זה החל במגפת הקורונה ונמשך עד היום: שיעור הילדים הבלתי מחוסנים מגיע לשיא בישראל, ובעקבותיו התפרצויות של מחלות שעולם הרפואה לא ידע קודם לכן. תינוק בן חמישה שבועות נפטר משעלת בשבוע שעבר, וילד נדבק במחלת הטטנוס - שניהם לא היו מוגנים בחיסוני השגרה של טיפת חלב.

פיתוח כחול לבן: בינה מלאכותית לאבחון פוסט טראומה, דיכאון וחרדה
שבעה כבר נדבקו בסיני: הקדחת הקטלנית מתקרבת לאזורנו | פרסום ראשון

החיסונים קריטיים במיוחד בקרב אוכלוסיית הילדים משום שהם נחשבים לראשונים בשרשרת ההדבקות: הזאטוטים מדביקים את ההורים והאחים, שמדביקים גם את חבריהם, את הקולגות בעבודה ואחרים במרחב הקרוב והרחוק. אלו החיסונים שניתנים בישראל: מפני מה הם מגינים, מתי נותנים אותם ולמשך כמה זמן נשמרת ההגנה החיסונית?

פוליו

נגיף הפוליו שייך למשפחת נגיפי המעיים אנטרו־וירוסים. מרבית הנדבקים בנגיף סובלים אומנם ממחלה קלה וחולפת של חום, כאבי ראש, כאבי גרון, הקאות ושלשולים, אך כ־2% מהנדבקים יחלו במחלה ויסבלו משיתוק שרירים שלרוב אינו חולף. בעקבות הכנסת החיסון ב־1957 ירד היקף התחלואה באופן משמעותי. משנת 1989 לא הייתה תחלואה כלל בישראל.

המופילוס אינפלואנזה B

לפני שהחיסון Hib כנגד חיידק ההמופילוס אינפלואנזה פותח, החיידק היה אחד מהגורמים העיקריים לדלקות ריאות, זיהומים בדם ודלקת קרום המוח בתינוקות ובילדים. מאז שפותח החיסון בדצמבר 1987, מקרי ההדבקה צנחו בשיעור של 98%. כיום, המחלה כבר כמעט שלא נראית כלל בעולם הרפואה, וגם רופאי הילדים החדשים אינם מכירים אותה. החיסון נמצא בשגרת החיסונים, ועל פי הידוע הוא מגן למשך שנים ארוכות.

שעלת

מחלה הנמצאת בעלייה משמעותית בישראל. היא נגרמת על ידי החיידק בורדטלה פרטוזיס ונקראת גם "מחלת מאה הימים". המחלה במתבטאת בהתקפי שיעול קשים, המלווים בהאדמה ותחושת חנק. המחלה עלולה להימשך מספר חודשים. הטיפול האנטיביוטי בתרופות ממשפחה שנקראת מקרולידים אינו מרפא אלא מונע את ההדבקה מהחולה לסובבים אותו.

בתינוקות מדובר כאמור במחלה מסכנת חיים, שעלולה לגרום גם למוות. החיסון נמצא בשגרת חיסוני טיפת חלב והוא מגן למשך חמש עד עשר שנים. החיסון ניתן גם לנשים בהריון, כיוון שהנוגדנים הנוצרים בגופה של האישה ההרה עוברים לעובר ומגינים עליו בחודשי החיים הראשונים, שבהם המחלה נחשבת למסכנת חיים.

אדמת

בעוד שמחלת האדמת היא קלה אצל ילדים ומבוגרים, מעל 90% מהתינוקות שנולדו לאמהות שנדבקו באדמת במהלך הטרימסטר הראשון להריון יסבלו מתסמונת אדמת מולדת, הגורמת למומי לב, קטרקט, פיגור שכלי וחירשות. החל משנת 1973 החיסון נכלל בתוכנית חיסוני השגרה בילדוּת. החל משנת 1994 מומלץ על שתי מנות חיסון לכל ילד. משנה זו ירד מספר החולים לפחות מעשרה מקרים בשנה.

אדמת מולדת לא דווחה במדינת ישראל משנת 1993. אם חיסוני האדמת ייפסקו, תצנח החסינות לאדמת והמחלה תשוב ותדביק נשים הרות, שתלדנה תינוקות הסובלים מתסמונת האדמת המולדת. פירושו של דבר שיתרחשו בכל מדינה עשרות אלפי מקרי חירשות, פיגור שכלי, עיוורון או מוות תוך־רחמי.

חצבת

מחלה זיהומית חמורה המתבטאת בשיעול, נזלת, חום גבוה, פריחה אופיינית, נגעים בחלל הפה ודלקת בלחמית העין. ילדים מתחת לגיל 5 או מבוגרים מעל גיל 20 עלולים להימצא בסכנת חיים ממשית אם נדבקו וחלו. הסיבה העיקרית למוות מהמחלה היא דלקת ריאות, שנובעת מחיידקים שתוקפים את הריאות וגורמים לזיהום משני.

הסכנה הקטלנית מכולן היא סיבוך של דלקת כלל־מוחית כרונית שכמעט תמיד מסתיימת במוות. הדלקת הזו פורצת תוך 7־13 שנים מרגע ההדבקה, לאחר שהנגיף הופך בדרך לא ברורה לאלים במיוחד, גורם להרס תאי המוח ולמוות אצל כל החולים. אין כל תרופה לחצבת. החיסון נגד חזרת, חצבת ואדמת מכונה MMR והוא חלק מחיסוני השגרה בטיפת חלב.

