אין קשר בין שימוש בטלפון נייד לסיכון מוגבר לסרטן המוח, כך קובעת סקירה מדעית חדשה שהוזמנה על ידי ארגון הבריאות העולמי בהסתמך על הספרות הרפואית והדיווחים הזמינים מרחבי העולם. למרות העליה העצומה בשימוש בטכנולוגיה אלחוטית, הממצאים מצביעים על כך שהשימוש בסלולרי אינו מגביר את הסיכון לסרטן מוח גם אצל אלה המבצעים שיחות טלפון ארוכות או כאלה שהשתמשו בטלפונים ניידים במשך יותר מעשור.

הניתוח הסופי כלל 63 מחקרים מהשנים 1994 עד 2022 שנבדקו על ידי 11 חוקרים מ-10 מדינות, ובהן הרשות להגנה מפני קרינה של ממשלת אוסטרליה.

לראשונה בישראל: ניתוח רובוטי להסרת הלבלב
בדיקת דם תזהה התקפי לב בנשים - עשרות שנים לפני ההתפרצות

הסקירה בדקה את ההשפעות של תדר רדיו שבשימוש בטלפונים ניידים כמו גם בטלוויזיה, במוניטורים לתינוקות וברדאר, הסביר אחד ממחברי הדו"ח, הפרופ' מארק אלווד מהמחלקה לאפידמיולוגיה של סרטן באוניברסיטת אוקלנד שבניו זילנד. "אף אחת מהסוגיות שבדקנו אודות הקרינה לא הראתה סיכונים מוגברים", אמר. 

הסקירה בחנה סרטן המוח אצל מבוגרים וילדים, כמו גם סרטן בלוטת יותרת המוח, בלוטות הרוק ולוקמיה, וסיכונים הקשורים לשימוש בטלפון נייד, תחנות בסיס או משדרים, כמו גם חשיפה תעסוקתית. סוגי סרטן אחרים ידווחו על ידי החוקרים בנפרד.

חולת סרטן, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
חולת סרטן, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

הסקירה באה בעקבות עבודות דומות אחרות שאף הן הצביעו על היעדר הקשר בין הסלולרי לגידולים סרטניים. ארגון הבריאות העולמי וגופי בריאות בינלאומיים אחרים אמרו בעבר שאין ראיות סופיות להשפעות בריאותיות שליליות מהקרינה המשמשת טלפונים ניידים, אך קראו למחקר נוסף. כיום מסווגים הטלפונים הסלולריים כ"אפשרי מסרטן", או בדרגה 2B, על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), קטגוריה המשמשת כאשר הסוכנות אינה יכולה לשלול קשר אפשרי.

הקבוצה המייעצת של הסוכנות קראה להעריך מחדש את הסיווג בהקדם האפשרי בהתחשב בנתונים החדשים מאז ההערכה האחרונה שלו ב-2011. ההערכה של ארגון הבריאות העולמי תפורסם ברבעון הראשון של השנה הבאה.