עדות נוספת לחשיבות השינה בהיריון: מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Journal of Clinical Endocrinology and AMetabolism" חושף כי נשים בהריון שאינן ישנות מספיק עלולות להימצא בסיכון גבוה יותר ללדת ילדים עם עיכובים נוירו-התפתחותיים. המחקר, שנערך על ידי צוות חוקרים בראשות ד"ר פנג ז'ו מאוניברסיטת הרפואה של אנחוי שבסין, התמקד באימהות שישנו פחות משבע שעות בלילה במהלך הריונן, ובחן את השפעת השינה על התפתחות מערכת העצבים של התינוקות, במיוחד אצל בנים.

המחקר כלל קבוצה של 300 נשים הרות, שחולקו לשתי קבוצות על פי משך השינה שלהן. קבוצה אחת כללה נשים שישנו פחות משבע שעות בלילה, ואילו הקבוצה השנייה כללה נשים שישנו שבע שעות או יותר. החוקרים בדקו את הקשר בין משך השינה לבין רמות ה-C-peptide בדם חבל הטבור של התינוקות, שהוא תוצר לוואי של ייצור אינסולין. רמות גבוהות של C-peptide מעידות על פעילות מוגברת של אינסולין, שנקשרה בעבר לסיכונים בהתפתחות מערכת העצבים.

התוצאות הראו כי אצל נשים שישנו פחות משבע שעות בלילה, תינוקות הראו רמות גבוהות יותר של C-peptide בדם חבל הטבור, דבר שהעלה את הסיכון לעיכובים נוירו-התפתחותיים. החוקרים מצאו כי 25% מהתינוקות בקבוצה זו סבלו מעיכובים בהתפתחות הרגשית, ההתנהגותית, המוטורית, הקוגניטיבית או השפתית, בהשוואה ל-15% מהתינוקות שנולדו לאימהות שישנו יותר משבע שעות בלילה. עוד נמצא כי ההשפעה הייתה בולטת יותר אצל תינוקות זכרים, שבהם שיעור העיכובים היה גבוה ב-35% בהשוואה לתינוקות שנולדו לאימהות בקבוצת השינה המספקת.

ילוד. פגיעות נוירולוגיות נרחבות (צילום: שאטרסטוק)
ילוד. פגיעות נוירולוגיות נרחבות (צילום: שאטרסטוק)

המחקר הצביע עוד על כך שמשך השינה הקצר במהלך ההיריון עלול להשפיע על חילוף החומרים של הגלוקוז בגוף האם, ולהוביל לבעיות כמו סבילות לקויה לגלוקוז, התנגדות לאינסולין וסוכרת הריונית. כל אחת מהבעיות הללו יכולה להשפיע באופן ישיר על התפתחות מערכת העצבים של התינוק, שכן חילוף חומרים של גלוקוז הוא מרכיב קריטי בגדילה ובהתפתחות העובר.

החוקרים הדגישו כי למרות שהמחקר מראה קשר ברור בין מחסור בשינה לבין הסיכון לעיכובים בהתפתחות העובר, אין הוכחה חד משמעית לכך שהשינה הקצרה היא הסיבה הישירה לעיכובים אלו. הם ציינו כי יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין את המנגנונים המדויקים שמובילים להשפעות אלו, אך אין ספק כי הממצאים מוסיפים לתמונה המורכבת של גורמים המשפיעים על בריאות העובר במהלך ההיריון.

בנוסף למחקר הנוכחי, ממצאים קודמים קישרו בין איכות השינה של האם במהלך ההיריון לבין סיכונים בריאותיים נוספים, כגון סיכון מוגבר לסיבוכי הריון כמו סוכרת הריונית, לחץ דם גבוה וקשיים במהלך הלידה. כל אלו עשויים להעלות את הסיכון לבעיות בריאותיות ארוכות טווח גם אצל האם וגם אצל התינוק.

המחקר הנוכחי מדגיש את החשיבות של שינה מספקת במהלך ההיריון, לא רק כדי לשמור על בריאותה של האם, אלא גם כדי להבטיח התפתחות תקינה ובריאה של העובר. החוקרים ממליצים לנשים בהיריון לשאוף לשבע עד שמונה שעות שינה בלילה ולפנות לייעוץ רפואי במקרים של קשיי שינה מתמשכים, על מנת להבטיח את בריאותן ובריאות תינוקותיהן.

"שמירה על בריאות האישה לאורך ההיריון ולמעשה גם לפניו משפיעה רבות על העובר" מסבירה פרופ' טל בירון, מנהלת האגף למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי מאיר ויו"ר החברה לרפואת האם והעובר, "שינה מספקת היא חלק מבריאות ומשפיעה לטובה על חילוף חומרים, לחץ דם, קוגניציה ובריאות הנפש. איזון מטאבולי תקין משפיע לטובה גם על מה שעובר אל דם העובר דרך השליה ומשפיע על בריאות העובר לאורך ההיריון ולהמשך חייו. היריון ולידה הם חלק מהחיים ושמירה על אורח חיים בריא משפיע לטובה הן על היולדת והן על העובר שלה".