"התעללות של ממש": אם צעירה שנמלטה מאוקראינה ובנה בן הארבע, שהגיעו לארץ ביום רביעי בערב והיו אמורים להגיע אל סבתם אזרחית ישראל, עוכבו בכניסתם לנתב"ג ומוחזקים בשדה התעופה עד לגירושם המתוכנן בשבת בערב. זאת, בשל חשד שהאם הגיעה לכאן כדי לעבוד, למרות שבידיהם כל המסמכים הנדרשים והזמנה אישית מטעם בני המשפחה החיים בישראל.  

ברשות האוכלוסין וההגירה טענו כי האם "הודתה כי נתנה מידע כוזב וכי בכוונתה לבחון מגורים בישראל", ובשל כך "לאור מכלול המידע שעלה במהלך התשאול, הוחלט לסרב כניסת ובנה לישראל".

בעמותה "חברים ישראלים של אוקראינה" שהתגייסה לעזור לאם ובנה סיפרו כי מדובר בתופעה: "המעצרים בשדה תעופה וגירוש אזרחים אוקראינים המגיעים לביקור של קרוביהם וחבריהם נמשכים. למרבה הצער, אנשים שמתמודדים עם בעיות כאלה לא תמיד יודעים עם מי ליצור קשר ולמי לפנות, ולכן סיפורים כאלה בסופו של דבר פשוט מושתקים". 

"כך, אמש הגיעה אמא ​​צעירה מזפוריז'יה (דרך קרקוב) עם ילד בן ארבע. מסיבות ברורות, בעלה לא יכל היה לצאת מאוקראינה, ולכן השניים טסו לסבתם, אזרחית ישראל. היו בידיהם כל המסמכים הנדרשים והזמנה אישית מטעם בני המשפחה. האישה ובנה עוכבו (טיסתם נחתה בשעה 20:25) לצורך בדיקת מסמכים ותחקור, וביום חמישי בצהריים נאמר להם כי הם יגורשו, כיוון שקיים חשד שהגיעה לכאן כדי לעבוד".

בעמותה טענו עוד כי "נמנעה ממנה ומילד גישה למזון ולמים. האכילו אותם בסנדוויצ'ים, מה שגרם לילד להקיא, ורק לאחר 20 שעות של עיכוב במתחם לאנשים שמחכים לתשאול, היא הורשה להיכנס לאזור הדיוטי פרי. האישה נתבעה לקנות כרטיסי חזרה בעצמה, היא סירבה. כתוצאה מכך, הם נעצרו עד מוצאי שבת".

"המתמטיקה פשוטה: אמא וילד בן 4 יעבירו 72 שעות בנתב"ג ללא אפשרות לישון ולאכול כמו בני אדם, ולאחר מכן הם יגורשו, כי לטענת משמר הגבול ההסברים שלה למה היא בכלל הגיעה לישראל לא היו מספיק משכנעים, והם זיהו במילותיה את הרצון להישאר ולגור כאן״. 

״מדיניות ההגירה של ישראל הפכה אותה למדינה שמפרה את הזכות הבסיסית של כל אדם להליך הוגן", אומרת אנה ז'רוב, מייסדת העמותה "חברים ישראלים של אוקראינה". "אני מודה מאוד לכל העונים לקריאה לעזור, תודה מיוחדת לעו"ד ויקטוריה רויטמן ולחבר כנסת מטעם "יש עתיד" ולדימיר בליאק".

"כאשר כעשר ארגונים, אנשי ציבור, מתנדבים ועיתונאים מנסים לעזור לאמא אחת ולילד שלה להימנע מעוול המערכת - זה אומר רק דבר אחד: שמשהו לא עובד כמו שצריך במדינה שלנו. ארגונים ציבוריים מוכנים לעזור לסבתא לאסוף ולשלם את העירבון הדרוש עבור האם והילד. אבל במשמר הגבול מסרבים לדבר איתם".

״זאת תיבת פנדורה", הוסיפה. "לאחר פרסום הסיפור ברשתות חברתיות יותר ממאה תגובות מתארות סיפורים אישיים שהווו חברים, קרובי משפחה והם באופן אישי בביקורת גבולות בישראל וזה לא רק לא מחמיא לנו, זה נשמע ונראה כהתעללות של ממש וזה הפנים הרשמיות של מדינת ישראל".

"כעת הגיע משה ארבל לתפקיד השר במשרד הפנים, וגם ברשות האוכלוסין וההגירה חלו שינויים: במקום תומר מוסקוביץ', הידוע בהצהרותיו האנטי-אוקראיניות, ראש הרשות החדש הוא אייל סיסו, שבתקווה ישקלו לשנות את כללי התחקור והמעצר של אנשים שמגיעים לישראל טיפה לנוח מהמלחמה", ציינה.

רשות האוכלוסין וההגירה מסרה בתגובה: "מבדיקת המקרה, עולה כי מדובר באזרחית אוקראינה שהגיעה לישראל ביום ונחלה בנתב״ג עם בנה הקטין. במהלך תשאול שנערך לה בביקורת הגבולות, טענה הנוסעת בתחילה כי הגיעה לישראל לצורך ביקור משפחתי. עם זאת, במענה לשאלות בהמשך, הודתה כי נתנה מידע כוזב וכי בכוונתה לבחון מגורים בישראל. לאור האמור, ולאור מכלול המידע שעלה במהלך התשאול, הוחלט לסרב כניסת ובנה לישראל".