אם אתם מתקשים לזכור דברים או ללמוד לבחינות – כדאי לבדוק את הראייה: מחקר חדש מצא שתמונות מעורפלות נזכרות פחות טוב בתאי המוח. החוקרות מאוניברסיטת בר־אילן ממליצות בכל מקרה של קשיי זיכרון לשקול גם בדיקת ראייה תקופתית.

מחקרים שונים בעבר כבר הצביעו על כך שהזיכרון הראייתי שלנו, שמסתמך על דמויות שמועברות מהעין אל המוח, אינו בהכרח "נאמן למקור". כך לדוגמה נמצא שאנשים נוטים לזכור תמונות כמטושטשות פחות מכפי שהן במציאות, ככל הנראה משום שהתמונות עוברות תהליך עיבוד במוח.

לקראת דיון ברפורמת המזון: אילו מהמזונות והתמרוקים יוזלו?
בקרוב - הקץ לבלבול: מאגר מידע ממוחשב של כל החיסונים שקיבלתם בחיים

קיימות גם תופעות שבהן המוח מתעתע בנו כך שאנשים מדווחים שראו רק חלק מהתמונה או שהביטו על פניו של אדם מרחוק, וכשהתקרב נראה שונה לחלוטין מכפי שזכרו.

מחקר שנעשה לאחרונה במעבדה של ד"ר שרון גילאי־דותן מבית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה באוניברסיטת בר־אילן, ביקש לבחון כיצד רמת החדות של תמונה משפיעה על הסיכוי שלה להיזכר בפועל. במחקר, שאותו הובילו הסטודנטים לימור ברוק, אולגה קרייצמן ושיימא מאסרווה, הוצגו לנבדקות ולנבדקים תמונות ברמות שונות של ניגודיות, מתמונות דהויות מאוד ועד תמונות ברורות מאוד.
לאחר מכן קיבלו הנבדקות והנבדקים בהפתעה מבחן שבדק את זכירת התמונות.

החוקרות מצאו שהתמונות הברורות יותר נזכרו ב־50% יותר בהשוואה לתמונות הדהויות ביותר. החוקרות גם השוו בין קבוצות ניסוי ומצאו שרוב התמונות נזכרו יותר טוב כאשר הוצגו במצב ברור לעומת מצב דהוי. החוקרות מצאו עוד שהזיכרון היה נמוך מכפי שנמצא במחקרים קודמים שלא השתמשו בשיטת הקידוד הטבעי.

"המחקר מצטרף למחקרים קודמים שכבר מצאו שלחדות הראייה שלנו יש השפעה מכרעת על יכולת הזיכרון" מסבירה ד"ר גילאי־דותן, "הילדים של היום למשל לומדים הרבה מהסלולרי שבו הסרטונים אינם בגודל או באיכות טובים מספיק לזכירה, ילדים אחרים מגיעים להישגים נמוכים משום שהראייה שלהם מטושטשת והם לא מצליחים לעקוב אחרי מה שנכתב או מוקרן על הלוח, אחרים לא זוכרים פנים כי חדות הראייה שלהם פגומה".

"תכונות פיזיקליות כמו ניגודיות, טשטוש ואף גודל התמונה משפיעות באופן ישיר על הזיכרון", מוסיפה ד"ר גילאי־דותן, "ההמלצות שלנו הן להקפיד על בדיקות ראייה תקופתיות, ובכל מקרה שיש תחושה שקיימת ירידה בהישגים בלימודים או הידרדרות כלשהי של הזיכרון, כבר במצב קל, מומלץ לגשת לבדיקת ראייה".