הוא חיידק תמים לכאורה שגורם לרוב לדלקות גרון, אך משנה את עורו כשהוא תוקף פצעים או נשים בהיריון והופך לקטלני. במוצאי שבת האחרונה הלכה לעולמה יולדת כתוצאה מזיהום בחיידק, והנה כל מה שצריך לדעת עליו ועל סכנותיו.

מה התרחש במקרה של היולדת?

מדובר בבת 35 שמצבה הלך והידרדר שבוע לאחר הלידה השביעית. במוצאי השבת האחרונה הוזעק צוות מד"א לביתה לאחר שאיבדה את הכרתה. צוות מגן דוד אדום מצא אותה ללא הכרה ללא נשימה וללא דופק, פתח בהחייאה ממושכת ופינה אותה תוך כדי המאמצים לחדר המיון של בית החולים איכילוב, שם המשיך הצוות הרפואי להילחם על חייה.

בשלב מסוים היא הועברה לחדר הניתוח, אך שם נפטרה. על פי ההערכות, נדבקה האישה בחיידק טורף בשם סטרפטוקוק. בבית החולים סבורים שההדבקה התרחשה בקהילה.

חשד שנדבקה בקהילה. ביה''ח איכילוב (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
חשד שנדבקה בקהילה. ביה''ח איכילוב (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

מהו החיידק סטרפטוקוק?

מדובר בחיידק שכיח שנמצא בצורתו הלא אלימה אצל אנשים רבים בגרון ועלול לגרום לדלקת שקדים המתאפיינת בהגדלת השקדים, אודם והופעת נקודות לבנות על גבי השקדים או הלוע (תפליטים). החיידק עלול להימצא גם על גבי העור ולגרום לדלקות.
 
חיידק הסטרפטוקוק A עובר בקלות יחסית בין בני אדם, דרך מגע עם הפרשות רוק. במקרים מסויימים, הוא הופך ל"חיידק טורף". בצורתו האלימה הזו הוא גורם לזיהום קשה ברקמות, לנמק בשרירים ואף לפגיעה רב מערכתית בכליות בריאות בלב ואפילו למוות.

איך פוגע החיידק בנשים בהיריון או לאחר לידה?

מצב של היריון ולידה נחשבים כמצבי חסר חיסוני אצל האישה שנמצאת בסיכון מוגבר יותר ללקות בזיהומים חמורים, גם בהדבקות קלות יחסית. אצל נשים לאחר לידה, עלול החיידק לגרום לסיבוכים משמעותיים כאשר הוא חודר למערכת הדם או לאיברים אחרים. הזיהום הנפוץ ביותר לאחר הלידה הוא אנדומטריטיס – זיהום בריח המתאפיין בחום, כאבי בטן, תחתונה, הפרשות בעלות ריח רע מהנרתיק ורגישות ברחם. זיהום זה עלול להתפשט לאיברים אחרים ולגרום לסיבוכים חמורים יותר.

החיידק עלול לגרום לזיהום גם בפצע ניתוח קיסרי או לחדור לשד דרך פטמות סדוקות. במקרים חמורים מתפשט הזיהום לזרם הדם וגורם לאלח דם – ספסיס – מצב מסכן חיים המגביר את הסיכון לתמותה מהירה. סיבוך נדיר אך קטלני נוסף שנגרם על ידי רעלנים שמייצר החיידק גורם לתסמונת הלם רעלי המתאפיין בירידה פתאומית בלחץ הדם, קריסת מערכות ומוות מהיר.

משנה את עורו במגע עם פצעים. חיידק הסטרפטוקוק (צילום: אינגאימג')
משנה את עורו במגע עם פצעים. חיידק הסטרפטוקוק (צילום: אינגאימג')

כיצד ניתן למנוע הדבקה בסטרפטוקוק A?

כמו בזיהומים אחרים, שטיפת ידיים תכופה ויסודית, במיוחד לאחר מגע עם הפרשות מהאף או הגרון תפחית את סיכון ההדבקה, יחד עם כיסוי הפה והאף בעת שיעול או עיטוש והימנעות ממגע קרוב עם אנשים חולים. במקרה שיש פצעים או חתכים בעור, או לאחר ניתוח, יש להקפיד על טיפול נכון ומניעת זיהום הפצע או החתך הניתוחי.

האם יש בדיקות לסטרפטוקוק A במהלך ההריון?

בדרך כלל לא מבצעים בדיקות סקר לסטרפטוקוק A במהלך ההיריון. עם זאת, אם יש לך תסמינים של זיהום או גורמי סיכון מסוימים, הרופא שלך עשוי להמליץ על בדיקה.

מהו הטיפול בסטרפטוקוק A?

הטיפול העיקרי הוא אנטיביוטיקה. חשוב להשלים את כל מהלך הטיפול האנטיביוטי, גם אם התסמינים נעלמים לפני כן, כדי למנוע הישנות של הזיהום והתפתחות של סיבוכים.

האם יש חיסון נגד סטרפטוקוק A?

נכון לעכשיו, אין חיסון זמין נגד סטרפטוקוק A.

מה עלי לעשות אם אני חושבת שנדבקתי בסטרפטוקוק A במהלך ההיריון או לאחר הלידה?

אם את מפתחת תסמינים של זיהום, כמו חום, כאב גרון, פריחה או פצעים בעור, פני מיד לרופא שלך. זיהוי וטיפול מוקדמים חיוניים למניעת סיבוכים.

האם מותר להניק בזמן נשיאת החיידק? (צילום: אינג'אימג')
האם מותר להניק בזמן נשיאת החיידק? (צילום: אינג'אימג')

האם סטרפטוקוק A יכול להשפיע על התינוק שלי?

כן, אם את נושאת את החיידק בזמן הלידה, הוא עלול לעבור לתינוק ולגרום לזיהומים חמורים. לכן, חשוב ליידע את הצוות הרפואי אם יש לך תסמינים של זיהום או אם את יודעת שאת נושאת את החיידק.

האם אני יכולה להניק אם יש לי זיהום בסטרפטוקוק A?

ברוב המקרים, את יכולה להמשיך להניק גם אם יש לך זיהום בסטרפטוקוק A. עם זאת, חשוב להתייעץ עם הרופא שלך לקבלת הנחיות ספציפיות.