משרד הבריאות מעדכן היום (חמישי) כי נמצאו עדויות לנגיף פוליו תרכיבי מזן 2 בדגימות ביוב מאזור עזה. תוצאות הדגימות תואמות לתוצאות שמצא ארגון הבריאות העולמי במצרים. הדגימות, שנבדקו במעבדה בישראל שמאושרת על ידי ארגון הבריאות העולמי, מעלות חשש כי יש נוכחות של הנגיף באזור זה.

תגלית מדעית ישראלית: החיידקים שיכולים לחסל נגיפים

ככלל, בדיקות פוליו נעשות בצורה קבועה בביוב במטרה לזהות פוטנציאל לתחלואה סמויה. משרד הבריאות מסר כי הוא עוקב ובוחן את הצעדים הנדרשים על מנת למנוע סיכון של תחלואה בישראל.

יש לציין כי חיילי צה״ל מחוסנים נגד פוליו ומונחים שלא לשתות ממים זורמים בעזה. במשרד הבריאות קוראים להורים שלא הקפידו על חיסוני השגרה לילדיהם לגשת לטיפות החלב ולהתחסן.

משרד הבריאות הורה לחיל הרפואה לחסן את החיילים הקרביים במנת דחף נגד פוליו: במסמך ששלח המשרד לקצין רפואה ראשי, ד״ר זיוון אביעד-בר, נכתב כי מעבדת הנגיפים של משרד הבריאות זיהתה  עדות לזן פוליו 2 ממקור חיסוני שעבר התמרה ועלול לגרום לשיתוק בקרב אנשים שאינם מחוסנים.
 
במסמך נכתב כי על פי הדגימות שהגיעו למעבדה מדובר ככל הנראה בהיקף תחלואה משמעותי בעזה, אך אין בידי המשרד נתונים על תחלואה קליני מעזה, גם משום שידוע שרק אחוז ממקרי ההדבקה גורמים לתסמינים. הסיכון המרכזי מזהירים במשרד, הוא לאנשים שאינם מחוסנים נגד פוליו בחיסון המומת.
 
במשרד ציינו: ״חשוב לוודא שכל החיילים מחוסנים נגד פוליו. מומלץ גם למי שחוסן בתוכנית החיסונים השגרתית  לקבל מנת בוסטר לנוכח סיכון החשיפה הפוטנציאלית בעיקר בתנאי שטח. בנוסף לחשיבות בהגנה על החיילים עצמם בחיסון המומת, יש חשיבות למניעה ככל האפשר של הדבקה שלהם, ובעקבות זאת למנוע הדבקה של אנשים נוספים שבאירם איתםן במגע מאחר שהנגיף מופרש בכמויות גדולות דרך מעי״.
 
נוכח הסיכון המליץ משרד הבריאות לחסן  את החיילים בתרכיבי זריקת IPV או בתרכיבים המכילים גם חיסון נגד טטנוס ושעלת. החיסון מומלץ לכל צוותי הלחימה הנמצאים כעת ברצועת עזה או עתידים להיכנס לאזור, ואין צורך לחסן חיילים ששהו ברצועה בעבר. יש לציין כי ההנחיות ניתנות כמשנה זהירות, וכי באופן עקרוני כלל החיילים אמורים להיות מוגנים נגד תחלואה בפוליו אם חוסנו בשגרת חיסוני הילדות הנהוגים בישראל.