בת חפר שוב תחת מתקפה: מחבלי חמאס פרסמו היום (שני) סרטון בו תועדו מחבלים רעולי פנים מבצעים ירי אוטומטי על היישוב. בחמאס אמרו כי הירי בוצע בתגובה למתקפה שביצע הלילה צה"ל ברפיח. לא דווח על נפגעים בגוף באירוע, אולם ככל הנראה זוהתה פגיעה ברכוש. בעקבות הירי תוגברה האבטחה על הסעות התלמידים ביישוב. כמו כן, בוצע גם ירי מחבלים לעבר היישוב גן נר שבגלבוע, זאת בפעם השלישית מאז תחילת החודש. רבש"ץ היישוב עדכן את התושבים כי נשמע ירי מכיוון גדר המערכת של ג'אלמה. "כוחות גדולים של צבא ומחלקת הביטחון של גן נר סורקים את האזור".

בעמק חפר מזהירים: קו ההגנה מול יהודה ושומרון אינו מספק
"מרדימים אותנו, בדיוק כמו בדרום": אזור השרון בפאניקה ממתקפת פתע נרחבת

הירי הבוקר ובימים האחרונים מוגדר על ידי צה״ל ״כפיגועים פסיכולוגים״ המבוצעים על ידי חוליות טרור מקומיות היוצאות מטול כרם או מאחד הכפרים במרחב הסמוך לעיר. ההערכה מי שמנתב ומכווין את הפעילות הם פעילי חמאס מקומיים. בצה״ל מזהים פעילות דומה גם באזור ג׳נין של ירי הפחדה לעבר קיבוץ מירב שבגלבוע.

כשסיגלית גוטמן, תושבת גן נר הגיעה היום לביתה שבגלבוע אחר הצהריים, היא גילתה נתזים של ירי על הרצפה - שחוררו את הכיסא שבחצר ביתה - ובמזל לא פגעו בבני הבית: ״כשחזרתי הביתה, גיליתי נתזי ירי שחוררו כיסא מפלסטיק שיש לנו בגינה וגם קליעי ירי על רצפת החצר. הפינה בחצר שנפגעה זו פינת העישון הקבועה שלי ושל בעלי - ורק במזל לא נפגענו. זה היה יכול להיגמר בצורה טרגית. המצב הזה מפחיד, מלחיץ ומכעיס״, מתייחסת לסיטואציה הביטחונית באזור הגלבוע.

״לא שמים דגש למה שאנו חווים כאן באזור הגלבוע כבר תקופה ארוכה, אנחנו חווים אינתיפאדה משלנו״, טוענת. ״מעבר לגדר הגבול באזורנו, שמפרידה בין ישראל לצפון השומרון, ישנם שטחים חקלאיים של חממות, ובכל ערב אנחנו רואים מכוניות עוברות שם בשדה. אנחנו לא יודעים מה מגדלים בחממות האלה, ומי אמון להסתכל על מה שקורה שם. ראינו שבחממות בעזה חפרו פירים ששימשו לחדירה לשטח ישראל - כך שכבר אי אפשר לדעת אם זו לא חממת טרור״

לאחר מכן התייחסה לניסיונות הירי התכופים מהכפרים בצפון השומרון לגלבוע: ״לדעתי פעילי הטרור יורים מדי פעם כדי להתאמן ולבדוק כמה זמן לוקח לכוחות הביטחון להגיב ולפעול כנגד הירי. אנחנו חוששים, ומתכוונים לקדם את הנושא בסדר העדיפויות של מדינת ישראל. עוד ישמעו מאיתנו״.

הירי לעבר היישוב גלבוע (צילום :באדיבות המועצה גלבוע )

״אנחנו פועלים כנגד החוליות הללו והמטרה שלנו להרוג את המחבלים הללו. אנחנו מקווים ועושים מאמץ שזה יקרה בימים הקרובים״, אומרים בצה״ל. על פי הערכות וכן על פי למידת הפעולה של החוליות מדובר במחבלים המכירים את השטח וכן למדו את התנהלות של צה״ל במרחב. הערכה כי הם מגיעים לכמה נקודות מבצעים ירי ספורדי יתכן אף ירי באוויר ומיד נמלטים לתוך השטח הבנוי.

ירי לעבר היישוב גלבוע  (צילום: באדיבות המועצה גלבוע )
ירי לעבר היישוב גלבוע (צילום: באדיבות המועצה גלבוע )

מצה"ל נמסר כי כוחות ממשיכים בסריקות אחר שהמחבלים שביצעו את הירי. כמו כן,  לוחמי צה"ל שב"כ ומג"ב פעלו הלילה למעצר שמונה מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. במהלך פעילות כוחות הלילה בטובאס שבחטיבת הבקעה והעמקים, שלושה לוחמי צה"ל נפצעו באורח קל מפיצוץ מטען. לוחם אחד טופל בנקודה, שני לוחמים נוספים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחותיהם עודכנו.

