לאחר שטקס המשואות ה-76 של מדינת ישראל עבר בהצלחה אמש ועמד בהתאם לשינויים הרבים במתכונת רוח התקופה ונסיבות מלחמת "חרבות ברזל", טקס פרסי ישראל נערך הערב (שלישי) בשדרות.

ברכות לזוכים: אביתר מרדכי בר גיל ודוד שאשא ניצחו בחידון התנ"ך
מהומה בזמן האזעקה: עשרות נשכבו על הכביש בשדרות | צפו

גם טקס פרסי ישראל זכור כאירוע שחלו בו טלטלות דומות בהתחשב לתקופה הנפיצה והרגישה של המלחמה. בין שברי הסערה הבולטים היו בחירתו של איש העסקים אייל וולדמן, ששכל את ביתו שהייתה במסיבת הנובה להדליק משואה, מה שהוביל לסף ביטול הטקס כולו על ידי שר החינוך יואב קיש. זאת בנוסף לבחירתו של הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל, שאיים בצל סערת חוק הגיוס כי במידה ובני הישיבות והציבור החרדי יאולצו להתגייס, הם  יעזבו לחו''ל. 

אך לבסוף הדברים שככו, הגיעו ליישור קו והמועמדים נקבעו. הפרס בקטגוריית הגבורה האזרחית הוענק לצוות אלחנן, שכלל את האחים אלחנן, מנחם קלמנזון ואחיינם איתיאל זוהר, שחילצו מאות אנשים מהתופת שבקיבוץ בארי בשבעה באוקטובר.

הפרס בקטגוריית מפעל החיים הוענק לאחר פטירתה לעדנה סולודר, שנפטרה באפריל האחרון, והייתה לחברת כנסת במשך עשור ופעילה חברתית בולטת. לצדה קיבל את הפרס משה אדרי, מבכירי תעשיית הקולנוע הישראלי וראש מנהלת תקומה האמונה על שיקום יישובי עוטף עזה.

משה אדרי (צילום: ראובן קסטרו)
משה אדרי (צילום: ראובן קסטרו)


בספרות התורנית נותר על כנו הרב הראשי יצחק יוסף, שמכהן גם כנשיא הרבנות הראשית. בשל כתיבתו סדרת ספרים מפורסמת המבוססת על פסקי אביו, עובדיה יוסף, יקטוף את הפרס גם בקטגוריית המשפט העברי. 

הרב יצחק יוסף  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הרב יצחק יוסף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם בקטגוריית היזמות והחדשנות הטכנולוגית יישאר אייל וולדמן, שיזם את "מלאנוקס" שהספיקה להימכר לפני שנים אחדות לענקית השבבים Nvidia. בקטגוריית הכלכלה והססטיסטיקה נבחר פרופ' יעקב ריטוב, אשר נחשב לחוקר מוביל בתחום התאוריה הסטטיסטית ואף הספיק להבטיח כי כספי הפרס יילכו לפורום המשפחות השכולות.

בקטגוריית מדעי המחשב והן בקטגוריית המתמטיקה זכה ויטלי מילמן, שהביא להיווצרות תחום מחקר האנליזה גאומטרית אסימפטוטית ופיתח את תופעת ריכוז המידה.

בקטגוריית מדעי החיים נבחר חגי ברגמן, שהביא לפריצת דרך מחקרית בחקר מחלת הפרקינסון כשהמציא שיטת טיפול נוירולוגית המשמשת כיום ככלי המרכזי בטיפול בחולי המחלה. 

בקטגוריית ערבות הדדית קטף את הפרס חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, שניתח אלפי גופות של קורבנות הטבח בשבעה באוקטובר וזיהה מאות נעדרים. איתו יחד תחת אותה קטגוריה הוענק הפרס גם לכוכב אלקיים- לוי, המכהנת כראש הנציבות לפשעי חמאס נגד נשים וילדים והייתה מחלוצות נציגי ההסברה של פשעי המין שבוצעו ע"י החמאס בתחילת המלחמה.

בתחום הספורט זכה מיקי ברקוביץ, הנחשב לגדול שחקני הכדורסל בישראל ולכוכב עבר בקבוצת מכבי תל אביב. 

מיקי ברקוביץ' (צילום: רמי זרגנר)
מיקי ברקוביץ' (צילום: רמי זרגנר)

בתחום התקשורת קיבל את הפרס שלמה נקדימון, מהעיתונאים והפרשנים הוותיקים בישראל אשר סקר במשך שנים תופעות ואירועים בתולדות ההיסטוריה הישראלית.

בתחום הפיסיקה קיבל את הפרס צבי מזא"ה, פרופסור לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב אשר הוביל מאמץ בינלאומי כדי לגלות כוכבי לכת ענקיים וננסים חומים. 

בתחום הפסיכולוגיה הוענק הפרס לפרופ' גרשון בן-שחר, אשר נחשב למוביל החוקרים באבחון מידע באמצעות תגובות פיזיולוגיות וניפץ את ההילה מאחורי השימוש במכונת פוליגרף כשגילה כי אין בה אינדיקציה מדעית מדויקת.