אבעבועות רוח

עד 2008 הייתה מחלת אבעבועות רוח אחת מהמסוכנות שיש, שגרמה לשיעור גבוה של סיבוכים ובהם דלקת קרום המוח ומוות. שיעור התמותה אז מהמחלה עמד על 1 לכל 100 אלף נדבקים. עם כניסת החיסון נגד אבעבועות רוח לשגרת החיסונים בישראל באותה השנה, הפכה המחלה לאחת הקלות. מכ־500 נגעים בכל הגוף, חלקם מזוהמים, גורמת כיום המחלה לכ־20 נגעים בלבד, וללא סיבוכים.

טטנוס

מחלת הטטנוס היא אחת הקטלניות שיש, ובה כאמור נדבק ילד בשבוע שעבר. החיידק קלוסטרידיום טטני נפוץ באדמה, באבק, ואפילו בצואת בעלי חיים. החיידק עמיד ביותר לחום ולחומרי חיטוי. המחלה, הנגרמת על ידי פציעה של חפץ כמו מסמר או זכוכית, או אף נשיכת בעלי חיים, גורמת לנוקשות והתכווצויות השרירים. הלוע ננעל והתוצאה היא חנק, התכווצויות, שברים ותרדמת. כ־30% מהחולים ימותו. נגד המחלה אין תרופה והדרך היחידה להינצל היא באמצעות החיסון, שמעניק הגנה לכעשר שנים.

חזרת

לפני עידן החיסונים חזרת הייתה אחד הגורמים המרכזיים לחירשות בילדים, כאשר אחד מכל 20 אלף נדבקים איבד את שמיעתו. חזרת היא לרוב מחלה ויראלית קלה, אך במקרים מסוימים היא עלולה לגרום לפגיעה באשכים ולעקרות, דלקת במוח ובמערכת העצבים, שיתוק, התכווצויות ופגיעה מוחית. בקרב נשים הרות עלול הנגיף לגרום גם להפלות. החיסון לחזרת נמצא גם הוא כחלק מחיסוני השגרה בטיפת חלב, והוא מגן למשך שנים ארוכות.

דיפתריה

קרמת, או בלעז דיפתריה, היא מחלה קשה ביותר הנגרמת מרעלן המיוצר על ידי קורינבקטריום דיפתריה. החיידק "מתיישב" באזור הגרון, הלוע, האף ובעיקר באזור השקדים. במקום נוצר פצע פתוח עליו מצטברים תאים מתים ההופכים למעין קרום מדומה. הדלקת והנפיחות המתפתחות סביב הקרום יכולות לגרום לחנק. החיידק מפריש רעלן הפוגע בשריר הלב ובמוח.

התהליך כולו מלווה בכאבי גרון חזקים ובחום גבוה. החיידק מועבר מאדם לאדם על ידי פיזור החיידק לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. הסיכון לאדם לא מחוסן לחלות לאחר חשיפה לחיידק גבוה מאוד. שיעור התמותה מהמחלה גבוה. החיסון ניתן כחלק משגרת החיסונים בטיפת חלב בזריקה, והוא מגן למשך כעשר שנים.

הפטיטיס B ו־A

דלקות כבד נגיפיות. הפטיטיס B מדביק באמצעות יחסי מין או מגע עם דם, והפטיטיס A מדביק באמצעות מזון או שתייה הנגועים בצואה מזוהמת. כבד הוא ה"מעבדה" של הגוף, בלעדיו לא ייתכנו חיים. דלקת כבד עלולה להתפתח לכדי מחלת שחמת הכבד ולעתים גם לסרטן הכבד, והריפוי הוא באמצעות השתלת כבד. החיסון לדלקת כבד נגיפית ניתן במספר מנות במהלך הביקורים בטיפת חלב, וגם בעת הגיוס לצה"ל. החיסון מגן למשך כחמש עד שבע שנים.

פנאומוקוק

חיידק הגורם לדלקות ריאות וזיהומים בדם. לחיידק זנים רבים, כשנגד השכיחים שבהם מגן החיסון. הוא ניתן בזריקה לשריר לתינוקות כחלק משגרת החיסונים, לאוכלוסיות בסיכון וגם למבוגרים מעל גיל 65. בארה"ב החיסון ניתן גם למעשנים מעל גיל 19, בשל הסיכון המוגבר אצלם לדלקת ריאה קשות. על פי הידוע, החיסון מגן למשך כעשר שנים.

מנינגוקוק

חיידק אלים ביותר הגורם לשיעור תמותה גבוה. הוא בעל מספר זנים כשהשכיח הפוגע בתינוקות הוא זן B, והזנים האחרים, A ,C ,Y וגם W139 פוגעים יותר בצעירים ומבוגרים.

החיסון נגד זן B אושר לפני כעשור בישראל, וניתן לחסן בו תינוקות בגיל חודשיים באמצעות בקשת מרשם מרופא הילדים, שכן הוא עדיין לא הוכנס לסל התרופות ולשגרת החיסונים בישראל בשל שיקולים תקציביים. החיסון לזנים האחרים ניתן לרוב לחיילים או לנוסעים לאזורים הנגועים בו במסגרת מרפאות מטיילים.