פיתחו שיטה חדשה: בעקבות מלחמת חרבות ברזל והגיוס חסר התקדים של חיילי מילואים ואנשי כוחות ביטחון רבים, עמותת "שותפות מגן ישראלית" פיתחה שיטה חדשנית למזער את הסיכוי לפתח פוסט־טראומה, וזאת באמצעות מנגנון ההחלמה הטבעי של המוח.

מחקר ישראלי קובע: הסם שהציל את שורדי מסיבת הנובה מתסמיני הפוסט טראומה

ד"ר רוני סימונס, מפתח השיטה ומנהל התחום הקליני בעמותה, מסביר: "המודל מבוסס על נתונים שלפיהם כ־90% ממי שחוו אירועים קשים יחלימו בכוחות עצמם ולא יפתחו פוסט־טראומה. המודל פועל בתוך מנגנון ההחלמה הטבעי של המוח, מניע אותו לפעולה, ובכך ממזער את הסיכוי לפוסט־טראומה".

השיטה, לדבריו, מקצרת את זמן ההחלמה עד החזרה לשגרה, ומפחיתה את הצורך להזדקקות לטיפול המשך, וזאת באמצעות מנגנון ההחלמה הטבעי של המוח. היא משלבת מספר טכניקות שהוכחו כיעילות לטראומה, הכוללות את שיטת EMDR, שאושרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כ"טיפול קו ראשון" לחוויות קשות וטראומה, וכן שימוש בטכנולוגיית VR וטכניקות נוספות לוויסות רגשי ולהרפיה. השיטה מיושמת בווילה, באווירה ביתית, והיא פשוטה ליישום והלימוד נמשך יום אחד בלבד. בסוף היום מקבלים המשתתפים את חומרי השמע של הטכניקות כדי שיוכלו להמשיך ולתרגל בבית. מאות לוחמים ואנשי כוחות ביטחון והצלה כבר עברו את הטיפול מאז פרוץ המלחמה.

יזהר דוד, מייסד ויו"ר שותף ב"שותפות מגן ישראלית", אומר: "כמי שנפצע בפעילות מבצעית ולקה בפוסט־טראומה, אני יודע כמה חשוב למנוע אותה. על מנת לתת מענה למצב, קיבלנו החלטה בעמותה להיכנס לתחום המניעה והטיפול".

לדברי לילך פלנר, מנכ"לית העמותה: "יישום השיטה והכלים שהם מקבלים מסייעים ללוחמים להפוך את האירועים לפחות מאיימים. הם מדווחים כי הם ישנים טוב יותר בלילה, המטען הרגשי הקשה מהאירוע כבר לא נוכח ביומיום באותה עוצמה, והזיכרון נשאר אבל ללא המטען הרגשי הקשה".

לוחמים המעוניינים לקחת חלק בטיפול יכולים לגשת לאתר האינטרנט https://the-villa.co.il, שבו יש גם עדויות של לוחמים שהסתייעו בשיטה.