חשש משיבושי תנועה כבדים בגוש דן הצפויים החל מהיום (חמישי) בשעה 17:00 ועד לשישי ב-19:00, בשל סגירת נתיבי איילון לצד הפסקת תנועת הרכבות. זאת, לצורך עבודות להקמת גשר הולכי רגל סמוך למחלף משה דיין. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מנתיבי איילון נמסר, כי החל מהשעה 17:00 תתבצע חסימה הרמטית בכביש 20 לכיוון דרום. כמו כן, בכביש 20 לכיוון צפון תתבצע חסימה מהשעה 20:00. החסימות יהיו עד שישי בערב בשעה 19:00. בנוסף, תנועת הרכבות תופסק ושורת תחנות לאורך נתיבי איילון יהיו סגורות: בצומת חולון, בוולפסון חולון, יוספטל בת ים, קוממיות בת ים ומשה דיין בראשון לציון. הן יהיו סגורות מיום חמישי בשעה 20:30 עד ליום שישי בשעה 16:00. פעילות הרכבות תחזור לסדרה במוצאי שבת עם חידוש השירות.

ביצוע העבודות בשעות השיא של יום חמישי עורר ביקורת קשה. "זה הולך להיות סיוט ואני עוד לא יודע איך אחזור הביתה", סיפר תושב בת ים, העובד בתל אביב. "גם ככה בימי חמישי אחה"צ יש עומסי תנועה כבדים. מדוע לא מבצעים אתה העבודות בשבת?"

אודי עציון, כתב התחבורה של וואלה!, התייחס ב-103FM לעבודות ולעומסי התנועה המסתמנים ואמר כי "זה אזור מאוד פקוק כל יום, גם בימי חמישי אחרי צהריים וגם ביום שישי כשאנשים נוסעים להסתובב ולעשות קניות. זה יגרום לפקק בכל האזור מסביב. מה עם החיילים שצריכים לחזור הביתה? גם הרכבת שעוברת בין הנתיבים תפסיק לעבוד".

"זו רק המנה הראשונה, כל מה שקורה עכשיו יחזור עוד פעם בשבועות הקרובים, אומרים שצריכים פעם נוספת. ברור שהפגיעה באנשים גדולה. בסוף עיקר האנשים שעובדים בתחום הם לא יהודים, הם לא מחללים שבת, ועכשיו כל שומרי השבת יצטרכו להיתקע בפקק בדרך לעיסוקים שלהם. הסגירה הצפויה בכביש 1 תהיה לכאורה בשעות הערב, אבל תהיה שם לא מעט תנועה בשעות האלה", הוסיף.

לא רק בנתיבי איילון צפויים שיבושי תנועה, בשל מניעת ביצוע עבודות תשתית בשבתות. בשבוע הבא, בימים ראשון-חמישי, כביש 1 צפוי להיסגר בשעות הלילה – בין השעות 22:30 ל-4:30. זאת, לצורך ביצוע עבודות להקמת גשר מסילת הרכבת 431 במחלף ענבה. אומנם בשעות היום כביש 1 יהיה פתוח לתנועת כלי רכב, אבל גם בשעות הלילה יש בציר הראשי כלי רכב נוסעים, אולם התנועה דלילה יותר יחסית לשעות היום העמוסים.

נתיבי הנסיעה החדשים ביציאה מירושלים לכביש 1 (צילום: חברת מוריה)
נתיבי הנסיעה החדשים ביציאה מירושלים לכביש 1 (צילום: חברת מוריה)

פיזור העבודות לאורך לילות השבוע, עלול לייקר את עלויות הפרויקט. זאת, בשל הצורך להציב בכל לילה אבטחה, שוטרים ואמצעי בטיחות, למניעת נסיעת כלי רכב בעורק המרכזי. גם במקרה הזה, משרד התחבורה לא אישר לבצע את העבודות בשבת על רקע התנגדות החרדים. 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לפניית מעריב: "בהתאם לסטטוס קוו במדינת ישראל, עבודות תשתית אינן מבוצעות בשבת, למעט מקרים של פיקוח נפש". עם זאת, העומסים הכבדים שצפויים להיווצר ביום חמישי אחר הצהריים, למשל, עלולים להוות גם סכנה מאחר ולרכבי הצלה יהיה קשה יותר לנוע בפקקי התנועה הכבדים הצפויים גם בכבישים החלופיים.

סגן השר במשרד התחבורה, אורי מקלב, אמר לנוכח הטענות: "מוכנים לשלם כדי לשמור על השבת ולא לעבוד בה. שבת זו לא שאלה של נוחות, אלא של עלות. זה לא הזמן לעשות שיפוצים במדינה, אנשים מוכנים לסגור את איילון בגלל ערך הדמוקרטיה ולמרות המחירים שבכך, לערך השבת יש מחיר ואנחנו משלמים אותו בשמחה רבה.

אורי מקלב (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
אורי מקלב (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

מקלב הבהיר במענה לשאילתא שהגיש ח"כ בועז טופורובסקי, המכהן כיו"ר הוועדה לבטיחות בדרכים בכנסת, כי משרד התחבורה לא עובד בשבת והוא שמחי לייצג משרד שאינו עובד בשבת קודש. לדבריו, מעבר לכך שהעבודה בשבת הינה הפרה של הסטטוס קוו, כאשר ישנם ערכים לא משקללים עלויות.

"אנחנו רואים אנשים שחושבים שיכולים לסגור את איילון בגלל ערך הדמוקרטיה ולמרות המחירים שבכך, לערך שמירתה שבת יש מחיר ואנחנו משלמים אותו בשמחה רבה", הוא ציין – שבת זו לא שאלה, לא של נוחות ולא של עלות. זו השקפת עולמי ואני מקווה שכל ממשלות יישמו את המדיניות הזו". עוד אמר כי שבת זה לא היום לעשות שיפוצים במדינה, במיוחד, כאשר אפשר לעשות עבודות בסופי שבוע, גם בלי לעבוד בשבת.

"אתם מבקשים לסגור בשבת, כי התחבורה דלילה, אבל התחבורה דלילה בסופי השבוע, כי הציבור שומר שבת ואתם כעת רוצים לשבור את זה", הוא הוסיף – "גם אם התעשייה כולה היתה עובדת בשבת התל"ג היה עולה, אבל ערך שמירת השבת חשוב מכך".