בתי החולים הממוקמים במרכזי הערים הגדולות בישראל הפכו ידועים לשמצה בשל מחירי החנייה הגבוהים בשטחם. כאמור, התעריף - שנקבע על ידי חברות פרטיות - משפיע על חולים הנאלצים להגיע לבית החולים בתדירות גבוהה, דוגמת חולי סרטן ובני משפחותיהם. למעשה, מדובר באחד משני התחומים המכבידים ביותר מבחינה כלכלית על חולי סרטן ובני משפחותיהם.

מחקר חדש שפורסם בכתב עת קנדי חושף נזק אפשרי נוסף של המחירים הגבוהים - פרט להיבט הכלכלי. רופאים אונקולוגים וביוסטטיסטיקאי מאוניברסיטת אלברטה בקנדה פרסמו מחקר שכותרתו - "הערכה רעילה של רעילות פיננסית הקשורה לעלויות החניה עבור חולי סרטן במערב קנדה", ועוסק במחיר החנייה עבור מרכזים לטיפול בסרטן באזור.

החוקרים בחנו את עלות הכניסה לחניון הציבורי המיועד למטופלים ב-115 מרכזים לטיפול בסרטן הנמצאים במערב המדינה, והשוו אותם למספר נתונים סטטיסטיים, בהם ההכנסה החציונית עבור משק בית, רמת יוקר המחייה בעיר והיבטים נוספים הקשורים לתחבורה באזור. היבט נוסף שנכלל בהשוואה הוא השאלה האם החנייה במרכז עולה כסף.

בית חולים  (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בית חולים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לדברי החוקרים, ישנה הלימה בין עלות הכניסה היומית לחניונים, לרמת התחבורה ויוקר המחייה במקום. למעשה, מהנתונים עלה בין היתר כי בערים היקרות יותר - ישנם פחות מקומות חנייה בחינם, דבר שמחמיר את הנטל הכלכלי (הכבד במילא) על החולים". סוגייה נוספת שעלתה היא שהנתונים הללו עשויים להשפיע על ההחלטות שיקבלו המטופלים בנושא הטיפול הרפואי. 

למעשה, מחקר אחד אף טוען כי עלויות "נסתרות", שאינן רפואיות, דוגמת עלות חנייה ודרגי הגעה למקום, תרמו לאובדן שכר בסך משוער של כ-3.18 מיליארד דולר קנדי, עבור חולי סרטן שזה עתה אובחנו, ובני משפחותיהם. אחת הדרכים להקל על המטופלים במובן הכלכלי, היא לספק להם הנחה מסוימת על החנייה בבית החולים, או גישה לשוברי תשלום בתחבורה הציבורית.