לרגל יום ירושלים, מצעד הדגלים יצא לדרך היום (רביעי) אחר הצהריים בבירה. כידוע, מצעד הדגלים הוא אירוע מתוח בכל שנה, והשנה במיוחד. בצל האירועים בצפון, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, יצא מצעדת הדגלים להתייעצות קצרה במטה מחוז ירושלים לאחר שקיבל עדכון ביטחוני.

ראש עיריית קריית שמונה נכנס בנתניהו - ורה"מ הסביר למה לא פגש אותו   
ראש עיריית ירושלים על האבטחה במצעד הדגלים: "זה לא היקף חסר תקדים"

סמוטריץ' מנגן בתופים:

במהלך המצעד נעצרו 18 חשודים בחשד לעבירות אלימות, תקיפה ואיומים והפרת הסדר, ובאזור שער שכם השליכו חפצים לעבר עיתונאים שעמדו בסמוך למקום במתחם העיתונאים. החשודים נלקחים בשעה זו לחקירה במרחב קדם של מחוז ירושלים. 

מצעד הדגלים 2024 (צילום :אברהם בלוך)

משטרת ישראל החלה את היערכותה לאירוע עוד לפנות בוקר, כל הכוחות נמצאים במקום ומוכנים. עד כה לאורך כל היום - האירועים השונים התקיימו כסדרם. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, משתתף במצעד הדגלים ולצעוד עם החוגגים דרך שער שכם עד לכותל המערבי. 

בן גביר נאם בצעדה ואמר: "עם ישראל חי. ביום השמח הזה ומצד שני המורכב הזה. אנחנו מעבירים מכאן מסר לחמאס. ירושלים שלנו. שער שכם שלנו. הר הבית שלנו. ובעזרת השם הניצחון המלא שלנו. אנחנו קוראים לראש הממשלה תהיה חזק. אנחנו לא נכנעים. אנחנו לא מוותרים. אנחנו לא עוצרים. אנחנו מנצחים! יום ירושלים שמח. עם ישראל חי".

איתמר בן גביר נואם במצעד הדגלים 2024 (צילום :שימוש חופשי)

החל מלפנות בוקר, נפרסו בעיר ירושלים כוחות משטרה גדולים, לוחמי מג״ב ומתנדבים, לאבטחת האירועים השונים של יום ירושלים, בפיקודו של מפקד המחוז, ניצב דורון תורג׳מן. משעות הבוקר המשטרה אבטחה את אלפי המתפללים שהגיעו לכותל המערבי והשתתפו באירועים השונים בעיר. הפעילות נמשכת גם בשעה זו ופרוסים ברחבי העיר אלפי שוטרים.

יום ירושלים 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
יום ירושלים 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

במקרים נקודתיים בהם נדרשו שוטרים ולוחמי מג״ב לפעול למניעת אירועי חיכוך ואלימות, התנהלות פסולה או פרובוקציות מכל סוג שהם, בעיקר באזור העיר העתיקה וסביבתה - בוצעה הפעילות בהתאם.

בעקבות קטטה אלימה שהתפתחה בשעות הצהריים בעיר העתיקה וכללה על פי החשד כלי תקיפה, עצרו השוטרים לחקירה שלושה חשודים ועיכבו מספר מעורבים נוספים. השוטרים שהגיעו במהירות למקום חצצו בין הצדדים, מנעו את המשך האלימות במקום, ועד כה המעורבים לא נזקקו לפינוי לטיפול רפואי. 

מפכ״ל המשטרה, רנ״צ יעקב שבתאי: ״במיוחד בשנה זו ובצל הלחימה ישנה משמעות יתרה לקיום אירועי יום ירושלים כסדרם בבירת מדינתנו, בזהה לכל שנה. בהתאם להערכות המצב משטרת ישראל על בסיס אלפי שוטרים, יחידות משמר הגבול וכוחות מיוחדים פועלת לשמירה על ביטחון הציבור. על סמליו של יום חג זה ומתוך המקומות הקדושים בעיר הבירה נישא תפילה לחזרתם של כלל החטופים,החלמתם השלמה של פצועינו והצלחת כוחותינו הפועלים בחזית".

מצעד הדגלים (צילום: אברהם בלוך)
מצעד הדגלים (צילום: אברהם בלוך)

כמו כן, בדומה לעבר אולם בעצימות נמוכה יותר, החל מאמש נוטרו ברשתות החברתיות בערבית מספר פרסומי הסתה לטרור ופרסומים כוזבים שונים ביחס לאירועי יום ירושלים. חמ״ל התודעה, הפועל במחוז ירושלים, ממשיך לפעול במתכונת מוגברת לניטור, מעקב וטיפול בפרסומים אלו ככל שניתן, שעיקרם נכון לעכשיו מופצים מיו״ש או מחוץ לגבולות מדינת ישראל. 

בתגובה לאלימות בשער שכם, אומר אייל גור, ממובילי "שומרות ושומרים על הבית המשותף": "אנו מביעים דאגה עמוקה לגבי ההשתלטות האלימה של קיצונים על מצעד 'ריקוד הדגלים' בירושלים. השתלטות זו סותרת את ערכי הריבונות האמיתית, הדמוקרטיה והשוויון שאנו כה נאבקים לשמור עליהם. המצעד תחת הנהגתם של סמוטריץ' ובן גביר פוגע ברקמת החיים העדינה בכל רובעי העיר העתיקה, מאיים על שלומם של תושבים וכופה על סגירת עסקים מקומיים. זו התנהלות המסכנת את חיי היום-יום של ירושלים ושל ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית."

בג'יהאד האיסלאמי איימו מסרו: "התקפה בוטה על הקיבלה והאתרים הקדושים הראשונים של המוסלמים.  אנו קוראים לכל עמנו להתעמת עם בהגנה על כבוד האומה הערבית והאסלאמית".