בחינוך היסודי בישראל מופעלות תוכניות הזנה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית שנותנות מענה לתלמידים עד כיתה ו', אך כשהתלמידים עולים לחטיבות ולתיכונים רובם נותרים ללא מענה.

קרעי מתקפל: הציוד שהוחרם יוחזר לסוכנות הידיעות AP
לאחר מותו של ראיסי: האזהרה הדרמטית של מקורבו של טראמפ לישראל

במגזר הערבי בשנתיים האחרונות ניתן תקציב מתוכנית החומש לבתי הספר לנוער בסיכון, אך במגזר היהודי רק פנימיות ובתי ספר בודדים זוכים לקבל סיוע מהמדינה. מדובר בבני נוער שלא יכולים לצאת הביתה לאכול, פעמים רבות כי אין להם בית מתפקד או עורף משפחתי, ובכך המדינה מסירה אחריות מעצם התזונה שלהם. את הוואקום שנוצר ממלאות בלית ברירה עמותות סיוע. מיד אחרי פסח, עמותת פרויקט אורנשטיין, המספקת ארוחות חמות למאות נערים בבתי ספר לנוער בסיכון, החלה לספק יחד עם רשת נעמת, במסגרת פיילוט, ארוחות לבית הספר בנימין רוטמן נעמת בחולון עד סוף שנת הלימודים.

אורית לבון, מנהלת בית הספר, מספרת: "התלמידים מגיעים בבוקר, אך חלקם עוזבים את בית הספר בצהריים כי הם עובדים, או ששעות הלימוד הארוכות מכבידות עליהם להישאר. צריך להבין שילד רעב הוא ילד שלא מסוגל להתרכז בשיעורים וללמוד. אני מקווה מאוד שארוחה חמה תאפשר להם להישאר מרוכזים בשעות האחרונות של סוף היום, מה שיאפשר להם להגיע לבגרות מלאה ואיכותית. במקומות אחרים אנחנו יודעים להגיד שהכנסת ארוחה חמה הביאה לעלייה של 20% בביקור הסדיר בבית הספר".

את הסיטואציה הזאת, שבה בתי הספר מסתמכים על תרומות, מנסים לתקן השותפים בפורום "מתכון להצלחה", שמובילה עמותת 121 יחד עם עוד עשרות ארגונים חברתיים. העמותה מצאה שהתקציב של הזנה בבתי הספר היסודיים הוא 450 מיליון שקל, אך שליש ממנו לא מנוצל.

העמותה פנתה למשרדי האוצר והחינוך במטרה להסב את העודפים לטובת הכנסת ארוחה לבתי הספר לנוער בסיכון, אך עד כה, בשני המשרדים מסרבים לעשות זאת - אף שהתקציב שנדרש עבור כלל הארוחות הנדרשות בבתי הספר לנוער בסיכון בשנה הוא 40 מיליון שקל בלבד. בתחילת השנה קיים יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ יוסי טייב (ש"ס), דיון בנושא והתחייב לפעול מול שר החינוך יואב קיש - אך עד כה לא נרשמה פריצת דרך.

עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, אומרת ל"מעריב": "אנחנו שמחים מאוד על הפרויקט הניסיוני בחולון, ועם זאת אסור להשלים עם מציאות שבה גם ב־2024 עשרות אלפי תלמידים בחטיבות ביניים ובתיכונים מתמודדים עם רעב יומיומי שאינו מאפשר להם להתרכז בלימודים. עמותות מנסות לסייע לבתי הספר הללו, אך האחריות לכך שכל התלמידים במסגרות לנוער בסיכון יוכלו להתרכז בלימודים צריכה להיות של המדינה.
"אני קוראת לשרי החינוך והאוצר להרחיב את תוכנית ההזנה לבתי הספר לנוער בסיכון כדי שלא יישארו שם תלמידים רעבים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "תקציב ההזנה של משרד החינוך מועבר על פי חוק, ואינו נתון לשיקול דעת משרד האוצר ומשכך גם אין עודפי תקציב בעבור הנושא. ככל שיש כוונה להרחיב את מפעל ההזנה, על הדבר להיעשות במסגרת דיוני התקציב וכחלק מקביעת סדרי העדיפויות של הממשלה".

ממשרד החינוך נמסר: "כ־460 אלף תלמידים מקבלים הזנה מתוקף יום חינוך ארוך, חוק ארוחה יומית והחלטות ממשלה. המשרד תומך בהזנה גם לתלמידים בסיכון שלא נמצאים תחת ההגדרה, ונושא זה הוא מרכיב חשוב בטיפול בהם".