"אני 23 שנים בצבא. חוויתי את מלחמת לבנון השניה, צוק איתן וסבבי מלחמה נוספים. אינטנסיביות של לחימה כזאת לא היתה בעבר הן בהמשכיות, בעוצמה, ובאיום כלפינו", מספר ל"מעריב" היום (שלישי) סא״ל איתמר, מג״ד גדוד הסיור של ביסל״ח שהוא וחייליו פועלים כבר למעלה משבוע בלחימה עיקשת בלב מחנה הפליטים ג׳בליה בצפון הרצועה.

תקיפות מחבלים במרחב מערב ג'בליה (צילום :דובר צה"ל)

"המצב הקיומי שנקלענו אליו - לא חווינו אותו בעבר. מעשי הרצח, האונס, החטיפה. זה מה שמניע את אנשי המילואים - ההכרה שאם לא נעמוד ונכריע את האויב, נקלע לאיום הקיומי הזה שוב. אנחנו מבינים שהאויב לא נמצא רק בעזה, הוא מסתכל ובוחן את מעשינו. גם מצפון וממזרח. הוא מסתכל ורוצה לדעת איך ביכולתנו לנצח ולהכריע".

לוחמי הגדוד בפיקודו של סא״ל איתמר לקחו חלק במרבית זירות הלחימה בעזה מאז השביעי לאוקטובר. הם לחמו בשכונת זיתון, סג׳עיה, בפרוזדור נצרים, וכן במחנות המרכז: אל בורג׳, סבאח. הם השתתפו גם בלחימה בחאן יונס, וכעת הם בסבב לחימה שלישי בלב ג׳בליה.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

הדיווחים על כוונה להוצאת צווי מעצר בבית הדין הבינלאומי בהאג כנגד בכירים ישראליים הגיע גם אל שורות הלחימה הקדמיים בעזה, ועל כך הוא אומר: "אנחנו פועלים באופן ראוי ומקצועי, ולא מסכנים חיי אזרחים בכוונת מכוון. להיפך - אנחנו נזהרים בלחימה כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים. האויב הוא זה שבחר לפעול מתוך הטווח האזרחים. הוא מיקם את העמדות שלו בתוך מוסדות אזרחים, פירי מנהרות, בגני ילדים ובבתי ספר. ראיתי את זה בעניים. המחבלים נטמעים בתוך האוכלוסייה, זו שיטת הלחימה שלהם". 

הוא מוסיף כי זה לא מאיים עליו: "אני יכול להגיד שאני כבר כמה שנים לא יצאתי מהארץ. הנסיעה האחרונה שלי לחו״ל הייתה עם התלמידים למסע במחנות בפולין. מקסימום אם נעמוד בסוגיית צווי המעצר הבינלאומיים לקצינים וחיילים - אז נשאר בארץ. את הנופש אעשה בצימר טוב בצפון במקום טיול בבלגיה".

על הלחימה בעזה מאז השביעי וההתנתקות מהשגרה

איתמר מספר כי כל חיילי הגדוד הם חיילי מילואים. ״בשביעי לאוקטובר כינסתי את מפקדי הגדוד ואמרתי להם ׳אנחנו עכשיו עולים על מדים, ומעכשיו אנחנו קצינים סדרים שהולכים לתקופת שרות ארוכה מאוד'. הערכתי בפניהם שנדרש להיות מגויסים שנה וחצי, ועכשיו אנחנו באמצע הדרך. זה לא קל. אנשים התנתקו מהשגרה, מהמשפחה מהעבודה. ההתייצבות בסבב השלישי של הלחימה היא באחוזים גדולים והרוח היא טובה. הלוחמים עובדים במאמץ רב שנדרש מהם. כל אחד יודע את גודל השעה של המשימה. אנחנו מבינים שאנחנו במלחמה״.

סוחרים בעזה (צילום: REUTERS/Finbarr O'Reilly )
סוחרים בעזה (צילום: REUTERS/Finbarr O'Reilly )

גדוד הסיור שעליו מפקד סא״ל איתמר הוביל בלחימה להישגים בפגיעה במחבלים, איתר מנהרות וכלי נשק רבים. "אנחנו פועלים באזור מאתגר ובשטח צפוף שיש בו גם חיכוכים עם אוכלוסייה. זה דורש מאיתנו דיוק בשיתוף הפעולה בין חיל הרגלים, השריון וחייל האוויר. האויב מפוחד. הוא נמנע מלהילחם בקרבות פנים מול פנים איתנו. הוא מנהל מלחמת גרילה, יוצא מהמסתור או מהאוכלוסייה האזרחית, מנסה לירות ולפגוע ובורח מיד. זה דורש מאיתנו יצירתיות ותחבולה, כדי להגיע ולפגוע באויב".