בדיקות הדם שינבאו סכנת חיים: מחקר חדש מצביע על כך שמדידת רמות של שלושה סמנים ביולוגיים בדם באמצע החיים עשויה לספק לנשים תמונה ברורה יותר על הסיכון שלהן להתקף לב או שבץ מוחי, עשורים לפני התרחשותן. הממצאים פורסמו בכתב העת הרפואי "ניו אינגלנד ג'ורנל" והוצג בכנס החברה האירופאית לקרדיולוגיה בלונדון.

הבדיקות במחקר אינן חדשות, וזמינות גם בישראל באופן נרחב. המחקר מצא ששיקלול שלוש תוצאות הבדיקות הללו עשוי לחזות את הסיכון הלבבי אצל נשים, גם 30 שנה לפני התקף הלב או השבץ.

במחקר עקבו אחר כמעט 40,000 נשים במשך 30 שנה החל מתחילת שנות ה-90. המחקר מומן על ידי המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב. משתתפות המחקר היו נשות מקצוע בתחום הבריאות ושגילן הממוצע היה 55, אך חלקן היו צעירות עד גיל 40. אחת מכל ארבע סבלה מלחץ דם גבוה, וכ-1 מכל 8 היו מעשנות פעילות. כמעט 3% היו עם היסטוריה של סוכרת, וכ-14% היה לפחות הורה אחד שלקה בהתקף לב לפני גיל 65.

בתחילת המחקר, כ-28,000 נשים הסכימו לתת דגימות דם, מהן נבדקו שלושה סמנים ביולוגיים: LDL המכונה גם "הכולסטרול הרע", חלבון CRP הידוע כמדד דלקת, ובדיקת ליפופרוטאין a, שומן שעלול להצטבר בכלי הדם וליצור שכבה חוסמת עורקים, בדומה לכולסטרול. הסיכון של אדם לרמה גבוהה של LP(a) הוא במידה רבה תורשתי. כ-1 מכל 5 אנשים ברחבי העולם סובל מרמה גבוהה של אותו "ליפופרוטאין a" אך ייתכן שאינו יודע זאת מכיוון שלא יהיו לו תסמינים כלשהם. אדם יכול לחיות אורח חיים בריא, להיות בעל כולסטרול תקין ועדיין לפתח חסימה משמעותית של העורקים בגלל אותו רכיב שומני.

אירוע לבבי מוחי. קשה לחיזוי במיוחד אצל נשים (צילום: אינג'אימג')
אירוע לבבי מוחי. קשה לחיזוי במיוחד אצל נשים (צילום: אינג'אימג')

בסוף תקופת המחקר, החוקרים בדקו כמה מהמשתתפות חוו התקף לב או שבץ מוחי. הממצאים הראו כי 3,600 נשים סבלו מאירוע לבבי או מוחי. החוקרים מצאו שנשים עם הרמות הגבוהות ביותר של החלבון CRP  היו בסיכון גבוה בכ-70% לחוות אירוע לב גדול מאשר אלו ברמה הנמוכה ביותר. נשים עם הרמות הגבוהות ביותר של LDL - מעל כ-151 מיליגרם לדציליטר - היו בסיכון גבוה ב-36% לאירוע לב גדול. ונשים עם הרמות הגבוהות ביותר של ליפופרוטאין a - מעל 44 מיליגרם לדציליטר - היו בסיכון גבוה ב-33% לאירוע קרדיווסקולרי גדול.

ההשפעות היו חזקות עוד יותר כאשר שלושת הסמנים הביולוגיים נחשבו יחד. בהשוואה לנשים שלא היו להן רמות גבוהות של אף אחד משלושת הסמנים הביולוגיים הללו, אלו שהיו להן רמות גבוהות של שלושתן היו בסיכון גבוה כמעט פי שלושה לחוות אירוע לב גדול וכמעט פי ארבעה יותר לחוות שבץ.

 החוקרים סיכמו כי הממצאים משמעותיים משום שבפרט אצל נשים קשה מאוד לנבא סיכון למחלות לב, וכי הן נוטות ללקות בהתקפי לב או שבץ מוחי מאוחר יותר בחיים. החוקרים הוסיפו: "הסתכלות 30 שנה קדימה על הסיכון ללקות בהתקף לב או שבץ מוחי, תתן את הסיכוי הטוב ביותר למנוע את גורמי הסיכון המובילים למחלות". על פי ההערכות בישראל מתרחשים מדי שנה כ-15 אלף מקרי שבץ מוחי. מחלות לב וכלי דם מובילים לכ-26 אלף אישפוזים בשנה, רובם הגדול בשל התקפי לב.