שלושה שבועות חלפו מהיום בו חדרו אלפי מחבלי חמאס ליישובי עוטף עזה ודרום הארץ, ופתחו במסע טבח רצחני באכזריות בלתי נתפסת. חיים ילין, תושב בארי ולשעבר ראש המועצה האזורית אשכול, שוחח היום (שני) עם בן כספית ועפר שלח ב-103FM וסיפר על הכאב הגדול והמראות שמסרבים להרפות.

סוף עצוב: זוהתה גופתה של שני לוק שתועדה נחטפת מהמסיבה
ניר חפץ חשף את "מכונת הרעל" של יאיר נתניהו - ואז הגיע גיא פלג

"אני לומד לנשום", תיאר את תחושותיו. "נכבשנו על ידי ארגון טרור, תקראו לזה דאעש, חמאס, זה לא מעניין. לקח לצבא בערך יומיים וחצי לכבוש את בארי מחדש, כמות המחבלים שהיו אצלנו היא בין 250 ל-600. הם כבשו את הבתים שלנו. זו פגיעה מאוד קשה. אני לא יכול לחשוב איפה היה הצבא, איפה הייתה הממשלה, אני לא יכול לחשוב במושגים כאלה. אם אני אחשוב במושגים כאלה אני אתקע ולא אוכל לעזור לאנשים ולהצעיד את המקום קדימה. כל מי שהיה באירוע איבד את הכל, מישהו פישל. יושבים אנשים בממשלה, אפילו אחריות הם לא יודעים לקחת. זה קרה במשמרת של ראש הממשלה". 

חיסול חוליית מחבלים בקיבוץ בארי על ידי כוחות שלדג. צילום: דובר צה"ל

"בבארי, איפה שאתה לא נוגע, כל משפחה איבדה מישהו", סיפר ילין. "הם אפילו לא יושבים שבעה כי הם הולכים לנחם משפחה אחרת. העסק קצת מסובך להסתכל קדימה, כי גם אם אתה מסתכל יותר מדי, אתה מתנתק מהאזרחים. מה שקורה בפועל, יש את הקהילה שלא רוצה להרגיש כאילו הם פליטים, יש את ההנהגה של אותה קבוצה שרוצה כמה שיותר מהר לחזור הביתה ויש אחרי זה את כל הוועדות שנפתחו וכל הפורומים על ידי הממשלה, שהם באים לשרת ולספר את הסיפור של היום של מחר". 

"אתמול שמעתי סיפורים מכיתת הכוננות, 12 אנשים ומתנדבים יצאו עם נשק להילחם מול אנשי קומנדו שהיו מצוידים יותר טוב מכל יחידה עילית של מדינת ישראל. זה לא יתואר הדבר הזה", הוסיף.

"אנחנו יודעים שבטראומה, הדבר הכי חשוב זה לטפל מיידית בשביל שזה לא יהפוך לפוסט טראומה. אין ספק שהדבר החשוב ביותר זה קודם כל להשמיד את הטרור בעזה. בלי זה, שום טיפול לא יעזור. גם אם תשלם היום טיפול לכל החיים ותיתן לכל בן אדם מיליארד דולר בשביל שיבוא לעוטף, הוא לא יבוא כי החיים יותר חשובים מהחומר. כל מי שהיה באירוע הזה איבד את הכל. מה זה שווה שיש לך מיליארד דולר? המושגים של הציונות משתנים. השממה כבר הופרחה מזמן, התלם האחרון כבר מזמן שם, אבל מישהו פה פישל כהוגן ואנחנו משלמים מחיר מאוד יקר, אנחנו נתאושש ממנו, אבל ניקח את הצלקת הזאת כל החיים. זאת צלקת פנימית, היא לא חיצונית. עד הקבר אני אסחוב את הדבר הזה. אני אצטרך ללמוד לחיות עם הצלקת הזאת כל החיים וכל אחד מאיתנו יצטרך. יהיו כאלה שיצטרכו יותר תמיכה, ויהיו כאלה כמוני שבורח לעבודה, לעשות כמה שיותר ומחכה לזריחה כי אני לא מצליח גם לישון". 

בהמשך נשאל האם הוא רואה ויכול להגיד שבארי תוקם ותקום ותפרח. על כך השיב: "זה יהיה, אבל זה לא רק תלוי בנו. אנחנו נעשה את זה, אבל מה שאני חושש יותר מכל דבר אחר זה שלא יסיימו את העבודה בעזה. זה הדבר הכי מפחיד. אני מבין שזה הולך לקחת הרבה זמן ואנחנו מוכנים לזה. בשביל שחבל הארץ הזה יחודש ויכפיל את עצמו ויהיה אור לכל עם ישראל, צה"ל והמדיניות, מי שנמצא למעלה, חייב לבצע את המשימה ואני חושש מאוד שראש הממשלה לא הולך עם זה עד הסוף, כי אני יודע שהוא לא הולך אף פעם עד הסוף עם הדברים האלה, ופה אין שמאל וימין, חייבים ללכת מאוד ממוקדים ולחסל את הטרור ברצועת עזה, לא משנה כמן זמן זה ייקח, כי אחרת מהצפון ומהמזרח גם תחטוף". 

