אבעבועות הקוף ממשיכה להתפשט בצורה מדאיגה באפריקה, ובעוד ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום עולמי בעקבות אלפי נדבקים ועשרות מקרי מוות – בהערכות המצב בישראל נקבע כי אין בינתיים סכנה מקומית.

לפני כשבוע כזכור הכריזו ארגון הבריאות העולמי ומרכזי אפריקה לבקרת מחלות ומניעתן על מצב חירום גלובלי בעקבות התפרצות מוטציה קטלנית של אבעבועות הקוף. המגפה התפשטה במהירות מקונגו למדינות השכנות, ללא סימן באופק לבלימה של ההתפרצות. 

משרד הבריאות באזהרה חריגה: מוצרי הדבש מכילים חומר מעורר מינית
הציבור בישראל משלם יותר ממדינות אחרות על הוצאות בריאות, אך לא הכי הרבה

עד כה דווחו מעל 15 אלף מקרים חשודים לאבעבועות הקוף באפריקה מתחילת השנה וכמעט 500 מקרי מוות, בעיקר בקרב ילדים בקונגו. הזיהום בנגיף בדרך כלל קל וגורם להופעת פצעים ותסמינים דמויי שפעת, אך הוא גם עלול להרוג. הנגיף התפשט מהמוקד במחנות פליטים במזרח קונגו, לאוגנדה, בורונדי, רואנדה, קניה וחוף השנהב.

ישנם כיום שני זנים עיקריים של נגיף אבעבועות הגוף: המתון יותר גרם להתפרצות הגלובלית בשנת 2022 באירופה, אוסטרליה, ארה"ב ומדינות רבות והתפשט בעיקר באמצעות מגע מיני אנאלי של גברים עם גברים.  הזן האלים יותר מתפשט כאמור באפריקה, והוא עובר דרך כל מגע קרוב של עור בעור, ביחסי מין, ודרך רסיסי רוק בדיבור או נשימה של אדם חולה. 

אבעבועות הקוף (צילום: רויטרס)
אבעבועות הקוף (צילום: רויטרס)

בינתיים אין עדויות להדבקה בזן האפריקני הקטלני בישראל, ובמשרד הבריאות לא משנים את ההנחיות להתחסנות. במשרד מסרו למעריב: "אנו עוקבים אחר התחלואה באבעבועות הקוף בישראל ובעולם. בשלב זה לא קיימים מקרים של זן הנגיף החדש בארצות מערביות אחרות או בישראל. על כן, לא קיים שינוי במדיניות החיסונים נגד אבעבועות הקוף, כאשר בישראל קיים מלאי זמין של חיסונים למי ששייך לקבוצות הסיכון לתחלואה בנגיף - גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, עובדי בריאות העלולים להיות במגע עם חולים ועובדי מעבדת נגיפים שעובדים עם דגימות אלה".

אבעבועות הקוף נקראת כך משום שזוהתה לראשונה בקופי מעבדה בשנת 1958. היא קרובה למחלה מוכרת אחרת - אבעבועות שחורות, מחלה קשה וקטלנית שהוכחדה מהעולם בשנת 1980. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף ה"קלאסית" שמופיעה בעולם המערבי ובישראל מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית. 

המחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש  והתסמינים עלולים להופיע 5 ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. הסימפטומים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות, ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.

לאחר יום עד שלושה ימים מעליית החום מופיעה פריחה שמתחילה להתפשט מהפנים מטה לכל הגוף. מספר הנגעים נע בין כמה בודדים לאלפי נגעים בצורות שונות הדומים לנגעי אבעבועות הרוח. נגד המחלה אין תרופה ספציפית, והדרך להתגונן היא באמצעות החיסון שניתן בשתי מנות בהפרש של חודש זו מזו.