רק פחות משליש מהצעירים החרדים בגיל גיוס עומדים בקריטריונים של ״ תורתם אומנותם״ ומקימים שלושה סדרים ביום. 13 אחוזים מהצעירים החרדים בגיל גיוס לא לומדים ולא עובדים. 39 אחוז מהצעירים החרדים רק עובדים. 19 אחוזים עובדים ולומדים. 29 אחוז רק לומדים והם עומדים בהגדרה תורתם אומנותם. כך עולה מדוח של צוות וועדה של משרד הביטחון אשר בחנה את שילובם של צעירים חרדים לגיוס לצה״ל.

סערת חוק הגיוס: האם הציבור תומך בתרגיל שנתניהו ניסה לעשות? | סקר מעריב
היועמ"שית קוברת את חוק הגיוס החדש; לוין מתפוצץ: "היה פעם דבר כזה?"

בראש הצוות הבוחן עמד מפקד חיל האויר לשעבר האלוף במיל אליעזר שקדי. הצוות מונה על ידי שר הביטחון יואב גלנט והוא זכה להכרה של הרמטכ״ל הרצי הלוי ושל מנכ״ל משרד הביטחון. הצוות בחן כיצד ניתן להגדיל באופן משמעותי את היקף המתגייסים לצה״ל בקרב האוכלוסייה החרדית.

מחאה על חוק הגיוס: עימותים בין ''אחים לנשק'' לחרדים במאה שערים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מחאה על חוק הגיוס: עימותים בין ''אחים לנשק'' לחרדים במאה שערים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הצוות החל לפעול בחודש דצמבר שנה שעברה וכבר בעקבות פעילותו נרשם במחזור הגיוס האחרון בחודש מאי זינוק בכמות המתגייסים 250 חרדים התגייסו כלוחמים לצנחנים, גבעתי, נצח יהודה ובפעם הראשונה גם למגב. עוד מאה התגייסו לתפקידי תומכי לחימה. בצה״ל זקוקים בעקבות הלחימה בעזה ובגבול הצפון ולנוכח אתגרי הביטחון הנוספים כמו זירת איו״ש, האיום האיראני, חזית סוריה ברמת הגולן, וחזיתות רחוקות עיראק ותימן להגדלה מסיבית של כח האדם בצה״ל.

הצוות בראשותו של האלוף שקדי חיבר דו״ח בין 15 סעיפים לביצוע כדי להגדיל את מספר המתגייסים. "התרשמנו שיש שעת רצון של החרדים לתרום. יש שינוי עמוק בגישה, יש פוטנציאל אדיר לקדם את נושא הגיוס של האוכלוסיית החרדית להתגייס במסלולי גיוס שונים לצה״ל״, אומר האלוף במיל שקדי.

הפגנה נגד חוק הגיוס (צילום: פלאש 90)
הפגנה נגד חוק הגיוס (צילום: פלאש 90)

בין הסעיפים לקידום היקפי הגיוס: פתיחת כלל מערכי השרות בצה״ל לטובת גיוס חרדים בכל הזרועות ובכל החיילות. ״המוטו שלנו חייב להיות ׳אנחנו רוצים אותכם, אנחנו צרכים אותכם, ואנחנו מכבדים אותכם׳״ אומר האלוף במיל שקדי. עוד הוסיף: "החלטנו על מקסימום תפקידים בכל הגילאים. אנחנו לא רוצים לשלוח את המתגייסים החרדים ישר לרבנות הצבאית. אנחנו צרכים ליצור ציון פתוח. ואנחנו נעשה הכל כדי לא לשנות את אורח החיים שלהם״.

אחד הסעיפים בדו״ח עוסק בכך שיש לפעול ולהגיע לאותם צעירים חרדים שהם לא בקטגוריה ״תורתם אומנותם״  ולהנגיש להם את השרות הצבאי בין היתר על ידי פתיחת מכינות קצרות מועד של בין שבועיים לחודש. שתי מכינות כאלה נפתחו כבר עם הסוכנות היהודית ובתוכנית פתיחה של עשרות מכינות דומות.

הפגנה בבית שמש נגד חוק הגיוס (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
הפגנה בבית שמש נגד חוק הגיוס (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

עוד הוחלט לשנות את המיון בלשכת הגיוס ולהתאים אותו עבור הצעירים החרדיים למשל להתאים את מבחן הדפ״ר או את מבחן יום המאה שרבים מהציבור הזה אינו מספיק טכנולוגיים כדי לנהל שייח בזום. או אף למנוע שראיון המלש״ב יתקיים עם חיילת אלא עם חייל, וכן גם התאמת הבסיס.

סעיף אחר עוסק בבנית מסלולי שרות של תומכי לחימה בדגש על יחידות כמו אמ״ן, אט״ל, חיל האוויר וחיל הים.עוד הוחלט על הנגשת מידע אינטרנטי עבור הצעירים החרדיים על כלל המסלולים העומדים לפניהם בצה״ל. במקביל הוחלט להמליץ להקים מנהלת מיוחדת במשרד הביטחון לנושא עידוד גיוס אוכלוסייה של חרדיים לצה״ל וכן למנות יועץ מיוחד לרמטכ״ל לעניני חרדים בדומה ליועץ הרמטכ״ל לענייני נשים ומגדר.

שר הביטחון יואב גלנט אמר: ״מודה לאלוף (מיל׳) אליעזר שקדי, על פעולה חשובה ופורצת דרך למען הרחבת שורות צה״ל וחיזוק ביטחון ישראל. יחד עם הצוות המסור ובשיתוף פעולה עם הרמטכ״ל ומנכ״ל משרד הביטחון, הבאנו בשורה לעם ישראל כולו ובפרט לבני המגזר החרדי - האפשרות להתגייס לכל יחידה בצה״ל ולשמור על אורח חייהם״.

הח''כים החרדים בדיון על פסיקת בג''ץ לגבי חוק הגיוס (צילום: מרק ישראל סלם)
הח''כים החרדים בדיון על פסיקת בג''ץ לגבי חוק הגיוס (צילום: מרק ישראל סלם)

״כבר בחודש דצמבר 2023 הצוות החל את עבודתו, כדי להביא לגיוס משמעותי של חרדים החל ממחזורי הגיוס הקרובים. מדובר בבשורה לציבור הישראלי - מערכת הביטחון תמשיך לתמוך בכל מאמץ שיביא להרחבת השורות. בימים בהם צה״ל נלחם בשבע זירות, קרובות ורחוקות, על מנת לשמור על ביטחון ישראל ולהתמודד עם הצרכים, עלינו לדאוג כי כל מי שנדרש יוכל להצטרף, מדובר בצורך מבצעי אמיתי ובפעולה הכרחית וחיונית״.

יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

״מודה לחברי הצוות על עבודה תכליתית ויעילה, אני סמוך ובטוח שאלפי החרדים שפנו כדי לבצע שירות משמעותי בצה״ל - יזכו ביחס הולם ובהתאמה לאורחות חייהם ויצליחו לתרום את חלקם למען ביטחון המדינה. מערכת הביטחון כולה וצה״ל בפרט ילמדו לעומק את הדו״ח והמלצותיו, ויגבשו תוך זמן קצר תוכנית עבודה מקיפה למימוש המסקנות״.