בדרך לחו"ל כדאי להתגונן: גל תחלואה מסיבי פוקד הקיץ את העולם, כשבשיאן של המחלות הזיהומיות הקורונה שממשיכה להרים ראש, מחלת השעלת שמתפשטת בקצב גבוה, שפעת העופות שכבר גרמה להדבקות בני אדם, מחלת החצבת ואחרות. 

גל התחלואה הגבוה ביותר הוא של קדחת מערב הנילוס: מספר החולים בישראל מתקרב ל-200, כשמספר הנדבקים על פי ההערכות הוא 400. הנגיף התפשט כבר לכל הארץ מאזור הצפון ועד אילת. מרבית החולים הקשים הם קשישים מעל גיל 65, גברים יותר מנשים, אך מוכרים מעט מקרים גם בילדים. 

ישראלי נדבק באמבה קטלנית - בביה״ח נלחמים על חייו
פריצת דרך ענקית: ה-FDA אישר תרופה לטיפול באלצהיימר

בצפון אמריקה ובאירופה החלו בסוף השבוע דיווחים על גל תחלואה בקדחת מערב הנילוס ומציאת יתושים ועופות נגועים בנגיף בהיקף חריג ומוקדם לעונה, שינוי המיוחס על ידי מומחים להשפעות שינויי האקלים הגורמים לתנאי גידול נוחים יותר לנגיף בגוף המאכסן.

גל תחלואה גבוה נוסף הוא מחלת השעלת שממשיכה להתפשט: חודש מאי הסתיים עם 556 נדבקים מדווחים, ונתונים חלקיים של חודש יוני מגלים 240 נדבקים. התחלואה מפושטת בכל הארץ כשמרבית המקרים נרשמו בירושלים, חיפה, נס ציונה, ראשון לציון ואשקלון. גל התחלואה בשעלת מגיע לשיא גם בצ'כיה, הולנד, ארה"ב וספרד והוא צפוי להימשך בשבועות הקרובים. במשרד הבריאות קראו לאלה שאינם מחוסנים לגשת לאחות המרפאה בקופת החולים לקביעת מועדי השלמת חיסונים. החיסון מומלץ גם לנשים בהיריון ולבני זוגן.

לידיעת הנוסעים. המלצות משרד הבריאות לחיסון  (צילום: iStock)
לידיעת הנוסעים. המלצות משרד הבריאות לחיסון (צילום: iStock)

בארה"ב התפרצות שפעת העופות עדיין מעוררת דאגה רבה, לאחר 4 מקרי הדבקה של בני אדם מצריכת חלב. סימני התחלואה כוללים תסמינים דמויי שפעת ובהם חום גבוה, עייפות, כאבי שרירים, דלקת עיניים ויראלית, ולעתים גם דלקת ריאות. בינתיים בארה"ב הזהירו שלא לצרוך חלב לא מפוסטר ובשר שאינו מבושל במידת עשיה "מדיום" ומעלה. מספר חיסונים מועמדים פותחו ומחזקים ברשות ארה"ב שצפויים לספק הגנה מפני הנגיף, ומשרד הבריאות האמריקני כבר החל לקדם תכנית לייצור חיסוני שפעת עופות לבני אדם על בסיס אחד מהחיסונים המועמדים שנמצא יעיל נגד הזן הנוכחי H5N1. גם רשויות הבריאות של אירופה, קנדה ובריטניה פועלות לקדם רכש חיסוני שפעת עופות מול חברות התרופות.

בישראל ובעולם נמשכת תחלואת הקורונה בקיץ הזה, הן באשפוזים והן בקהילה ובמשרד הבריאות קובעים כי מדובר בגל תחלואה נוסף. הווריאנטים השולטים בתחלואה בארץ הם תתי הווריאנטים של JN1 משושלת רחוקה של ה"אומיקרון", ובעיקר הזנים KP2 ו- KP3 המגלים התחמקות ממערכת החיסון. גל תחלואה גבוה במיוחד מדווח גם בספרד, ארה"ב, בריטניה, גרמניה, יוון, בלגיה, הולנד, צרפת, צ'כיה ודנמרק. בסוף חגי תשרי צפוי להתחיל מבצע חיסוני השפעת והקורונה לחורף הקרוב, וחברות החיסונים כבר החלו בייצור תרכיבים מותאמים למוטציות החדשות.