עוד אמר, כי "ברגע שהם יסיימו את העבודה, אנחנו נפריח את כל השממה הזאת וזה יהיה מקום שיהיה מדהים לחיות בו. אני כבר רוצה לגור שם. לי אין ילדים ונכדים שם, כי הם גדלו 20 שנה על פצמ"רים וזה, והם לא רוצים לגדל את הילדים שלהם שם, ואני מבין את זה מצוין. מבחינתי זה הבית הציוני שלי, אין לי בית אחר. אני אחזור לשם ואני אבין כל משפחה שלא תרצה לגדל את הילדים שלהם שם, גם אם רואים את הים מבארי. אני מבין את זה מצוין ואני חושב שכולם צריכים לבוא ולחבק, ואם תהיה קהילה מתוך בארי או מתוך קיבוץ אחר, שהמשפחות הצעירות יגידו 'אנחנו רוצים הרחבה', המדינה תצטרך לעשות את זה. אתה יודע למה? כי הממשלה נכשלה, לא הצליחה לתת את החוזה הזה של ביטחון. הדבר הבסיסי ביותר. לכן הם יצטרכו למצוא את הפתרון לאותן משפחות שרוצות להיות בקהילה ולא קרובות לגבול. על הדבר הזה חייבים להילחם". 

לדבריו, "החברה האזרחית למופת שמגויסת, לא מגיעה לה כנסת וממשלה כמו שיש היום. הם אומרים לי את זה, 'תמחק לי את 120 חברי הכנסת. הכנסת הבאה צריכה להיות אנשים שבאים עם אוריינטציה לשרת ציבור, לא שאנחנו נשרת אותם, שהם יעבדו בשבילנו, לא שאנחנו נעבוד בשבילם'. השפה האזרחית הולכת להשתנות, ואני אמרתי לכולם, הסיפור הזה הוא לא מלמעלה, זה לא אם אנשי ליכוד יעשו ככה או ככה או מפלגת העבודה או יש עתיד, הסיפור הזה זו החברה האזרחית. ברגע שהחברה האזרחית תבוא ותצליח להתרומם, בלי צבע מפלגתי בכלל, בגלל שהם רוצים שאנשים שנמצאים פה, 120 חברי כנסת, שרים, תתי שרים וכל מי שאתה רוצה - ישרתו את העם, בשביל זה הם נבחרו. זו המהפכה הכי גדולה, להחזיר את הערבות ההדדית".

עוד סיפר ילין, כי "כשהחיילים הוציאו אותי מהבית וחטפו את הכדורים, מטענים, רימונים וירי תוך כדי הפינוי, והם כמו טנק לידינו, חוטפים את מה שצריכים לחטוף בשביל שאנחנו נצא, ואתה רואה שילד בן 20 אומר לך 'אני פה בשבילך', אז אתה מבין מה זו ערבות הדדית. את זה צריך להחזיר למדינה שלנו, את זה צריך להחזיר. כל עוד אנשים פה דואגים לג'ובים שלהם ולאנשים שלהם, הפוליטיקה הזאת צריכה להיגמר, צריך למחוק אותה ולהקים משהו אחר לגמרי. ברגע שנקים אותו לא יהיה אויב אחד שירצה לירות עלינו כדור אחד. הם באו וביקשו סליחה, 'סליחה שלא הגענו יותר מוקדם, שלא יכולנו להציל יותר אנשים', והסליחה הזאת נתנה לנו כל כך הרבה כוח, ויושבים אנשים בממשלת ישראל, אפילו סליחה לא ביקשו, אפילו אחריות לא יודעים לקחת. זה לא מה שאנחנו צריכים במדינה הזאת". 

לסיום מתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "אחריות, גם אם הוא לא לקח, יש לו. הוא ראש הממשלה, האחריות והסמכות אצלו, זה קרה במשמרת שלו. זה לא משנה כרגע אם הוא ידע או לא ידע, זה לא מעניין בכלל. כשהפכתי להיות ראש מועצה, הוותיקים אמרו לי, 'אל תאשים אף פעם מה שהיה לפני, אתה צריך להמשיך קדימה'. כל ראש ממשלה שמגיע, צריך להמשיך קדימה. הוא לא יכול להאשים אחורה אף אחד ושום דבר. הוא רצה להיות ראש ממשלה. צריך להסתכל קדימה ולשנות את הכיוון. זה לא אחריות. אחריות וסמכות יש אצלו, זו הסליחה. הסליחה זו עמדה של כוח. החיילים שהגיעו ופינו אותנו היו בעמדת כוח. ביקשו סליחה. הסליחה הזאת נתנה לנו המון אנרגיה להבין שגם אם טועים, לבן אדם מותר. אבל אתה יודע מה, חיילים הם בני אדם, כנראה שהפוליטיקאים צריכים לקבל שיעור ולהפוך להיות בני אדם. את זה לא לומדים באוניברסיטה ולא בבית ספר. את זה לומדים ולוקחים את זה בחיים".