים שמטפל יוכל לקבל, בהשוואה למצב הנתון כיום. אחד האתגרים של מערכת בריאות הנפש טמון גם בצורך להבחין בין מטופלים שמצבם מחייב התערבות מיידית לבין מטופלים שנמצאים במצב פשוט יותר וזאת על מנת לדעת כיצד לתעדף את המשאבים העומדים לרשות מערכת הבריאות הציבורית במצב של ביקושי שיא והיצע מוגבל.

לכן, במקרים בהם המערכת תעריך שהמצב הרפואי מתאים להתערבות רכה יותר, היא תציע דרכים לטיפול רגשי דוגמת מיינדפולנס, תרגילי הרפיה, סרטוני הדרכה ועוד. לעומת זאת, במקרים שיזוהו כחמורים יותר המערכת תתריע בזמן אמת בפני הצוות הרפואי כי יש לתת מענה דחוף ומיידי למטופל, ותתריע גם בפני המטופל על כך שחשוב שהוא יקבל טיפול מיידי.