כמדי שנה נערך ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים טקס לזכר הנופלים במערכות ישראל ובפעולות האיבה בארץ, אשר הוקדש גם לזכרם של היהודים שנרצחו בפעולות טרור ואנטישמיות בעולם.
 
במרכז הטקס הובא סיפורם של החיילות והחיילים הבודדים אשר עלו לבדם מרחבי תבל ונפלו במלחמת חרבות ברזל. מדי שנה משרתים במערך הסדיר והמילואים של צה״ל כ 3,000 חיילות וחיילים אשר עלו לבדם מכל העולם. על פי נתונים של הסוכנות היהודית מאז פרוץ המלחמה ב 7 באוקטובר נפלו 17 חיילות וחיילים עולים בודדים.
 
בטקס נשאו דברים שונטל וניקי יאנג, אמו ואביו של החייל הבודד סמל נתנאל יאנג ז״ל, אשר נפל ב 7 באוקטובר במתקפת הפתע של חמאס. כחודש וחצי אחרי נפילת בנם, עלו שני הוריו לישראל.

עוד השתתפו בטקס חיילות וחיילים בודדים שעלו ממדינות שונות, אשר הוקירו את זכר חבריהם שנפלו במלחמה. באירוע גם הובאו סיפוריהם של בני משפחות עובדי המוסדות הלאומיים שנפלו במלחמה ובפעולות טרור.

ראשי המוסדות הלאומיים והוריו של סמל נתנאל יאנג ז״ל בטקס לזכרם של החיילים הבודדים שנפלו במלחמה (צילום: יובל יוסף, זוג הפקות עבור הסוכנות היהודית)
ראשי המוסדות הלאומיים והוריו של סמל נתנאל יאנג ז״ל בטקס לזכרם של החיילים הבודדים שנפלו במלחמה (צילום: יובל יוסף, זוג הפקות עבור הסוכנות היהודית)

הטקס ברחבת המוסדות הלאומיים אורגן על ידי הסוכנות היהודית בהשתתפות של ההסתדרות הציונית העולמית, הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA) ומגבית קנדה.
 
הוא נערך במעמד יו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג; יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל; יו"ר קק"ל יפעת עובדיה-לוסקי; סגן יו״ר הסוכנות היהודית ירון שביט; מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ; מנכ"לית JFNA בישראל בקי כספי; מנכ"לית מגבית קנדה שרה מאלי; יו"ר ארגון עובדי הסוכנות היהודית חנן מור; יו״ר תכנית ״כנפיים״ בישראל מרב מנדלבאום.

בתוך כך, הבוקר, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה, פקדו צוותי ההסתדרות הלאומית ותנועת הנוער הלאומי בית״ר, בראשות היו"ר יואב שמחי והמנכ"ל איתמר שרוני, את חלקות הנופלים הגיבורים, בבתי העלמין ברחבי ישראל. בין היתר כיבדו את עובדי הוט שאיבדו את ילדיהם.

טקס (צילום: יח''צ)
טקס (צילום: יח''צ)

טקס (צילום: יח''צ)
טקס (צילום: יח''צ)

הבת של העובד אהרון שם טוב, עינבר שם טוב ז"ל. עינבר בת ה- 22, נרצחה במכולה בפסטיבל הנובה, בה מצאה מחבוא עם חברותיה התאומות עמית ושני לוי. מסרון אחרון נשלח לאביה אהרון בשעה 11:40 ובו כתבה: "עד שמישהו יבוא להציל אותנו אנחנו נמות". היא וחברתה עמית נרצחו. 

כמו כן, בנו של העובד אלכסנדר גולטמן, דניאל גולטמן ז"ל. דניאל בן ה- 24, נרצח ע"י מחבלי החמאס בפסטיבל הנובה ברעים שם היה עם בת זוגו דנה. דנה קיבלה פיק ברכיים, כשהיא היתה צריכה להמשיך לברוח, דניאל הגן עליה בגופו. הם מצאו את מותם ביחד.

פקד קים דוקרקר ז"ל מפקדת מחלקה ביחידת הסיירות, מג"ב מרכז, נרצחה ב־7 באוקטובר במסיבת הנובה, בת 22 במותה. אמה, מירי פינס, חברת ועד ברשת עתיד. ספדה לה: "ביום שהלכת ממני חיי השתנו מקצה לקצה, לא מצליחה ליהנות מכלום, את חסרה לי בכל האיברים בגוף, חסרה בכל חלל"

בנוסף, רב"ט נתיב קוצרו ז"ל, בנה של תומכת חינוך מעיריית מעלה אדומים, סמל נתיב קוצרו, ממעלה אדומים, טכנאי שו"ב ומשגר בגדוד 947 שבמערך ההגנה האווירית, בן 21 בנופלו. 

הגיבורים של כיפת ברזל: יצאו לחמש את המשגרים – ונהרגו במארב מחבלים. סמל בנימין גבריאל וסמל נתיב קוצרו לא היססו ללכת בעקבות המפקדת שלהם, ודהרו על הרכב מהסוללה לעבר אתרי המשגרים עם קסדות על ראשיהם ושכפ"צים קלים על גופן. סרן סהר סעודיין תפעלה בתושייה את מאות היירוטים במטחי הפתיחה המפתיעים של המלחמה, אף שזה היה ניסיונה המבצעי הראשון. כשהבינה שהטילים אוזלים במשגרים, דהרה לחמש אותם עם חייליה בנימין גבריאל יונה ונתיב קוצרו. בדרך הם נתקלו במחבלים ובאומץ ליבם מנעו פגיעה במאות ישראלים נוספים.

יו"ר ההסתדרות יואב שמחי: "שנה קשה עברה על כולנו ויום הזיכרון המאחד הזה הוא הזדמנות לחלוק כבוד ולהודות לגיבורי ה-7.10. יהי זכרם ברוך".