מלחמת חרבות ברזל - היום ה-22: דובר צה"ל חשף כיצד נראה בסיס ארגון הטרור חמאס, שנבנה מתחת לבית החולים שיפאא' הגדול ביותר בעזה. בסרטון שנערך, הוצג מבוך של מנהרות תת-קרקעיות וחדרי מלחמה המשמשים כמפקדה מרכזית של הקבוצות המיליטנטיות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הסרטון, המבוסס על מידע מודיעיני שפרסם צה"ל מציג רשת מרושעת של מסדרונות וחדרים עמוק מתחת לבניינים בהם מטופלים מאות אזרחים חפים מפשע. לטענת צה"ל, בית החולים שיפאא' - מתחם הרפואה הגדול ביותר בעזה - מכיל למעשה את המטה של ארגון הטרור. הסרטון מציג כלי נשק, מחסנים ומחבלים חמושים המפטרלים במנהרות. בחלל אחר ניתן לראות חדר ישיבות הכולל מחשבים, שולחנות וכסאות. 

צפו בסרטון ההדמיה:

המנהרות ברצועת עזה נועדו תחילה כדי להבריח סחורות לרצועה וממנה ולמצרים, אך עם הזמן ובשל הגברת המעקב האווירי הישראלי באמצעות רחפנים וציוד ריגול אלקטרוני אחר ברצועה, החל חמאס להרחיב את רשת המנהרות, אך צה"ל גילה את הסכנה והמורכבות של מנהרות אלה רק לאחר המבצע הצבאי בעזה ב-2014. בעקבות כך, החלה ממשלת ישראל לבנות מכשול גבול תת-קרקעי לאורך גבול רצועת עזה כדי למנוע חדירה דרך מנהרות.

מומחים אומרים כי קשה לאתר את המנהרות מכיוון שהן עשויות להיבנות מתחת למבנים שונים, אך ישנן דרכים שונות לזהות אותן, כגון שימוש במכ"ם וטכניקות למדידת טביעות אצבע מגנטיות, תרמיות ואקוסטיות. עם זאת, לרוב מנהרות אלה נחשפות על ידי מחקר אנושי, על פי מרכז המחקר ראנד בכנס 2017 בנושא.