ח"כ מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, התראיין הבוקר (שישי) בתוכנית הרדיו של אריה אלדד ורון קופמן ב־103fm וביקר את התנהלותו של נתניהו. "אנחנו מכירים את ביבי ובן גביר, ידענו מה אנחנו עושים אבל זו שעתה הקשה של המדינה. זה היה נכון לא לעמוד מנגד, הקצינים, הלוחמים, אפילו הממשלה הייתה זקוקה לנו. הציבור אמר 'אנחנו רוצים לפחות לראות שהממשלה שלנו נלחמת יחד בחמאס', ולכן קיבלנו החלטה ברורה ומהירה". 

לקראת טלטלה פוליטית? ח"כ מהמחנה הממלכתי: "נצא מהממשלה בקרוב"
"לא אהבתי את זה": במחנה הממלכתי לא ראו בעין יפה את העימות בין סער ללוין

לגבי הפרישה מהממשלה, אמר ביטון: "לעזוב זו החלטה לא קלה, כי אתה נשאר עם משפחות החטופים שלא השלמנו את המשימה, עם קציני צה"ל שיותקפו על ידי קיצונים ימניים, אבל ברגע שאתה מפסיק להשפיע ושלא מקבלים תפיסה אסטרטגית ממוקדת, עם שישה סעיפים שצריכים לעבוד עליהם יחד, אז אתה אומר 'כנראה שזה הזמן להיפרד'. הבן שלי היה בעזה, במרכז, בסיירת גולני, לא מזמן עכשיו גם בבה"ד 1. אנחנו שולחים חיילים לעזה וראש הממשלה מסרב חודשים רבים ולעשות דיון פשוט, לאן פנינו לעזה".

קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

עוד הוסיף: "אם בליבו הוא כמו בן גביר, חושב שצריך שלטון אזרחי והתנחלויות, תגיד, כנראה לא נהיה איתך, אבל אתה מסרב לעשות את הדיון שאנחנו חייבים מוסרית ללוחמים שלנו. לכבוש את עזה עשינו, וגם את רפיח נטפל, זה עניין טקטי, בסוף נטפל גם ברפיח. אבל לא לשבת ארבעה חודשים ולהגיד לאן פנינו שם? זה מה שמדאיג אותנו". 

לגבי השליטה בעזה, טען: "גנץ כבר אמר שילדים בחטיבת הביניים לצערנו ילחמו את המלחמה הזו. כשראש הממשלה אומר 'ניצחון מוחלט', וכל מיני סיסמאות זה ריק מתוכן. אנחנו במאבק של שנים בחמאס, ועוד נשאר לנו חיזבאללה, איראן ומיליציות. מדינת ישראל הולכת להיאבק עשור על ביטחונה, מול אויבים שהרימו ראש".

פעילות צה''ל במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)

הוא הסביר: "מה שנצטרך עכשיו, בשבעה באוקטובר, ככשל ואסון ביטחוני, זה ילווה אותנו בעשור הקרוב. אני רואה את זה בכלל ההיבטים. נילחם בחמאס עוד הרבה שנים, אבל האם נסתכל בלבן של העיניים של התוכנית ונגיד להם 'יש לנו תוכנית, בדבר ההיבטים האזרחיים'. בואו נדון, הוא מסרב לדון. חייבים לדון. מה שלא תזרע עכשיו לא יהיה".

חברת הכנסת ציין: "גם להתחיל פעולות, פעולות שיוסכמו בקבינט. אם כבשנו שטח, ניתן בתהליך נכון להתחיל להביא אותו לדיון אזרחי. לא סיימנו אתה עבודה, יש כוחות צבאיים קיימים מתפקדים של חמאס, המלחמה הזו תמשך. אבל אנחנו רוצים שכשאנחנו יושבים בחדר בקבינט המצומצם עם ראש הממשלה, לשאול את השאלות. אמרנו לו 'מה אתה הולך לעשות בצפון? מה הכיוון? מתי אתה מחליט שלא יכולנו להביא שקט בניהול של היקף נמוך של חיכוך עם חיזבאללה? מתי תביא החלטת ממשלה על הצפון?', אז הוא הביא החלטה גרועה עכשיו, בלי פתרון לתיירות".

גבול הצפון במלחמת חרבות ברזל (צילום: ללא)
גבול הצפון במלחמת חרבות ברזל (צילום: ללא)

לגבי הצפון, אמר ביטון: "אני בוועדה שלי כבר ארבעה חודשים שם לממשלה ראשי פרקים ודוחף להביא את ההחלטה. הם לא הולכים לשם, לא פקידי הממשלה ולא השרים. בודדים הלכו לשם. לא באים להלוויות. יש מה לעשות בצפון, גם ביטחונית וגם אזרחית. יש מה לעשות בעזה, להתחיל שיח. הגיוני שסעודיה תשב עם ארה"ב על היום שאחרי בעזה ולא נהיה בחדר? אנחנו לא אי בודד". 

ביטון ביקר בחריפות את ראש הממשלה: "הוא כשל 20 שנה באיראן, הוא כשל כי במשמרת שלו מדינת ישראל חוותה אסון איום, הגרוע ביותר מאז יום כיפור. ראשת הממשלה שכשלה, גולדה, הלכה הביתה. ראש הממשלה הזה עוד לא אמר כלום. מבחינתנו גם כשנכנסנו להיות איתו אנחנו יודעים שהוא כשל וצריך לקחת אחריות. מה ששיקף איזנקוט, זה שהוא כשל בכל ארבעת ההבטחות שלו – באיראן, בביטחון, ביוקר המחיה ובסעודיה".

גדי איזנקוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדי איזנקוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד הוסיף: "גדי התאפק, כמי שחבר בקבינט, כמי ששילם מחיר אישי, כמי שאומר 'אני רוצה להיות בקבינט'. מיצינו את הקשר עם בנימין נתניהו כי הוא לא מקבל את ההחלטות ולא חושב על העתיד אלא על הישרדות פוליטית. אגב, זה לא התחיל כך במלחמה. מעדויות בפנים, השבועות והחודשים הראשונים של הקבינט המצומצם עבד טוב. גם תקשיבו לגלנט שאמר 'חדרו השפעות פוליטיות'".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm