עדות נוספת לערך הבריאותי של הקפה: מחקר חדש מצא ששתיים עד שלוש כוסות קפה ביום עשויות להפחית את הסיכון למחלות כרוניות. אלה שצרכו 200 עד 300 מיליגרם קפאין ביממה היו בסיכון נמוך יותר להתקפי לב, שבץ מוחי וסוכרת. הממצאים פורסמו בכתב העת לאנדוקרינולוגיה קלינית ומטבוליזם ומוסיפים למחקרים קודמים שמצאו יתרונות בריאותיים לקפה.

החוקרים מסין ושבדיה ניתחו את הרגלי שתיית הקפה והתה של 188 אלף איש בגילאי 37 עד 73 ממאגר נתונים רפואיים בריטי. הנבדקים מילאו שאלונים לגבי צריכת המשקאות שלהם במהלך 24 השעות האחרונות. החוקרים בדקו גם תגובות של כ-172 אלף איש שציינו כי שתו קפה או תה המכילים קפאין. לאף אחד מהנבדקים לא היתה היסטוריה של מחלת לב או סוכרת בתחילת המחקר ולאחר 12 שנים.

החוקרים מצאו כי אלה שצרכו 200 עד 300 מיליגרם קפאין מדי יום היו בסיכון נמוך יותר למחלות לב כלי דם וסוכרת בהשוואה לאלה שצרכו פחות מ-100 מיליגרם ליום. אלה ששתו 200 עד 300 מיליגרם קפאין, היו בסיכון נמוך בכ-40% ללקות במחלות לב כלי דם וסוכרת בהשוואה לאלה שצרכו פחות מ-100 מיליגרם. עבור שותי תה הסיכון ירד בכמות של כשלוש כוסות ביום. גם אלה שצרכו מעל 400 מיליגרם קפאין ביום – 4% משותי הקפאין במחקר – לא היו השפעות שליליות על בריאות הב וכלי דם. 

צריכת קפאין יומית מפחיתה סיכון למחלות. כמות הקפאין במשקאות השונים (צילום: מעריב אונליין)
צריכת קפאין יומית מפחיתה סיכון למחלות. כמות הקפאין במשקאות השונים (צילום: מעריב אונליין)

כאמור, בעבר כבר פורסמו מחקרים רבים שהדגימו את היתרונות הבריאותיים בשתיה מתונה של קפה ותה. בין היתר נמצא כי צריכת קפאין יומית מפחיתה את הסיכון גם למחלות לב כלי דם וסוכרת, הפחתת סיכון למחלות ניוון מוחיות כמו דמנציה, ואף הפחתת הסיכון לפתח סרטני כבד, רירית הרחם והמעי הגס. 

עדיין לא ברור מה בקפאין גורם להגנה מפני מחלות. אחת ההשערות היא שקפאין פועל כחוסם של קולטני החומר הכימי אדנוזין מה שמוביל להגברת פעילות עצבית. בנוסף הקפאין מכיל נוגדי חמצון המסייעים להגן על תאי הגוף מפני רדיקלים חופשיים. הקפאין גם מעודד שחרור של מעבירים עצבניים כמו אדרנלין סרוטונין ודופמין ומשפר את זרימת הדם והחמצן בעורקים. קפאין ידוע גם כחומר אנטי דלקתי שעשוי להפחית את תהליכי הדלקת הקשורים למחלות נוירולוגיות, מטבוליות ולבביות.