הרעלת מעיים נרחבת בארה״ב: המרכז לבקרת מחלות בארה״ב פרסם השבוע אזהרת בטיחות מזון בעקבות הדבקה נרחבת בחיידק אי קולי בקרב סועדים ברשת מקדונלדס האמריקנית. עשרות נדבקו, אחד מת וההשערה היא שהבצל העביר את הזיהום.

לפי הדיווחים, לפחות 49 אנשים מעשר מדינות שונות נדבקו, ביניהם אדם מבוגר שנפטר. עשרה אושפזו בהם ילד שפיתח סיבוך חמור הנקרא ״תסמונת המוליטית אורמית״, סיבוך שעלול להתפתח כתוצאה מהידבקות בחיידק.

צבר המקרים הגדול ביותר התגלה בקולורדו ובנברסקה, כאשר רוב הנדבקים דיווחו שאכלו את סנדוויץ’ “מק רויאל” של מקדונלד’ס. מרכזי בקרת המחלות וה־FDA דיווחו כי החקירה נמשכת ובינתיים נמצא כי מקור הזיהום ככל הנראה קשור לפרוסות בצל ששימשו בסנדוויצ’ים אלו. 

מקדונלד’ס הודיעה כי בעקבות החקירה היא הסירה את הבצלים ואת קציצות הבשר המשמשות את ה”מק רויאל” בכמה מדינות עד להשלמת החקירה. ההסרה כוללת את קולורדו, קנזס, יוטה, ויומינג וחלקים מאיידהו, איווה, מיזורי, מונטנה, נברסקה, נבדה, ניו מקסיקו ואוקלהומה. במקביל, החקירה עדיין בוחנת האם ההתפרצות מוגבלת למדינות אלו או שייתכן כי היא רחבה יותר.
 
בהצהרה שהוציאה החברה נמסר כי הממצאים הראשונים של החקירה מקשרים את הבצלים למקור אחד שמספק את המוצר לשלושה מרכזי הפצה. מקדונלד’ס הביעה מחויבות מלאה לבטיחות הלקוחות ואמרה כי תמשיך לשתף פעולה עם הרשויות כדי לוודא כי האירוע יסתיים ללא נפגעים נוספים. 

חיידק אי קולי (Escherichia coli) הוא חיידק צואתי הנמצא במערכת העיכול של בני אדם ובעלי חיים, אך קיימים זנים מסוימים שעלולים לגרום לזיהומים חמורים במערכת העיכול. ההדבקה מתרחשת כאשר חיידק נכנס לגוף דרך מזון מזוהם, מים מזוהמים, או מגע ישיר עם אדם או חיה נגועים.

חיידקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
חיידקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

 
הסימפטומים כוללים כאבי בטן עזים, שלשולים (לעיתים דמיים), חום והקאות. רוב האנשים מחלימים בתוך כשבוע ללא טיפול מיוחד, אך במקרים מסוימים, ובעיקר אצל ילדים וקשישים, עלולים להתפתח סיבוכים חמורים כמו אי ספיקת כליות, הדורשים אשפוז דחוף. המרכז לבקרת מחלות האמריקני המליץ לכל מי שסובל מתסמינים לאחר שאכל כריך מק רויאל לפנות לטיפול רפואי מיד ולעדכן את הצוות הרפואי בנוגע לצריכת המזון.

ד״ר בלה עזריה, מומחית לרפואת משפחה באסותא מרכזים רפואיים, ציינה: ״כ־5 עד 10 אחוזים מהאנשים שמאובחנים עם זיהום מסוג E. coli מפתחים סיבוכים חמורים יותר, כמו תסמונת אורמית המוליטית, או HUS. תסמונת זו מתפתחת כשבעה ימים לאחר הופעת התסמינים לראשונה, דווקא כאשר השלשול משתפר.

רמזים לכך שמישהו מפתח HUS כוללים ירידה בתדירות מתן שתן, תחושת עייפות רבה ואיבוד צבע ורוד בלחיים ובתוך העפעפיים התחתונים. אנשים עם HUS צריכים להתאשפז מכיוון שהכליות שלהם עלולות להפסיק לעבוד והם עלולים לפתח בעיות חמורות אחרות. רוב האנשים עם HUS מחלימים תוך מספר שבועות, אך חלקם יכולים לסבול מנזק קבוע או ממוות".

‎תסמינים חמורים של E. coli שצריך לשים לב אליהם ולפנות לרופא כוללים: שלשול במשך יותר משלושה ימים, שלשול דמי, חום גבוה מ-39, הקאות מרובות וחוסר יכולת לשתות בלי להקיא. ‎סימני התייבשות, כגון מיעוט משמעותי במתן שתן, כאבי ראש ויובש בפה ובגרון.