לרגל יום האישה הבינלאומי שחל היום (רביעי), אספנו עבורכם מידע על המחלות השכיחות ביותר בקרב נשים: מהם הגורמים להן, הסימפטומים ודרכי טיפול.

לופוס:
לופוס (הידועה גם בשם 'זאבת'), היא מחלה כרונית אוטואימונית נדירה, שבה יש שיבוש במערכת החיסון הגורם לייצור נוגדנים עצמיים שעלולים לתקוף את מערכות הגוף כאילו הן זרות. הסיבה למחלה אינה ברורה דיה, אך ידוע, ששילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים, מביא להתפתחותה. המחלה יכולה להיות קלה אצל אנשים מסוימים אך קשה ואפילו מסכנת חיים אצל אחרים.

כל איברי הגוף עלולים להיות מעורבים ועל-כן מגוון התסמינים הוא רחב, והמחלה יכולה להיות שונה מאד בין חולה לחולה. התסמינים השכיחים כוללים עייפות, חום, כאבים במפרקים ופריחה. במקרים חמורים יותר מעורבים גם האברים הפנימיים כולל קרומי הריאות והלב, כליות, מוח ועוד. שכיחות המחלה באוכלוסייה הוא כ- 1 ל- 2000 והיא יכולה להתפרץ בכל גיל, אך היא שכיחה פי 9 בנשים, בעיקר בגיל הפוריות.

קיים טיפול תרופתי למחלה, המותאם אישית לכל מטופלת, בהתאם לחומרת המחלה, האיבר המעורב והעדפות המטופלת. בשנים האחרונות, נכנסו מספר טיפולים ביולוגיים לטיפול בלופוס המאפשרים התאמת טיפול מדויקת אף יותר. בנוסף לשכיחותה הגבוהה בנשים, למחלה עלולה להיות השפעה על ההיריון, הן מבחינת האם והן מבחינת העובר.

תכנון הריון לתקופה בה המחלה שקטה והתאמת הטיפול התרופתי, המתבצעים יחד עם הראומטולוג המטפל, וכן מעקב הדוק בעת ההיריון, מובילים להריון מוצלח אצל מרבית הנשים עם לופוס. הודות לטיפול התרופתי ולמעקב הרפואי, נשים עם לופוס מנהלות חיים מלאים, לומדות, עובדות ומקימות משפחה.

דלקת מפרקים שגרונית:
דלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis) היא מחלה אוטואימונית כרונית שכיחה, התוקפת בעיקר את המפרקים. המחלה מתבטאת בכאבים, נפיחות וקושי להזיז את המפרקים. הכאבים מחמירים בלילה ובבוקר ואחד התסמינים האופייניים הוא נוקשות ממושכת של המפרקים בשעות הבוקר.

המחלה מערבת בתחילה לרוב את המפרקים הקטנים, כגון אצבעות הידיים והרגליים, אך בהמשך, תיתכן מעורבות מפרקים גדולים, כגון ברכיים וכתפיים. בשכיחות נמוכה ישנה מעורבות גם של איברים נוספים כגון ריאות, לב ועיניים. המחלה פוגעת באחד מתוך 100 200 איש ואישה, אם כי המחלה יכולה להתפרץ בכל גיל, היא אופיינית סביב גיל 40 עם שכיחות של פי 2 אצל נשים.

ישנם גורמי סיכון גנטיים וסביבתיים להתפתחות דלקת זו, ועישון הינו הגורם הסביבתי המוביל. דלקת בלתי מטופלת עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך למפרקים ולנכות, ולכן יש חשיבות לקבלת טיפול תרופתי מוקדם במהלך המחלה. מרבית החולות הן נשים בגיל הפוריות והטיפול במהלך ההיריון ולאחריו הוא בעל חשיבות.

רוב הנשים חוות שיפור בתסמיני הדלקת במהלך ההיריון, אך קיים טיפול תרופתי בטוח לנטילה בהריון לנשים הזקוקות לו. לעומת זאת, בחודשים הראשונים לאחר הלידה כמחצית מהנשים יחוו התלקחות של המחלה.

הטיפול בתינוק בחודשים אלו יכול להיות מאתגר, במיוחד בנוכחות דלקת מפרקים פעילה. לשמחתנו, בשנים האחרונות חלה התקדמות עצומה בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, אשר מפחית משמעותית את הכאב והסבל, מחזיר את התפקוד ומונע לרוב את התפתחות הנזק המפרקי.

הכותבת: ד"ר אשרת טייר-שיפמן, מנהלת מרפאת לופוס, היחידה לראומטולוגיה, מרכז רפואי מאיר

 קרדיט עמותה: עמותת מפרקים צעירים תומכת במתמודדים עם מחלות ראומטיות, אוטואימוניות ואינפלמטוריות, לרבות מחלות נדירות בתחום זה. חברי העמותה הם הורים לילדים מגיל ינקות, ילדים, נוער, בוגרים ומבוגרים.

מיגרנה:
מיגרנה הינה תופעה נוירולוגית המתבטאת בכאבי ראש עזים בעלי מאפיינים ייחודיים. פרט לכאבי הראש, חולי מיגרנה סובלים לעיתים מתופעות של הפרעות נוירולוגיות חולפות הנקראות אאורה. מיגרנות מלוות פעמים רבות ברגישות לאור, רגישות לרעש או רגישות לריח. לעיתים ישנן תופעות נוספות המלוות את כאבי הראש כמו בחילות והקאות.

