ישראל מצטרפת למדינות מערביות ותאפשר מכירת תרופות ללא מרשם גם מחוץ לבתי המרקחת: שר הבריאות חתם היום על התקנות המאפשרות את מכירת תכשירים תרופתיים גם בחנויות נוחות, מכולות וסופרמרקטים. במדינות מערביות כמו ארה"ב ואנגליה, תרופות ללא מרשם נמכרות כבר שנים כמעט בכל רשת שיווק, גם ללא נוכחות רוקח.

פקודת הרוקחים קבעה עד היום כי שיווק תכשיר לשימוש רפואי תיעשה רק על ידי רוקח ובבית מרקחת. כבר שנים נעשים נסיונות לאפשר מכירת תרופות ללא מרשם מחוץ לבתי המרקחת ורשתות הפארם, אולם בשל לחצים שונים ביניהם גם של רוקחים ובעלי אינטרסים בשוק הפארם, המהלך נכשל.

מצבו של הילד בן ה-10 שנדבק באמבה אוכלת מוח מוגדר אנוש
בדיקת דם לאבחון אלצהיימר – מדויקת יותר מבדיקת רופא

לפני כחודש אישרה ועדת הבריאות של הכנסת את התקנות למכירת תכשירים רפואיים ללא מרשם, והיום חתם שר הבריאות על המסמך המתיר את המכירה. על פי המתווה החדש, התכשירים שניתן יהיה למצוא גם מחוץ לרשתות הפארם כוללים תרופות להורדת חום ושיכוך כאבים בטבליות ובסירופ בכמות של עד 60 מ"ל, התכשיר אומפראזול להקלה על צרבת, משחת אציקלוויר לטיפול בהרפס השפתיים, לופראמיד להקלה על שלשולים, ובעתיד יתווספו לרשימה תכשירים נוספים. התרופות יימכרו באריזות קטנות, למניעת נטילה במינון יתר מסוכן.

"מדובר בבשורה חשובה למטופלים", אמר שר הבריאות אוריאל בוסו, "תושבי ישראל יוכלו כעת לרכוש תכשירים לטיפול מיידי ולהקלה מהירה על מגוון מצבים רפואיים ללא צורך בעמידה בתור לרוקח בבית המרקחת".

"אחרי שנים של עיכובים ישראל מיישרת קו עם מדינות מערביות ומאפשרת לאזרחיה לרכוש תרופות ללא מרשם גם מחוץ לרשתות הפארם", אומר יו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי, "מדובר בצעד משמעותי לשיפור הנגישות עבור הציבור, שיקל על מטופלים וחולים, יחסוך להם זמן, ויאפשר להם גישה קלה לתרופות בסיסיות. אני מאמין שתקנות אלו יביאו להרחבת רשימת התרופות המצומצמת בעתיד, כך שעוד תכשירים יהיו זמינים לציבור".