נמשכת הבהלה בעקבות מקרה ההדבקה באמבה אוכלת מוח: מעל 250 איש פנו עד כה לחדרי המיון בצפון לאחר ששהו בחוף הגיא שם נמצאה האמבה, או רחצו בכנרת, כולם שוחררו לביתם לאחר שנשלל חשד להדבקה באמבה.

במשרד הבריאות התקבלו פניות רבות, והוא הדגיש היום שוב כי התנאים שבהם האמבה משגשגת הם מים מתוקים, העומדים בטמפ׳ גבוהה של כ-35 מעלות או יותר, תנאים שעלולים להביא גם לצמיחה של גורמי תחלואה אחרים. על כן, וכדי לנקוט באמצעי זהירות מונעת דורש משרד הבריאות להוסיף למים בבריכות סגורות – כלור מחטא.

לאור ההדבקה באמבה אוכלת מוח: מי בסיכון ומה הטיפול?

מהלך ההדבקה באמבה (צילום: מעריב אונליין)
מהלך ההדבקה באמבה (צילום: מעריב אונליין)

‏‎במשרד הבריאות מוסיפים כי באתרם ישנן הנחיות מפורטות של התקן לבינוי ואחזקה נכונים של מתקני התזת מים היוצרים אירוסולים – טיפות מים קטנות, כמו מגדלי קירור, מערכות ערפול, מזרקות רחצה ונוי, מזרקות אינטראקטיביות, מפלי נוי, בריכות זרמים, מקלחות, מתקני רחצה ושעשועי מים.

הנחיות משרד הבריאות קובעות כי יש לפנות לבדיקה בחשד להדבקה רק במידה שמופיעים תסמיני דלקת קרום המוח הכוללים כאב ראש עם הקאות, טשטוש ראייה, פחד מאור וקשיון עורפי עם או בלי חום גבוה. איגוד ערים כנרת הדגיש שהאמבה נמצאה בפארק חוף הגיא ולא בכנרת, הפארק כזכור נסגר לרחצה.

בינתיים מצבו של הילד בן ה-10 שנדבק באמבה אוכלת מוח אינו משתפר. הוא מקבל חמש תרופות נסיוניות על פי ההמלצות האמריקניות אך הן עדיין לא מובילות לשיפור במצבו. הילד נדבק באמבה שחדרה דרך אפו כשרחץ בכינרת. בדיקה של משרד הבריאות שלשום איתרה כי המקור לזיהום הוא בפארק המים חוף גיא. המשרד הורה לסגור את הפארק באופן מיידי וקרא לכל המתרחצים שחשים ברע לפנות מייד למיון.

הפרשה החלה כאשר הילד תושב מחוז הצפון, בן 10 בריא וללא מחלות רקע, הובהל לבית החולים זיו בצפת לאחר 4 ימי מחלה כשבקבלתו זיהה הצוות שלקה בדלקת מוחית. הוא עבר בדיקות דם וניקור עמוד שדרה שאישרו כי אכן מדובר בדלקת של מערכת העצבים המרכזית. דגימה נשלחה למעבדות משרד הבריאות שאישרו כי מדובר באמבה הנדירה נגלריה פאולרי (המוכרת בשמה "אמבה אוכלת מוח").  

אמבה. חדירה דרך האף אל המוח (צילום: iStock)
אמבה. חדירה דרך האף אל המוח (צילום: iStock)

כזכור לפני כשבועיים נפטר ישראלי שנדבק מאותה אמבה לאחר שרחץ במימי הכינרת. הוא לקה גם כן בדלקת קרום המוח, הועבר לטיפול בבילינסון שם נלחמו הרופאים על חייו אך הוא נפטר.

אמבה היא יצור חד תאי בקוטר של כעשירית מילימטרים בעל יכולת לשנות את צורתו ואף לגרום להתקפלות מבנהו כדי ללכוד ולבלוע טרף. אמבה חודרת לגוף דרך האף והיא עלולה להגיע למוח שם גורמת לדלקת במערכת העצבים. האמבה נגלריה פאולרי שוכנת לרוב במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים.

המחלה עלולה לגרום למוות בתוך ימים ספורים לאחר שחדרה לגוף דרך האף ישירות אל המוח ועל כן מהירות השפעתה.  אין טיפול ספציפי לזיהום אמבה אך נהוג לשלב מספר תרופות אנטיביוטיות ואנטי פטרייתיות בשילוב סטרואידים להפחתת הבצקת המוחית. שיעור התמותה מדלקת מוח בשל אמבה גבוה מאוד ועלול להגיע ל-98 אחוזים.

בישראל התרחש בשנים האחרונות  מקרה אחד נוסף של הידבקות קטלנית מאמבה: באוגוסט 2022 גבר בן 36 נפטר מדלקת מוח קשה לאחר שנדבק באותה אמבה – נגלריה פאולרי. החולה תושב הצפון שהיה בריא קודם לכן אובחן בבית החולים פוריה. על פי הידוע שלולית מים מזוהמת באמבות חדרה לאפו.

תסמיני דלקת מוחית מאמבה מופיעים לרוב תוך כעשרה ימים מההדבקה וכוללים חום גבוה, כאבי ראש קיצוניים המוחמרים גם בשינה, בחילות והקאות, קשיון עורפי, פרכוסים, אובדן הכרה ומוות. מומחים קראו לכל מי שרחץ באגם מים מתוקים וחש באחד או יותר מהתסמינים הללו, לפנות בדחיפות לבדיקה רפואית. 

תמונות לצרף לכתבה:
1. תמונה של חוף הגיא  / כנרת, כיתוב: פארק חוף הגיא. נסגר לרחצה
2. אינפוגרפיקה מהלך ההדבקה של האמבה – דורון הכין אתמול
3. תמונה של האמבה, כיתוב: אמבה. חדירה דרך האף אל המוח