שרה איינפלד, בלוגרית ומרצה על החיים בעולם החרדי, שוחחה הבוקר (רביעי) עם ינון מגל ובן כספית בתכניתם ב-103FM, על הדרת הנשים שהייתה עדה לה כחלק מהיותה חרדית לשעבר. זאת על רקע שיחתם של השניים עם רחלי פרייפלד, חרדית שתקפה את המחאה על מעמד האישה בחברה החרדית וטענה כי "הדרת נשים היא מצג שווא על הגב של נשים חרדיות" וכי "הדיון החילוני על מעמד האישה החרדית הוא שוביניסטי וחצוף".

"אתה איש מביך": למה תקף מגל את כספית וכיצד הוא השיב?

על דבריה של רחלי אמרה: "אני התייחסתי לשני דברים שהיא אמרה. הפתיחות שלה הדהימה אותי, היא אמרה משפט מאוד חזק 'אני לא צריכה שתצילו אותי'. אני מאמינה שכמו שיש לה תמונת פרופיל גלויה אני מאמינה שכך גם יש לה גישה לספרות, לידע, לדברים שמונעים מנשים חרדיות. המון נשים לא יכולות להגיע לשום קמצוץ של ידע ממה שיש לה. היא הרבה יותר דומה לנשות המחאה מאשר לאישה החרדית הקלאסית".

עוד הוסיפה איינפלד לספר על הדרת הנשים שחוותה בקהילה החרדית: "כשאני הייתי צריכה התחיל הפיילוט של האוטובוסים המופרדים, ומאותה שנייה אנחנו הנשים אמורות לשבת מאחורה. גם נשים שהיו סביב היה מאוד אנטי, נשמעו שם משפטים מאוד חזקים כמו 'אנחנו לא מצורעות'. הפיילוט גם היה מאוד משפיל, בהתחלה נאלצנו לעלות מקדימה, לשלם, להיות תחת המבטים המשפילים של הגברים, לרדת בחזרה ולעלות מאחורה. בהמשך הייתה קמה מישהי אקראית באוטובוסים, אוספת מכולם, מניחה על הרצפה, גבר היה לוקח את זה ואז היו שולחים אחורה את הכרטיסיות. היה משהו מאוד משפיל וכואב, ואז התרוצץ סיפור בעיר אשדוד על זוג שנסעו יחד, התפתחה שם אלימות והאישה אמרה 'אני רוצה לשבת ליד בעלי'. אסרו על הנהג לנסוע עד שהיא תשב מאחורה".

על חייה הכפולים כיוצאת בשאלה סיפרה: "אנחנו, הנשים החרדיות, היה לנו בפנים רצון מטורף שמישהי אחרת כי אנחנו פוחדות ולא מעזות, אנחנו זה אומר חברות שלי, משפחה שלי, שכנות שלי. יש לי חיים כפולים, זכיתי לחיות פעמיים - פעם אחת כאישה חרדית ופעם שניה אחרי שיצאתי בשאלה".

כאשר נשאלה האם בעלה יצא גם הוא בשאלה, השיבה: "היא דיברה על בחירה לגבי מספר ילדים, שידוכים. אני כן רוצה להגיד לכם שאסור להכליל, יש נשים שקצת יותר יכולות לבחור את נושא הבעל והילדים. אני ראיתי את בעלי בפעם השנייה בחיים שלי, והייתי ילדה קטנה, ביום החתונה. לגבי הילדים, יש לחץ כל כך חזק".

"כולכם יצאתם בשאלה?", נשאלה. "לא, הוא לא יצא איתי. הוא עדיין בקהילה החרדית", הגיבה. "היו מאבקים מאוד קשים על הילדים, המשמורת. היום זה עובד בצורה שהיא לא קלה, נאלצתי לקחת אותם באמצע הלילה ולהחביא אותם. הם אצלי היום, הילדה הגדולה שלי מפקדת בחיל האוויר. אני אמא לחמישה ילדים, ובכך הפרתי את הסטטיסטיקה של אישה חרדית עם שני ילדים. בשנים האחרונות הם בקשר מדהים, אבא שלהם גר בחו"ל, הוא הדוגמה לכך שהחרדים שלא גרים בישראל הם אנשים בעלי ערכים שגם מתפרנסים. הם חרדים שעובדים, מתפרנסים ולומדים ליבה. זה עניין של התנהלות ממשלה".

"את לא מייצגת נשים חרדיות", תקף מגל, ואיינפלד התרעמה: "אני מייצגת ואני אגיד לך למה, כי אני במסתרים אז, אני והמון נשים משם, רחלי אישה עם פאה ארוכה שיכלה לבחור את בעלה ומספר ילדיה ומתראיינת בפנים גלויות. קוראים לה חרדית מודרנית, היא לא מייצגת שום אישה חרדית. יש המון חרדים מודרניים, נשות המחאה לא הגיעו לתמוך בנשים חרדיות מודרניות. העובדה שיש חרדים מודרניים לא מוחקת את כל אותן נשים שהן לא מודרניות. אתה יודע מה ההבדל? אישה חרדית קלאסית לא יכולה לקרוא ספרות, היא גדלה בעיוורון. אני בבית ספר יסודי היה לי ספר ילדים חילוני וכמעט העיפו אותי מהממסד הדתי. אין יותר ממני מייצגת את האישה החרדית הקלאסית".

"כמה שנים עברו מאז שיצאת?", נשאלה. "אני גדלתי במשפחה הארד קור, הייתי נשואה חמש שנים, התחתנתי בשידוך", אמרה. "כשביקשתי עזרה באמצעי מניעה האחות אמרה שהיא לא יכולה לעזור לי, היא אמרה לי 'אם אני אתן ייעוץ על אמצעי מניעה סוגרים לנו'. שם גדלתי. עברו 14 שנים".

בסיום הריאיון נשאלה האם הייתה יוצאת היום שוב בשאלה. שרה השיבה: "חד משמעית כן".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm