חיידקים עמידים במחלקות האישפוז של רמב"ם: המרכז הרפואי החיפאי הורה על נקיטת צעדים דחופים להשתלטות על התפרצות זיהומים שהתגלו במספר מחלקות בבית החולים בכמה חיידקים עמידים ביותר לאנטיביוטיקה, ופטריה מסוכנת.

כפי שפורסם לראשונה במעריב: קדחת הנילוס מתפשטת במישור החוף
החיסונים שילדים צריכים: הרשימה המלאה שכל הורה חייב להקפיד עליה

מדובר בחיידק אצינטובקטר, בחיידק קלבסיאלה ופטריה מסוג קנדידה אאוריס. החיידקים אינם מסכנים אנשים בריאים, אך בחולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת הם עלולים לגרום לסיבוכים מסכני חיים. אחת ההשערות היא שההתפרצות נגרמה עקב העומסים הכבדים של המאושפזים בבית החולים. בית החולים רמב"ם ידוע כאחד בעל שיעור תפוסה גבוה מאוד בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז.

בית החולים רמב''ם (צילום: שי לוי, פלאש 90)
בית החולים רמב''ם (צילום: שי לוי, פלאש 90)

פרופ' מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם, הנחה שבמחלקות שבהן אותר הזיהום, יעברו הצוותים הרפואיים לעבוד במיגון מלא במעבר בין חולה לחולה, וכמו כן לא ייקלטו בהן חולים חדשים עד התגברות על ההתפרצות. כמו כן ניתנה הנחיה לתדרוך של משפחות החולים המבקרות במחלקות על התמגנות והקפדה על ניקיון ידיים.

אצינטובקטר הוא אחד החיידקים העמידים ביותר הידועים כיום, ודורג על ידי ארגון הבריאות העולמי כחיידק המאיים המרכזי ביותר. מדובר בחיידק מסוג "גרם שלילי" השכיח במיוחד בבתי חולים וביחידות לטיפול נמרץ ועמיד למרבית סוגי האנטיביוטיקה. החיידק גורם בעיקר לזיהומים בדם, לדלקות ריאות אצל חולים מונשמים, לזיהומים בצנתרים ובפצעי ניתוחים פתוחים. אצל כ-80% מהנדבקים החיידק קטלני.

החיידק קלבסיאלה נחשב לחיידק עמיד ביותר גם כן, והוא בעל זנים,  אחד מהם - "קלבסיאלה פנאומוניה" שכיח מאוד בבתי חולים בעולם, ועלול לגרום לזיהומים קשים ביותר. החיידקים מתפשטים במהירות כששיעור ניכר ממקרי ההדבקות מתרחש בבתי החולים. על פי הספרות הרפואית נגרמים כ-8 אחוז ממקרי הזיהומים בבתי החולים על ידי החיידק. זיהום בחיידקי הקלבסיאלה מתרחש לרוב בריאות, שם החיידק גורם לשינויים הרסניים ובהם דלקת, הפרשת ליחה, דימומים ומוות של רקמת הריאה. המחלה משפיעה בעיקר מבוגרים וקשישים הסובלים ממחלות ריאות, סוכרת ואלכוהוליזם.

החיידק אצינטובקטר במעבדה (צילום: iStock)
החיידק אצינטובקטר במעבדה (צילום: iStock)

חיידק הקלבסיאלה שכיח גם בזיהומים במהלך אישפוז בבתי החולים, שם מדביק החיידק את מערכת השתן, דרכי הנשימה ופצעי ניתוחים. החיידק במהרה עלול לפלוש לאיברים נוספים ולגרום לדלקות כיס מרה, דלקת עצמות, שילשולים, דלקת קרום המוח, זיהומי וורידים וזיהום דם. חדירת החיידק לדם והתרבותו שם גורמת למצב הקרוי אלח דם (ספסיס) המוביל לירידה חדה בלחץ הדם עד להלם, איבוד הכרה ומוות.
 
במקרים של דלקות ריאה מגלה החיידק עמידות רבה למרבית סוגי האנטיביוטיקה. שיעור התמותה עלול להגיע עד ל-50%, גם תחת טיפול אנטיביוטי. לעתים קרובות מגיע החולה לאי ספיקה נשימתית ועובר הנשמה מלאכותית. במקרים של זיהומי דם, שיעור התמותה גבוה עוד יותר. אבחון מוקדם והתחלה מהירה של טיפול עשויים לשפר את סיכוי החולה לשרוד.