השבוע נצלול לקערה מהבילה של אחד המאכלים האהובים והמנחמים ביותר – מרק עוף. מעבר להיותו מנה על השולחן, מרק העוף הוא תופעה קולינרית ותרבותית מרתקת, המשלבת היסטוריה, בריאות ורגש. וגם נבדוק למה הוא “תרופת סבתא" פופולרית.

מההרכב התזונתי העשיר ועד ההשפעות הפסיכולוגיות המפתיעות, נגלה יחד מדוע קערת מרק עוף חם היא הרבה יותר מסתם ארוחה - היא חיבוק חם לגוף ולנשמה.

טעים, מזין וקל להכנה

מרק עוף הוא מקור עשיר לערכים תזונתיים חיוניים. העוף מספק חלבון איכותי שחיוני לבניית תאים, תורם ברזל החיוני ליצירת תאי דם אדומים ומינרלים נוספים כמו אבץ וסלניום, שתומכים במערכת החיסון ובתפקוד תקין של התאים.

הירקות מכילים מבחר ויטמינים ומינרלים חשובים. הגזר והדלעת הכתומים הם מקור לוויטמין A, התורם לבריאות העיניים והוא נוגד חמצון שמסייע לגוף להילחם בדלקות ושומר על רקמות העור והריריות. הסלרי הוא מקור לאשלגן, שמסייע בשמירה על איזון הנוזלים בגוף ותורם לתפקוד תקין של הלב וכלי הדם. הבצל מכיל תרכובות גופרית בעלות השפעות אנטי־דלקתיות, שיכולות לסייע בהפחתת דלקות בגוף. מרק עוף הוא מקור טבעי לקולגן, חלבון חשוב לבריאות העור, השיער והמפרקים.

הנוזלים החמים והמלח במרק מסייעים לשמור על מאזן הנוזלים והמינרלים בגוף, מה שחשוב במיוחד לאחר פעילות גופנית מאומצת או בזמן מחלה (בעיקר אם היא כוללת שלשולים והקאות). כמות נאותה של נוזלים מונעת התייבשות וחיונית לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף, כולל מערכת העיכול, מערכת הדם ומערכת העצבים.

מרק עוף עם קניידלך אגוזים  (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מרק עוף עם קניידלך אגוזים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

מנה של מרק עוף יכולה להיות ארוחה מאוזנת. חלבונים מהעוף, פחמימות מתפוחי האדמה או מהאטריות ושפע של ירקות בצבעים שונים. מרק עוף מספק תחושת שובע משמעותית. החלבון במרק מאט את קצב העיכול ומסייע בשמירה על תחושת שובע לאורך זמן, זאת בנוסף לתכולת הסיבים התזונתיים שבירקות, התורמים גם הם לשובע. בנוסף, הנפח הגדול של הנוזלים במרק ממלא את הקיבה ומסייע בהפחתת תחושת הרעב.

מיתוס “הפניצילין היהודי"

אחד היתרונות הבולטים של מרק עוף הוא היותו קל לעיכול. המרק המבושל היטב מכיל רכיבים שכבר עברו פירוק חלקי, מה שמקל על מערכת העיכול לעבד אותם. זו הסיבה לכך שמרק עוף נחשב למזון מתאים לאנשים המתאוששים ממחלות או מניתוחים, ולאלו הסובלים מבעיות עיכול כרוניות. הנוזלים החמים גם מסייעים להרגעת מערכת העיכול ומעודדים תנועתיות תקינה של המעיים.

ישנם מספר מחקרים העוסקים במרק עוף והשפעותיו הבריאותיות, אך הם אינם רבים באופן יחסי לנושאים אחרים בתחום התזונה. עם זאת, המחקרים שנעשו מצביעים על כמה יתרונות בריאותיים, בעיקר בהקשר של טיפול בהצטננות, תהליכי דלקת ומערכת החיסון. למשל, המחקר הידוע ביותר של ד"ר סטיבן רנה מאוניברסיטת נברסקה שנערך בשנת 2000, בחן את ההשפעה של מרק עוף על תנועת נויטרופילים (תאי דם לבנים) במבחנה ומצא כי המרק עשוי לעכב את התנועה שלהם, מה שיכול לסייע בהפחתת דלקת ולתרום להקלה בתסמיני הצטננות.

בנוסף למחקר זה, ישנם מחקרים שבחנו את הערכים התזונתיים של מרק עוף, בעיקר בהתבסס על חומצות אמינו שמשתחררות בבישול עצמות ועוף (כמו ציסטאין, גלוקוזאמין וכונדרואיטין), התורמות לבריאות המפרקים ולהפחתת דלקות. חום המרק יכול לתרום להקלה מיידית על גודש באף.

נוזלים חמים מרחיבים את כלי הדם באף, משפרים את זרימת הדם ומאפשרים פתיחה של דרכי הנשימה. זהו יתרון חשוב המסייע במיוחד בזמן מחלה, כאשר הנשימה הופכת לקשה.

אף שיש מחקרים מסוימים שתומכים במיתוסים הקשורים למרק עוף, המחקר בנושא אינו נרחב באופן יחסי. יש אומנם התעניינות מדעית, אבל חסרים מחקרים רחבי היקף בנושא.

כן, זה מזון מנחם

מרק עוף, למרות פשטותו, הוא מזון מנחם בעל השפעה פסיכולוגית עמוקה. הוא מעורר תחושות של ביטחון, רוגע וחום, במיוחד בזמני מחלה, ומחזיר לזיכרונות ילדות. מחקרים מראים שמזון מנחם משפיע על הבריאות הנפשית ועשוי לתרום להחלמה, לא רק בזכות ערכו התזונתי אלא גם דרך הרוגע ותחושת החמימות שהוא מספק.

למרק עוף יש גם ערך תרבותי ומשפחתי עמוק. זוהי מנה רבגונית המופיעה כמעט בכל תרבות ומטבח בעולם, כשלכל גרסה יש הייחוד שלה. אופן ההכנה והעברת המתכון בין הדורות הופכים את מרק העוף לסמל של קרבה, דאגה ותמיכה משפחתית, במיוחד בזמני מחלה או אתגר. הוא מחבר בין בני המשפחה, מחזק את הגוף ומספק תחושת שייכות ותמיכה רגשית.

מרק עוף (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מרק עוף (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טיפים למרק עוף בריא

  1. בחרו בחלקי עוף רזים והסירו את העור לפני הבישול.
  2. הוסיפו מגוון ירקות צבעוניים להעשרת הערך התזונתי.
  3. העדיפו תבלינים טבעיים ועשבי תיבול על פני מלח, אבקות מרק ותערובות תבלינים.
  4. הוסיפו עלים ירוקים בסוף הבישול לשמירה על ערכים תזונתיים.
  5. צננו את המרק במקרר והסירו את שכבת השומן העליונה לפני החימום.