חשוב מאד להגיע לבדיקה אצל רופא נוירולוג כדי לאבחן את המחלה ולוודא כי מדובר במיגרנה ולא בכאב ראש הנובע מסיבה אחרת. נשים סובלות ממיגרנה פי 3 מגברים ולשינוים ההורמונליים (בעיקר בהורמון אסטרוגן) השפעה ניכרת על כאבי הראש הנובעים ממיגרנה.

מצבים שונים לאורך חיי האישה משפיעים על המיגרנה וביטוייה – תקופות גיל ההתבגרות, הריון, מצב לאחר לידה, תקופת גיל המעבר הינן תקופות בעלות השפעה על המיגרנה. לתנודות הורמונליות סביב הביוץ והמחזור החודשי השפעה על המיגרנה ובימים בהם יש ירידה ברמות האסטרוגן למשל לפני המחזור החודשי קיימת רגישות גבוהה לפריצת התקפי מיגרנה.

בנוסף לכך חשוב לקחת בחשבון מיגרנה וסוגיה בטיפולים הניתנים לנשים (למשל בטיפולים הורמונליים) ולהתאים טיפולים שונים במיגרנה לאישה ולשלב בו היא נמצאת בחייה. חשוב, למשל, לתכנן ולהתאים את הטיפול המתאים בעת הריון. פעמים רבות , נשים שסובלות ממיגרנה מרגישות אי נעימות להתלונן על כך, ובגלל הסבל, נפגע התפקוד שלהן בבית ובעבודה והן נמנעות מלתכנן את חיי המשפחה והקריירה.

בשנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת בטיפול במיגרנה הודות להבנה מדעית טובה יותר של המנגנונים הפועלים במחלה. כיום, אנו יודעים כי קיימת מערכת הנקראת CGRP שנמצאת בפעילות יתר אצל אנשים הסובלים ממיגרנה. תובנה זו אפשרה לפתח כלים טיפוליים הן לצורך טיפול מונע והן לטיפול בהתקף חריף של מיגרנה.

הטיפול כיום הינו באמצעות תרופות ביולוגיות הניתנות בזריקה תת עורית או בכדורים דרך הפה הפועלים על המערכת ואושרו לאחרונה לשימוש בארץ. עם זאת חשוב להתייעץ עם רופא ולקבל הסבר מלא אודות הטיפולים וההתאמה האישית למטופל. אחוז גבוה מהאנשים משיג היום שליטה טובה מאד בהתקפי המיגרנה וחלק מגיע למצב בו הם לא סובלים יותר מהתקפי מיגרנה.

הכותבת:  ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי מאיר. יושבת הראש הנבחרת של החברה הישראלית לכאבי ראש.

קרדיט עמותה: עמותת "הראש הכרוני שלי", הינה עמותה ישראלית הפועלת למען חולי כאב ראש ומיגרנה באמצעות תמיכה, מחקר, העלאת מודעות ומיצוי זכויות.

אנדומטריוזיס:
אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית, המופיעה בכ 10% מהנשים בגיל הפריון, שבה רירית הרחם מופיעה באיברים מחוץ לרחם עצמו וגורמת להידבקויות וציסטות. המחלה בדרך כלל מופיעה באזור האגן אך גם יכולה להופיע בכל הגוף.

מאפייני המחלה כוללים בין היתר: כאבי מחזור עזים , כאבים סביב ביוץ , כאבי אגן כרוניים, שינויים באופי הווסת , שינויים בשתן בעת מחזור ( תכיפות , דחיפות או חוסר התרוקנות) שינויים ביציאות ( עצירות, שלשולים דם ביציאות) . בנוסף לכך היא יכולה להתבטא בכאבים בעת קיום יחסי מין אי פריון תפיחות בטנית ועוד תסמינים נוספים .

אבחון מתבצע על ידי שילוב של תשאול, בדיקה גינקולוגית, בדיקות הדמיה וניתוח. קושי נוסף שקיים באבחון הוא שלא תמיד המחלה מתבטאת בכאבים. יש לציין שלא תמיד ניתן לאתר נגעים אנדומטריוזיס באמצעי הדמיה.

דו"ח מקיף שפורסם לפני מספר חודשים ביוזמת 'עמותת אנדומטריוזיס ישראל' שסקר כ 1900 נשים מאובחנות עם אנדומטריוזיס, הראה כי האיחור מהתחלת הופעת התסמינים עד לאבחון המחלה עומד על 11 שנה בממוצע.

המודעות למחלה חשובה ביותר וזאת מכיוון שאבחון מוקדם חשוב ביותר לצורך התאמת טיפול , שיפור איכות החיים, מניעת הדרדרות המחלה, פגיעה באיברי הגוף, שימור פריון עתידי וכמובן כדי לתת שם לתסמינים מהם סובלות המטופלות. טיפולים אפשריים במחלה כוללים טיפולים הורמונליים , נוגדי כאב , טיפולים ניתוחיים ,ייעוץ דיאטני , פיזיותרפיה רצפת האגן וטיפולים שונים מתחום הרפואה המשלימה.

הכותב:  ד"ר מורן פז, רופא נשים בכיר, בית חולים כרמל והמרכז הרב תחומי לטיפול באנדומטריוזיס לין. 

קרדיט עמותה: עמותת אנדומטריוזיס ישראל מובילה את תחום האנדומטריוזיס והאדנומיוזיס בארץ, באמצעות קידום מודעות, מדיניות וזכויות, יצירת ידע, קידום מחקר ומענים טכנולוגיים ויצירת קהילה תומכת. העמותה פועלת לשיפור איכות הטיפול במחלה וקיצור משך האיחור באבחון.