ארגון "יד לבנים" צפוי להודיע ביום שישי על מיזם חדש שמטרתו להנגיש את סיפורי הקרבות לציבור הרחב. בראש המיזם, כך דווח היום (ראשון) בגלי צה"ל, עומד הרמטכ"ל לשעבר רא"ל במיל' אביב כוכבי.

איראן במסר מאיים: "לא ממליצים לישראל ליפול מהביצה בעזה לבאר הלבנונית"
לא מה שחשבתם: פרישת גנץ תמתן את בן גביר וסמוטריץ' בתוך הממשלה

על פי הדיווח כוכבי מוגדר כפרויקטור המיזם וראש המנהלת, והוא יוביל את תהליך ההקמה מול הרשויות והגורמים השונים.

בינואר 2023 סיים כוכבי את תפקידו כרמטכ"ל, וסיכם גם באופן אישי כ־40 שנות שירות בצבא. בטקס שהתקיים בקריה בתל אביב הוא העביר את שרביט הפיקוד על הצבא לאלוף הרצי הלוי, שהועלה לדרגת רב־אלוף והפך לרמטכ"ל ה־23 של צה"ל.

במרץ האחרון, על רקע צמיחתו והגדלת היקפי פעילותו למען החינוך בישראל, הודיע מכון ברנקו וייס על מינויו של כוכבי ליושב ראש הוועד המנהל של המכון. "לאור מחויבותו האישית של כוכבי למצוינות והוגנות בחינוך עבור כל ילדי ישראל, הצטרפותו ל'ברנקו וייס' תבסס ותעצים את משימת המכון לקידום ילדים ונוער לשגשוג והגשמה", נמסר.

בינואר התייחס כוכבי למלחמת "חרבות ברזל" במסגרת טקס אזכרה לחללי הל"ה בהר הרצל, ולקח אחריות על המחדל: "שבעה באוקטובר הוא אירוע מזעזע ומכונן כאחד, שמחייב ברור עמוק ותחקירים נוקבים. האירוע יצטרך להיבחן מכל הזוויות, בכל התחומים ובראייה רב שנתית, ובתוך כך כמובן, גם התקופה בה פיקדתי על צה"ל. אני אחראי להחלטות ולפעולות שנעשו בצה"ל בתקופתי כרמטכ"ל, ואני שואל את עצמי ללא הרף מה יכולנו לעשות אחרת".

אביב כוכבי (צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90)
אביב כוכבי (צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90)

"זה אירוע שמחייב תהליך למידה ותחקירים מקצועיים ויסודיים, שיצטרכו להביא בחשבון הסתכלות רחבה וכוללת, בירור עובדות שעדיין חסרות, שקלול פרטים מסווגים והסקת מסקנות מנומקות, נוקבות וריאליות. נצטרך לבחון מחדש את תפיסת המלחמה והביטחון ויחד איתה את תפיסת השלום וההסדרים. זאת לא מלחמת הקוממיות, אך נצטרך להגדיר ולקומם מחדש את היעדים הלאומיים ואת סדר עדיפותם, ולזכור שהביטחון הוא תנאי ראשון והכרחי לקיומנו כאן", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור באוגדת עזה, ארכיון. צילום: דובר צה"ל

עוד קודם לכן, בנובמבר 2023, ביקר כוכבי בבריטניה במסגרת מאמצי ההסברה של מדינת ישראל, כאשר את הביקור יזמו משרד החוץ ושגרירות ישראל בלונדון.