הכירו את "עמית רופא": בחודש אוגוסט ייצא לדרך מקצוע חדש בישראל, שבוגריו יפגשו אתכם לא רק בחדרי המיון אלא גם במחלקות ובקופות החולים, יבדקו אתכם, יציגו את המקרה לרופאים, ויבצעו מגוון הפניות ופעולות רפואיות - במטרה להקל בעומס ולקצר את זמני ההמתנה.

בעיות פוריות והפרעות במחזור: נטע חושפת את המחלה עמה נולדה
הקורונה שוב פה, אבל לא רק: התפרצויות הזיהומים שמשתוללות ברחבי העולם

מערכת הבריאות בישראל נמצאת כבר שנים בחסר משמעותי: התקנים לא שונו משמעותית מאז שנות ה־70, וכתוצאה מכך קיים גירעון מתמיד בשיעור הרופאים לנפש, שהוא מהנמוכים במדינות המערב. ברחבי העולם התמודדו עם העומס הרב, שרק הולך ומתגבר לנוכח הארכת תוחלת חיים והתחלואה הרבה, על ידי יצירת מקצוע חדש: עוזר רופא, העובד לצד הרופאים ומסייע בעבודתם.

גם בישראל אושר המקצוע, וזה כשמונה שנים מבצע משרד הבריאות הכשרות לפרמדיקים המתפקדים ככוח עזר רפואי בחדרי המיון, כשהם מבצעים קבלה ובדיקה רפואית, הפניה להדמיות ובדיקות ראשוניות והמשך מעקב וטיפול.

ההכשרה מתבצעת כקורס לפרמדיקים או אחיות, שאורך כשנה וכולל גם הכשרה מעשית. אלא שהתוכנית לא זכתה להצלחה רבה: רק 100 עוזרי רופא מועסקים כיום בחדרי המיון, וסקרים שהועברו בקרב בוגרי התוכנית הראו

אחוזי נשירה גבוהים: עוזרי הרופא התלוננו כי למקצוע אין אופק קידום, וגם השכר נמוך ואינו תואם את רמת ועומס העבודה. כדי להתמודד עם הנשירה מהמקצוע וכדי ליישר קו עם מדינות מערביות אחרות, החליט משרד הבריאות לשדרג את ההכשרה, ומעתה לכנות את המקצוע "עמית רופא". תחת המקצוע החדש, שיילמד מעתה באוניברסיטה ויעניק תואר שני, יילמדו מרמת הבסיס מקצועות הנלמדים בבתי הספר לרפואה, הכוללים אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה ופרמקולוגיה.

גם הסמכויות הרפואיות של בוגרי "עמית רופא" יורחבו משמעותית: הם יורשו לעסוק במגוון רחב יותר של פרוצדורות רפואיות, יקבלו סמכות גם לתת פקודות לטיפול תרופתי, ישתתפו בהחייאות מורכבות, יטפלו במכשור רפואי ויוכלו גם להפנות להדמיות ולהורות על ביצוע פעולות רפואיות לצוותי האחיות.

משרד הבריאות יערוך בקרה קפדנית אחר תפקודם ויעילותם, ויאשר בהדרגה עוד סמכויות, ובהן אישור מרשמי תרופות מסוימות, אישור להתחלת טיפולים תרופתיים, סמכויות להמשך טיפול כרוני וחתימה על מרשמי המשך.  בוגרי התוכנית ישובצו במחלקות הפנימיות, במרפאות קופות החולים, וגם בבתי חולים פסיכיאטרים ומרכזי שיקום. תוכנית הלימודים שתועבר בפקולטות לרפואה נבנית בימים אלה, והמחזור הראשון של הלומדים צפוי להתחיל בחודש מרץ 2026.