הכירו את "עמית רופא": מחודש אוגוסט יצא לדרך מקצוע חדש בישראל שבוגריו יפגשו אתכם לא רק בחדרי המיון אלא גם במחלקות ובקופות החולים, יבדקו אתכם, יציגו את המקרה לרופאים, ויבצעו מגוון הפניות ופעולות רפואיות במטרה להקל על העומס ולקצר את זמני ההמתנה.

מערכת הבריאות בישראל נמצאת כבר שנים בחסר משמעותי: התקנים לא שונו משמעותית מאז שנות השבעים וכתוצאה מכך קיים גירעון מתמיד בשיעור הרופאים לנפש, שהוא מהנמוכים במדינות המערב. ברחבי העולם התמודדו עם העומס הרב שרק הולך ומתגבר לנוכח הארכת תוחלת חיים והתחלואה הרבה עם יצירת מקצוע חדש: עוזר רופא, העובד לצד הרופאים ומסייע בעבודתם.

ללא תיאום מול מערכת הביטחון: מה עומד מאחורי הודעת נתניהו על עסקת החטופים?
"היעילות בעזה יורדת": ישראל זיו מסביר - כך פיצח חמאס את השיטה מול צה"ל

גם בישראל אושר המקצוע ומזה כשמונה שנים מבצע משרד הבריאות הכשרות לפראמדיקים המתפקדים ככוח עזר רפואי בחדרי המיון כשהם מבצעים קבלה ובדיקה רפואית, הפניה להדמיות ובדיקות ראשוניות והמשך מעקב וטיפול בכם. ההכשרה מתבצעת כקורס לפראמדיקים או אחיות שאורך כשנה וכולל גם הכשרה מעשית. אלא שהתוכנית לא זכתה להצלחה רבה: רק 100 עוזרי רופא מועסקים כיום בחדרי המיון וסקרים שהועברו בקרב בוגרי התוכנית הראו אחוזי נשירה גבוהים: עוזרי הרופא התלוננו שלמקצוע אין אופק קידום וגם השכר נמוך ואינו תואם את רמת ועומס העבודה.

כדי להתמודד עם הנשירה מהמקצוע וכדי ליישר קו עם מדינות מערביות אחרות, החליט משרד הבריאות לשדרג את ההכשרה ומעתה לכנות את המקצוע "עמית רופא". תחת המקצוע החדש שיילמד מעתה באוניברסיטה ויעניק תואר שני, יילמדו מרמת הבסיס מקצועות הנלמדים בבתי הספר לרפואה, וכוללים אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה, פרמקולוגיה. 

גם הסמכויות הרפואיות של בוגרי "עמית רופא" יורחבו משמעותית: הם יורשו לעסוק במגוון רחב יותר של פרוצדורות רפואיות, יקבלו סמכות גם לתת פקודות לטיפול תרופתי, ישתתפו בהחייאות מורכבות, יטפלו במכשור רפואי ויוכלו גם להפנות להדמיות ולהורות על ביצוע פעולות רפואיות לצוותי האחיות. משרד הבריאות יערוך בקרה קפדנית אחר תפקודם ויעילותם, ויאשר בהדרגה עוד סמכויות ובהן אישור מרשמי תרופות מסוימות, אישור להתחלת טיפולים תרופתיים, סמכויות להמשך טיפול כרוני וחתימה על מרשמי המשך. בוגרי התוכנית ישובצו במחלקות הפנימיות, במרפאות קופות החולים, וגם בבתי חולים פסיכיאטרים ומרכזי שיקום. תוכנית הלימודים שתועבר בפקולטות לרפואה נבנית בימים אלה והמחזור הראשון של הלומדים צפוי בחודש מרץ 2026. 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בחודש אוגוסט הקרוב יכנס לתוקפו החוק המסדיר את עיסוק 'עמית רופא' כמקצוע בעל רישיון מוכר בישראל, זאת כחלק ממאמצי משרד הבריאות להרחיב את היצע המטפלים ולשפר את חוויות המטופל במערכת הבריאות. מסלול 'עמית רופא' שעדיין לא קיים בישראל, יאפשר מתן סמכויות רפואיות נרחבות לבעלי הרישיון תוך סיוע לרופאות ולרופאים בעבודתם השוטפת, זאת תחת פיקוח משרד הבריאות והרופאים המומחים. בנוסף, יוכלו בוגרי הכשרת 'עמית רופא' לעבוד בכל מחלקה, בקהילה ובבתי החולים, זאת בדומה לארה"ב ולאירופה. משרד הבריאות נמצא בקשר שוטף עם המועצה להשכלה גבוהה האמונה על הנושא לטובת בניית סילבוס מותאם עבור לימודי תואר שני במקצוע".