"כמו שהייתה הקונספציה של 73', שהערבים חלשים ולא מסוגלים והכסף יענה על הכל, ככה היה עם הכסף של קטאר שגרם ל-7 באוקטובר. מבחינת ביבי הכסף הוא התכלית. חמאס אלה חלאות אידאולוגיות שרואים בכסף יעד להשמיד את ישראל. אצל ביבי הכסף הוא היעד. סינוואר רואה בכסף תחנה לפני אחרונה". כך אומר העיתונאי הוותיק דן מרגלית בראיון נרחב למוסף מעריב שיפורסם במלואו ביום שישי.

"אם אתה מתסכל על צה"ל – גדי אייזנקוט, כוכבי, הרצי הלוי, תמיר היימן, חליוה – הם כולם קיבלו את הסידור הזה עם קטאר כאקסיומה. לא בדקו את זה, לא שאלו ובדקו אם זה נכון".

איפה היה האיפכא מסתברא שידפוק על השולחן?
"המל"ל מושחת. הם כולם מושחתים. הכסף מעוור עיניי טיפשים ותמימים. תראה כמה מהמל"ל מעורבים בצוללות. אף אחד לא שואל את השאלות הנכונות, אבל בוא נדבר על הפיל בחדר".

"הפיל שבחדר" הוא היחס של מרגלית לראש אמ"ן אהרון חלויה. "הוא חתני עד לפני 20 שנה", מזכיר מרגלית, "לבתי שירה יש ממנו שני ילדים, בת ובן, נכדיי. אהרן אדם יקר לי מאוד עד עצם היום הזה. הוא בחור נבון ביותר. יש לו פגמים, למי אין. הכרתי אותו כשגרתי בת"א בנפרד מרעייתי. לשירה בתי היה שם חדר. היא שירתה בסדיר במטה חטיבת הצנחנים, ויום אחד היא הגיעה לשישבת עם סגן חתיך, בשבת אחרי הצהריים ישבנו שנינו לראות כדורגל, ואמרתי לו ששמעתי שהוא נמצא בהרבה קרבות בדרום לבנון, בלא מעט מארבים.

ואז אני מחכה לשמוע ממנו כמה הוא גיבור, ואז חליוה מפתיע אותי ואומר 'אני לא קצין עם סכין בין השיניים. נגיד שאנחנו במארב, ומחבלים מתקרבים. יש דיבור שמסתערים והורגים אותם, אבל אם אני רואה שהם לא הולכים לקראתנו, אני מעדיף שהחיילים ישכבו ויקפאו להם הביצים עוד שעה, ושלא יסתכנו. הם יהרגו אותם בעמדה, ולא תוך כדי הסתערות שתסכן אותם'. זה הרשים אותי. מי שיש לו רקורד בסדר, לא חייב להיות מוטרף. זה מתחבר לי עם אולמרט שכדי להוכיח את עצמו, עשה דברים מטורפים".

דיברת עם חליוה מאז ה-7 באוקטובר?
"מה-7 באוקטובר לא דיברנו על המלחמה ועל הנסיבות. חליוה תמיד אמר בכל מיני הזדמנויות שדן מרגלית הוא כמו אבא בשבילו, ושמרנו על יחסים טובים גם אחרי שהוא ובתי נפרדו. בגלל המעורבות האישית הזאת החלטתי שלא אדבר איתו בעניין עד אחרי ועדת החקירה".

אהרון חליוה (צילום: דובר צה''ל)
אהרון חליוה (צילום: דובר צה''ל)


ומה אתה חושב בכל זאת על הלילה ההוא לפני הבוקר הנורא?
"את גיוס הסוכנים לקחו מאמ"ן לפני 10 שנים. גם קודמיו של חליוה לא גייסו. גם הבלונים שלא עבדו, שייכים לאוגדה. אני לא יודע".

איך אתה מסביר את זה שהרצי הלוי לא זימן את חליוה לאותה שיחה לילית?
"הוא לא הזמין אותו לשיחה המכרעת. לא יודע למה לא. אולי חשבו שהאירוע קטן מדי, אחרת לא היו מגייסים רק שתי יחידות 'טקילה'. גם בכירים אחרים לא היו בשיחה עם הרמטכ"ל, אבל חליוה אחראי כי הוא ראש אמ"ן, והוא לא בדק, בניגוד לאופיו שאני מכיר, את הקונספציה, את הקשקוש הזה שהכסף יענה על הכל. זו פאשלה גדולה. בסוף, ביבי לא ידע עד הרגע האחרון מי זה סינוואר".

חליווה ייזכר בדברי הימים כמו אלי זעירא, ראש אמ"ן ביום כיפור?
"אני יכול להגיד שזעירא וחליוה הם שני אנשים עם בטחון עצמי מופרז. לישראל היו אמצעים מיוחדים ביום כיפור והיינו אמורים לדעת מה המצרים מתכוונים לעשות, אבל האמצעים היו סגורים, כדי שהמצרים לא יעלו עליהם. כשהגזרה התחממה זעירא קיבל הוראה לפתוח אותם, וכשדדו שאל אותו אם פתח, זעירא שיקר ואמר שכן. דדו שאל אותו 'ומה אתה שומע?', זעירא ענה שכלום. לחליוה אין סיפור כזה, וגם אם הייתה אזהרה ממלחמה, לא היה תאריך. יבוא יום ואדבר איתו על הכל. הוא חכם וזהיר. קשה לי להסביר איך לא בדק את קונספציית ביבי".

אתה מכיר אותו היטב. איך הוא יתמודד עם זה?
"צלקות לא יורדות מהגוף, אבל הפצע ייסגר. אחרי ועדת החקירה הממלכתית הוא ייצא אחראי, אבל לדעתי פחות ממה שמכונת הרעל של ביבי מפעילה נגדו כבר עכשיו. הוא אדם חזק שעשה טעות, אבל יחיה עם זה".

הראיון המלא יפורסם מחר במוסף מעריב