המחלה של נטע ברזילי יוצאת לאור: הזמרת המצליחה וזוכת האירוויזיון חשפה את דבר מחלתה עמה נולדה והתסמינים המלווים אותה ושהובילו בין היתר להחלטתה לתהליך הירידה הדרמטית במשקל.

הדיאטה המטורפת של נטע ברזילי: כך היא נראית היום
לאחר המהפך שעברה, נטע ברזילי חושפת: "אמרו לי 'תוותרי, שבי בצד'"

הזמרת המצליחה הפציעה לפני כחודשיים בגזרתה החדשה בתוכנית רוקדים עם כוכבים. זמן קצר לאחר התוכנית סיפרה ברזילי על תהליך הירידה במשקל עליו החליטה, לאחר שנים שבהם לא התביישה בבעיית השמנת היתר שלה. ברזילי סיפרה כי רופאיה הזהירו אותה כי אם לא תרד במשקל, היא עלולה להתמודד עם בעיות פוריות, תוך כדי הפרעות בשומני הדם ובתפקוד הכבד שהתגלו לה.

כעת חשפה ברזילי את דבר מחלתה: היא סובלת ממחלה בשם היפרפלזיה מולדת של האדרנל. מדובר באחת משלוש צורות של הפרעה תורשתית הפוגעת בתפקוד בלוטות יותרת הכליה – האדרנל. בלוטות אלו הממוקמות מעל כל אחת מהכליות, אחראיות לייצור הורמונים קריטיים לגוף כמו קורטיזול ואלדוסטרון.

בלוטת האדרנל. אקנה, פגיעה בפוריות ושעירות (צילום: iStock)
בלוטת האדרנל. אקנה, פגיעה בפוריות ושעירות (צילום: iStock)

המחלה נגרמת בשל מוטציה גנטית שמשפיעה חלקית על תפקוד האנזימים האחראיים לייצור הורמונים אלו. התסמינים לרוב מתונים בסוג בו לוקה נטע ולכן נוטים להופיע בגיל מאוחר יחסית. המוטציות משפיעות על אנזים בשם 21-הידרוקסילאז והן שכיחות בעיקר אצל יהודים אשכנזים, אבל גם בקרב איטלקים, יוגוסלבים והיספנים.

תסמיני המחלה משתנים בהתאם לגיל ולחומרת ההופעה והם כוללים התבגרות מינית מוקדמת – הופעת שיער בית שחי ושיער ערווה מוקדם מהרגיל, צמיחה מהירה בילדות אך קומה נמוכה בבגרות, אקנה חמור. נשים עלולות לסבול משיעור יתר בפנים ובגוף, הפרעות במחזור החודשי, הפרעות פוריות ופצעי אקנה. לא כל החולים יפתחו את כל התסמינים, וחלק מהם עשויים להיות ללא תסמינים כלל.

אבחון המחלה מתבצע באמצעות בדיקות דם שמודדות את רמות ההורמונים בגוף. הטיפול במחלה תלוי בחומרת התסמינים ובגיל החולה. במקרים קלים אין צורך כלל בטיפול, ובמקרים אחרים הטיפול כולל הורמונים סטרואידים המסייעים לווסת את רמות ההורמונים בגוף, ובנשים נוגדי ההורמון הגברי טסטוסטרון. במקרים של בעיות פוריות, יש צורך לעתים בטיפולי פוריות.

לצד המחלה, סיפרה ברזילי על ההתמודדות עם השמנת היתר. ברזילי עברה בגיל 18 ניתוח לקיצור קיבה שככל הנראה לא צלח, וכאמור השנה לאחר אזהרות הרופאים החליטה להתחיל תהליך דיאטה משמעותי שבעקבותיו הסירה ממשקלה קילוגרמים רבים.

נטע ברזילי  (צילום: ערן לוי)
נטע ברזילי (צילום: ערן לוי)

לבד ממחלת בלוטת האדרנל הפוגעת בתפקוד ההורמונלי, גם השמנת היתר עצמה פוגעת במערכת האנדוקרינית במספר דרכים, העיקרית בהן היא דרך העלאת את רמות ההורמון הנשי אסטרוגן. רקמת השומן מייצרת אסטרוגן, והעודף שלו משבש את האיזון ההורמונלי שנדרש לצורך ביוץ תקין, ובכך פוגע בהבשלת הביציות והשחרור שלהן מהשחלות, בדרך לפגישה עם הזרעון.

השמנת יתר גם גורמת לעמידות להורמון אינסולין שתפקידו להחדיר את הסוכר מהדם לגוף. כתוצאה מכך חל ייצור יתר של הורמוני מין זכריים – אנדרוגניים בשחלות, מה שמוביל להפרעות במחזור החודשי ולקשיים בביוץ. ההשמנה גורמת גם עמידות להורמון לפטין, המיוצר גם הוא על ידי תאי שומן ומווסת תיאבון וחילוף חומרים, מה שמשבש את התקשורת בין המוח לשחלות ומפריע לייצור ההורמונים הדרושים לפוריות.

השמנת יתר מגבירה גם את הסיכון להתפתחות תסמונת השחלות הפוליציסטיות, מצב בו השחלות מוגדלות עם ציסטות מרובות, והאישה סובלת גם מהפרעות הורמונליות והפרעות בביוץ. למעשה התסמונת היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לאי פוריות בקרב נשים. 

השמנת יתר מגבירה גם את הסיבוכים בהיריון: קיים סיכון מוגבר להפלות במיוחד בשליש הראשון להיריון, קיימים סיבוכים גם בלידה כמו מצב של רעלת היריון, סוכרת היריון, והתפתחות של תינוק גדול המצריך ניתוח קיסרי. 

חשוב לציין שלא כל הנשים הסובלות מהשמנת יתר יסבלו מקשיי פוריות, אולם ברור שהקשר בין ההשמנה לפוריות מוכר וירידה במשקל, גם מתונה, עשויה לשפר משמעותית את הפוריות ולהפחית את הסיכונים הקשורים להשמנת יתר.