המוני מפגינים מוחים הערב (רביעי) נגד מעצרו של תלמיד הישבה שמעון גוזלן במספר מוקדים ברחבי הארץ. בירושלים נרשמה הפרת סדר לאחר שמפגינים חסמו את את צומת שרי ישראל-נורדאו ואת מסילת הרכבת הקלה. כלל הצירים נפתחו לתנועה.

"על מה נתפשר?": שר חרדי במסר תקיף לנתניהו על חוק הגיוס

מספר מפגינים התעמתו עם השוטרים תוך ניסיונות לגרום נזק למכת"ז המשטרתי והתגרות בוטה בסוסי המשטרה. לאחר שניתנה הוראת פיזור על ידי קצין משטרה ומפרי הסדר לא נשמעו לה, החלו כוחות המשטרה לפעול להדיפת מפרי הסדר. המשטרה עצרה לפני זמן קצר שני חשודים בגין הפרת סדר והם הועברו לחקירה. 

מחאה חרדים בירושלים (צילום: פלאש 90)
מחאה חרדים בירושלים (צילום: פלאש 90)

לפני זמן קצר, רחובות נורדאו ושז"ר נפתחו לתנועת כלי רכב, לאחר שכוחות המשטרה במקום פעלו לפיזור המפגינים. עם זאת, מאות מפרי סדר שמסרבים להישמע להוראות הכוחות בשטח עדיין חוסמים את הכניסה לעיר בגשר המיתרים.

הפגנות החרדים בירושלים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות החרדים בירושלים (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, נערכה מחאה נוספת בראש פינה. הרב יונה מצפת, שהשתתף במחאה, סיפר ל'מעריב': "הגענו בשעה ארבע וחצי, יצאנו בשני אוטובוסים מצפת, ומאז הכביש חסום הרמטית עד עכשיו. כביש 90 חסום קרוב לשעתיים הרמטית בשני הצדדים. המשטרה מנסה למצוא דרכים חלופיות לפתוח את הכביש, ומתנהגת בסבלנות. 

נהג משאית שניסה לדרוס אנשים והמשטרה עצרה אותו. אנחנו כולנו תלמידים של שמואל אוירבך, רובנו אנשים נשואים שלומדים בכולל. נעצר בחור מהישיבה "שצנו" והיה לנו חשוב להגיע לראש פינה. אתמול בלילה הייתה פה בדיקה שגרתית במחלף אליפלט לכיוון צפת, עצרו את אחד החברים שלנו כי הוא עריק.

הפגנות החרדים בירושלים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות החרדים בירושלים (צילום: אבשלום ששוני)

אמרנו לקצינת המשטרה שנפגין והיא אמרה שהיא לא מפחדת. הוא במעצר בכלא 10. בתגובה לדבר הזה, החלטנו שהפעם לא נתרחק ופשוט נרים הפגנה כאן בראש פינה. מי שפחות מוצלח בישיבה - כן מגייסים אותו. מי שלא תלמיד חכם - יתגייס. בגלל זה אנחנו מסרבים ללכת להתייצב בלשכת גיוס - כי מי שלא תלמיד חכם בישיבה - עלול להיות מגויס. זה כבר קרה למאות תלמידים. יש לצבא המון מידע בתוך הישיבות עלינו. הוא אומר להם שאין דיחוי ואם הם עושים בעיות, ואז הם מתחילים להסתבך.

הרב שמואל אמר שאנחנו לא מתגייסים. אנחנו יהודים מאמינים, ואם לא תהיה תורה - העולם ייחרב. אני יושב 12 שעות בכולל ולומד תורה. בן אדם צריך ללמוד גם אם הוא חולה. אם היו עומדים מולי עם רובה ואומרים לי להתגייס או למות - אני אעדיף שיהרגו אותי".

הפגנות החרדים בירושלים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות החרדים בירושלים (צילום: אבשלום ששוני)

אחת הנהגות שמצאה את עצמה במחאה בציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה, מעט לפני היציאה לכביש 4, סיפרה ל"מעריב": "עשרות חרדים חסמו את הצומת ,התייצבו בפני רכבים והתחילו להתעמת עם נהגים. אחת מהנהגות שחלפו במקום בדרכה חזרה לביתה מספרת: "הם פשוט יורקים עלינו, בזים, מקללים, פשוט לא ייאמן. כ-20 דקות לא הגיעה ניידת משטרה, עכשיו כשהם ראו ניידת שיטור עירוני, הם החלו לזוז מהמקום בדרכם ליעד הבא".

עוד הוסיפה: "הם מקבלים הנחיות מגורם אחר, זה ברור. הייתי בדרכי לפתח תקווה הביתה, הבנתי שיש בלאגן באזור צומת גבעת שמואל, בחרתי לצאת מציר ז'בוטינסיק וכשהגעתי לצומת, זיהיתי עשרות רכבים אחרי. הם התיישבו באמצע הכביש וחסמו את המעבר, פשוט בושה וחרפה". כמו כן, התייחסה לשלטים שהוצגו במחאה, ובהם - "שואה עדיפה על פני גיוס ישיבות" ואמרה: "מדובר בשלט מחריד, על דבר כזה צריך לעצור אנשים".