הורים לילד, שנולד עם תסמונת X שביר, הגישו תביעת פיצוי כספי של מיליוני שקלים נגד קופת החולים מאוחדת בה היו חברים, שלוש רופאות שטיפלו באם וכן נגד עמותה המבצעת בדיקות גנטיות ולטענתם, ביצעה להורים בדיקה כזו בטרם נכנסה להריון.

אישור מחלה אוטומטי ללא פניה לרופא: מהפכת ימי המחלה יוצאת לדרך
התפרצות סלמונלה מזן עמיד: עשרות ישראלים נדבקו | פרסום ראשון

תסמונת X שביר היא מחלה גנטית הגורמת לפיגור שכלי שעובר בתורשה. התסמונות מתבטאת בפיגור שכלי בדרגות שונות וכוללת הפרעות תקשורת ואוטיזם.

נגד העמותה נטען בכתב התביעה, שהיא מציעה בדיקות גנטיות, אולם אינה בודקת נשאות של X שביר ואיננה מסבירה עובדה ולהורים הנבדקים בצורה ראויה, המאפשרת להם להבין את המשמעות.

כתוצאה מכך, נטען, העמותה יצרה אצל ההורים תחושה מוטעית, כאילו הם ביצעו את כל הבדיקות הגנטיות הנדרשות באופן שגרם לכך שהם לא ידעו שישנן בדיקות חשובות נוספות שעל האם לבצע.

עוד טוענים ההורים בתביעה, כי קופת החולים והרופאות הנתבעות ידעו שהם ביצעו בדיקה דרך העמותה, אולם גם הן לא הפנו את ההורים להשלמת בדיקות גנטיות בכלל ולמחלת ה-X השביר בפרט, במיוחד שהבדיקה נכללת בסל התרופות.

באמצעות עוה"ד ד"ר אסף פוזנר ונתנאל פוזנר, נטען בתביעה, כי אם העמותה או קופת החולים, היו מסבירי להורים את הנדרש, האם היתה עוברת בדיקה נוספת, שהייתה מוצאת את הנשאות וניתן היה להביא לעולם ילד בריא.

עוד נטען בתביעה, שלא רק שההורים, המשתייכים למגר הדתי-לאומי, היו תחת התחושה המוטעית שאין להם סיכון כלשהוא בשל הבדיקות שביצעו בעמותה, אלא שנראה שכך גם הרגישוה רופאות שלא הופנו אותם לשום בדיקה נוספת והסתפקו בבדיקות שביצעה העמותה.

בנוסף לפיצויים, הנתונים לשיקול דעת בית המשפט, דורשים ההורים גם פיצויים עונשיים בסך 1.5 מיליון שקל, בטענה שלא מדובר בהתרשלות חד פעמית של העמותה או של הקופה, אלא בהתרשלות ממושכת של שנים ארוכות, המתבטאת בין היתר בהימנעות חוזרת ונשנית מהפניית האם לבדיקת נשאות לתסמונת ה-X השביר, כאשר רק במזל ילדיהם הנוספים של התובעים נולדו בריאים.

מ"מאוחדת" נמסר: "התביעה הוגשה לנו בימים האחרונים. אנחנו נלמד את פרטיה ונגיב, כמקובל, בבית המשפט".