מאבק נוסף במגפת ההשמנה העולמית: בריטניה תאסור פרסומות של ג'אנק פוד באינטרנט ובטלוויזיה לפני השעה תשע בערב, כך הודיע השר לבריאות הציבור אנדרו גווין לחברי הפרלמנט. הכללים החדשים יכנסו לפעולה מאוקטובר בשנה הבאה ונועדו למנוע מילדים לצפות בפרסומות למזונות עתירי שומן מלח וסוכר.

השמנת ילדים היא בעיה מרכזית המדאיגה מומחים ברחבי העולם המערבי ובבריטניה, שם יותר מחמישית מהילדים בגילאי 4 עד 5 סבלו מעודף משקל בשנים 2022 עד 2023. שיעור זה גדל לכ-37% אצל ילדים בגילי 10 עד 11. גם בישראל שיעור השמנת ילדים נמצא בעליה משמעותית: על פי דו"ח של משרד הבריאות משנת 2022, כ- 22% מהילדים בגילאי 6 עד 7 סובלים מהשמנת יתר או עודף משקל. 

בעקבות תאונות הצלילה באילת: מהו תא לחץ? ואיך הוא מסייע למחלת הצוללנים?
תאונת הצלילה: חמישה מהנפגעים שוחררו לביתם

מחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות ופורסמו בין היתר על ידי ארגון הבריאות העולמי, המכון האמריקני לבריאות והאיגוד האמריקני לרפואת ילדים הראו קשר ישיר בין פרסומות למזון ומשקל גוף של ילדים. הממצאים הראו קשר ישיר בין צפייה בפרסומות ג'אנק פוד לבין עליה במשקל והגדלת הסיכון להשמנה בקרב ילדים.
 
איסור פרסום פרסומות ג'אנק פוד הוצע במקור על ידי הממשלה הקודמת של בריטניה בראשית מפלגת השמרנים, והמהלך נתמך גם על ידי מפלגת הלייבור. גורמים רשמיים גם הבטיחו להנהיג איסור עישון שיהפוך את מכירת סיגריות ומוצרי טבק לבלתי חוקים לקטינים. עם זאת החוק לא יפליל את העישון עצמו על ידי קטינים.

מספר מדינות בעולם כבר הטילו הגבלות שאוסרות פרסומות ג'אנק פוד במהלך שעות מסויימות ביום, בהן ילדים וצעירים עלולים לצפות בהן. בקפריסין, שוודיה, נורבגיה וצרפת חל איסור שידור פרסומות של מוצרים עתירי מלחים שומנים וסוכרים לפני שעות הערב. כאמור בריטניה צפויה להצטרף אליהם ולאסור שידור של פרסומות כאלה לפני השעה 21:00.

בישראל היו בעבר כמה יוזמות להגבלת פרסומות ג'אנק פוד. בין היתר הציע דו"ח ועדת שמחון בשנת 2012 בתחום הבריאות הציבורית להטיל הגבלות על פרסומות כאלה בתקשורת בשעות צפיית ילדים. גם משרד הבריאות המליץ בעבר להגביל שידור של פרסומות כאלה, אך ההצעה לא התקדמה לכדי תקנה או חוק.

 "החקיקה להגבלת פרסומות ג'אנק פוד בטלוויזיה שמקודמת בבריטניה פורצת דרך" אומרת ד"ר מיכל כשר מירון, מומחית באנדוקרינולוגיה ומנהלת מרכז "אסותא לייט" לטיפול בעודף משקל, "ההגבלה מסתכלת על תזונה בזווית רחבה של התנהגות הצרכנים. מהלך כזה עשוי להביא להשפעה על מגפת ההשמנה. עם זאת חשוב לזכור שמגפת ההשמנה בישראל כמו בעולם מונעת ממספר רב של גורמים, והתנהגות אכילה היא גורם משמעותי אבל לא היחיד".