פרופ' איתן גלבוע, בכיר במכון לתקשורת בינלאומית ולדיפלומטיה ציבורית, התראיין היום (שישי) בתוכניתם של רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103FM ודיבר על סערת האג, ההסכם בין ארה"ב לסעודיה ועל מגפת האנטישמיות שמתפשטת ברחבי העולם. בהקשר של הסכם בין ארה"ב לערב הסעודית, גלבוע אמר: "כל הרעיון של צירוף ישראל בתמונה הוא להשיג רוב של שני שליש בסנאט, שזה רוב שדרוש לאשר הסכם הגנה. זה אומר שהתקפה על ערב הסעודית כמוה התקפה על ארצות הברית".

נורמליזציה בערפל הקרב: ארצות הברית נותנת תמריץ לישראל, אך גם מאתגרת אותה
נורמליזציה עם סעודיה? לפי האמריקאים הכדור במגרש של ישראל

בן סלמאן ובלינקן (צילום: רויטרס)
בן סלמאן ובלינקן (צילום: רויטרס)

עוד הוסיף: "אני תמיד התנגדתי להסכם הגנה בין ישראל לארה"ב כי חשבתי שהמגרעות שלו עולות על היתרונות שלו, אך עכשיו אני חושב פעמיים, שאולי לנוכח מה שאנו רואים בקמפוסים וארה"ב והמגמות הדמוגרפיות שיביאו לכך שארה"ב תשנה את הפרצוף הדמוגרפי שלה, אולי שווה גם לנו לעשות הסכם כזה מול אויבים. הסכם נפרד בין סעודיה לארה"ב - ברית הגנה לא תהיה בו". 

הפרופ' הדגיש: "ארה"ב אמרה שעם הממשלה הנוכחית יהיה קשה לצרף את ערב הסעודית, אך צריך לשים לב למה שאומרים הסעודים. המנהיגות הסעודית אומרת שמבחינה הפלסטינאים לא חשובים, אבל רחוב חשוב והרחוב שלהם הוא אנטי ישראלי. הם אומרים תנו לנו איזה אופק, אם הייתי נתניהו הייתי אומר שחזון אחרית הימים הוא שפלסטינים יוכיחו שהם רוצים לחיות בשלום עם ישראל, בואו ניקח 5-10 שנים ואז נדבר. זו אחת הטעויות שאנו עושים כל הזמן, להגיד לא ולהיראות כסרבנים במקום לומר כן אבל". 

בהקשר של השתתפותו של נתניהו בקונגרס, אמר הבכיר: הפעם הקודמת בה נתניהו בה לנאום שם זה היה ב-2015 וזה לא עבד טוב. הוא חשב שהוא ישכנע מהקונגרס למנוע מאובמה לחתום על הסכם הגרעין עם איראן, זה לא עבד לו, היו דמוקרטים שהחרימו את זה. לא בטוח שבעיתוי הנוכחי זה גם רעיון טוב. צריך הזמנה של צ'אק שומר, שהוא מנהיג סיעת הדמוקרטים, לא הייתי נוסע לשם אם אין התגייסות של שומר". 

נאום הרצוג בקונגרס האמריקאי (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
נאום הרצוג בקונגרס האמריקאי (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

לסיכום טען: "הפרוגרסיביים כבר אמרו שיחרימו אותו. אנחנו במערכה עצומה מול העולם, ארה"ב מאוד חשובה בעניין, כולם מחכים למה יגיד בית הדין בהאג שזה בית דין דמיקולו. זה בדיחה כל בית הדין הזה, אבל חשוב מה ארה"ב יגיד. אם הוא יוציא צו להפסקת הלחימה, חשוב מה ארה"ב יגיד. חשוב שנתניהו יביא את עמדת ישראל, אך אם מצד שני זה ידגים חילוקי דעות בקונגרס בכל מה שקשור לישראל, זה פחות טוב". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm