פרסום ראשון: הכנות אינטנסיביות של מערכת הבריאות לאפשרות הסלמת המלחמה: ביומיים האחרונים מתקיימים דיונים שוטפים במשרד הבריאות, המרכזים הרפואיים, קופות החולים ומגן דוד אדום לקראת פרוץ מלחמה נרחבת מצפון ומדרום. מסמך פנימי שהגיע לידי מעריב מפרט את ההיערכות האינטנסיבית, שאת חלקה נחשוף כאן.

על פי הנחיות משרד הבריאות, נערכו בתי החולים בחניונים התת קרקעיים להעברת מאושפזים מכלל המחלקות. בבית החולים ברזילי, הסמוך לרצועת עזה, הועברו מרבית המחלקות לקומות תת קרקעיות מוגנות כבר אחרי השבת השחורה, ועתה שאר בתי החולים נערכו לאישפוז תת קרקעי בתוך שעות ספורות, חלקם באזורי חניה תת קרקעית.

תרגול מלחמתי במרכז הארצי של מד''א השבוע. כוננות מוגברת (צילום: מד''א)
תרגול מלחמתי במרכז הארצי של מד''א השבוע. כוננות מוגברת (צילום: מד''א)

מתחמים אלה יכולים להפוך לבית חולים מלא ולספק את כלל השירותים הרפואיים, ובהם גם חדרי מיון וטראומה,  חדרי ניתוח, יחידות לטיפול נמרץ, חדרי לידה, מחסנים לשעת חירום וחדרי תרופות וציוד רפואי. 

כל בתי החולים מצוידים בגנרטורים האמורים להספיק לפעילות סדירה של שבוע לפחות, במקרה של "אי בודד". המרכזים הרפואיים נערכו גם לאספקת דלק להמשך פעילות הגנרטורים גם לתקופה ממושכת. חלק מבתי החולים הצטיידו גם בטלפונים לווייניים, אחרים יפעלו באמצעות רשת הטלפוניה הקווית. בבתי החולים נערכו גם לאפשרות של כשל בתקשורת מחשבים.

אוטובוס טיפול נמרץ של מד''א. טיפול בפצועים רבים בו זמנית  (צילום: מד''א)
אוטובוס טיפול נמרץ של מד''א. טיפול בפצועים רבים בו זמנית (צילום: מד''א)

נכון לשלב זה לא קיבלו בתי החולים הוראה לעבור למצב החירום, והפעילות מתקיימת כסדרה. אולם כבר ניתנו הוראות לצמצם טיסות לחו"ל לבעלי תפקידים בכירים. במקרים של עומסים כבדים באחד מבתי החולים, יסייעו צוותים רפואיים מבתי חולים אחרים.

גם קופות החולים נערכו לאפשרות של מלחמה כוללת מצפון ומדרום. במקרה כזה יורחבו שעות פעילות המרפאות, מוקדי הסיוע ורפואת האונליין. בקופת חולים מאוחדת נערכו בסניפים המחוברים לגנרטורים כדי להעניק טיפול לחולים המשתמשים במנשמים וציוד רפואי נוסף המחובר לחשמל.

מחלקות תת קרקעיות בביה''ח העמק. מצויידים כמחלקות רגילות (צילום: מרכז רפואי העמק)
מחלקות תת קרקעיות בביה''ח העמק. מצויידים כמחלקות רגילות (צילום: מרכז רפואי העמק)

היערכות נרחבת גם במגן דוד אדום: מרכז שרותי הבנק כולו תת קרקעי וממוגן, ערוך לספק מנות דם לכל בתי החולים. מד"א קיים השבוע תרגיל היערכות נרחב שכלל טיפול באירועים רב נפגעים כולל באוטובוס טיפול נמרץ חדיש, והפעלת חמ"ל במוקד הארצי של מד"א בקרית אונו. הצוותים תורגלו גם פינויים תוך כדי הפגזות טילים, ובעת סכנה עצירה לצד הדרך ומיגון הצוותים והחולים המפונים.

המרכז הרפואי שמיר. חדרי ניתוח תת קרקעיים  (צילום: דוברות בית חולים שמיר)
המרכז הרפואי שמיר. חדרי ניתוח תת קרקעיים (צילום: דוברות בית חולים שמיר)