עוד מעריכים כי המבצעים המקומיים מקבלים תשלום של כמה מאות שקלים מהמפעילים שלהם שאף סיפקו להם את כלי הנשק. בצה״ל מבינים כי הפעולות הללו נועדו לזרוע פאניקה ביישובי התפר תוך ניצול אפקט האירועים של השבעה באוקטובר על הציבור הישראלי.

קו התפר  (צילום: ללא קרדיט)
קו התפר (צילום: ללא קרדיט)

לפני כיומיים תועדו שוהים בלתי חוקיים חוצים את חומת ההפרדה בעמק חפר, באמצעות חבלים וסולמות באזור היישוב שבעמק חפר בקלות יתרה. כוח של צה"ל זיהה את החדירה והזעיק תגבור הן של צהל והן של מג"ב שיחד הובילו למעצרם. לאחר תחקור הם גורשו אל שטחי הקו הירוק. הסרטון עורר בהלה רבה בקרב תושבי היישובים הסמוכים מחשש ומדובר במחבלים אשר בדרכם לבצע פיגוע. 

דני עטר, ראש המועצה האזורית גלבוע, מסר: "כרגע אנו מתמודדים עם אירוע נוסף לעבר גן נר, תדירות האירועים מטרידה מאוד, זו פעם שלישית שיורים בצרורות ארוכים לעברנו, התדירות והקצב מצביעים על כך שיש כאן מישהו שמעמיד אותנו במבחן ואני מעריך שזה לא מנותק מתפיסת הרצון לבצע אירועים דוגמת 7 באוקטובר. זה חלק מבדיקה של מתגובה שלנו, רק בנס אין נפגעים".

לפני כחודש, ארגון "גדודי חללי אל-אקצא בטול כרם", השייך לפתח, קיבל אחריות על ירי לעבר בת חפר, היישוב הגדול ביותר במועצת עמק חפר. איש לא נפגע ולא נגרם נזק לבתי היישוב הקהילתי. המחבלים שפתחו באש אף פרסמו תיעוד של הירי מטול כרם לעבר בת חפר. 

בת חפר על רקע טול כרם (צילום:  שחר יערי פלאש 90)
בת חפר על רקע טול כרם (צילום: שחר יערי פלאש 90)

גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר: "אנו מתריעים כבר שבועות ארוכים על ההסלמה באזור קו התפר, ולצערנו המצב ממשיך להידרדר. אנו קוראים לצבא ולמדינה להתעורר ולפעול בנחישות ובאפס סבלנות מול האירועים החמורים בגזרה. לא ייתכן כי לאור היום פלסטינים חוצים את הגדר באין מפריע. לא ייתכן כי יורים לעבר יישובינו שוב ושוב. חייבים לנקוט באופן מיידי בצעדים הכרחיים לפני שיהיה מאוחר מדי: להוסיף כוחות ביטחון וצבא משמעותיים במרחב באופן קבוע, להוסיף אמצעים למכשול הקיים ממזרח לחומה ובעיקר: להקים אזור חיץ מעבר לחומה, שימנע התקרבות אל קו התפר. תושבינו חיים בחרדה גוברת ונראה כי בכל יום נחצה קו אדום נוסף. אסור לחכות עוד רגע אחד.

אתמול, אמר דובר היישוב מורן אלון בריאיון ל-103FM כי "האירוע הזה מתפשט גם לגבולות היותר קרובים ומוכרים. בת חפר, בחן, יד חנה, יושבים על קו התפר עם טולכרם. המותנים הצרות של המדינה. בנקודה הזו נכנסים שב"חים גם בזמן מלחמה, אנחנו יודעים שהיסטורית הגדר הייתה פתוחה, אנשים היו חוצים באופן שוטף עד 7 באוקטובר".

"הילדים יוצאים לבתי הספר, ופתאום צרורות אימתניים, אין מענה מאף כיוון, הילדים בפניקה, ההורים בפניקה, אף אחד לא יודע במה מדובר. אלה היו מחבלים פלסטיניים שהחליטו שהם יורים צרורות לכיוון בת חפר. מ-300 מטר ירי לכיוון יישוב, זה נשמע כאילו זה אצלך בחצר. ודאי שצה"ל מודע והוא תפס את כולם ככל שאנחנו יודעים, האירוע צולם מתוך חמ"ל שיושב בבחן", הוסיף.